شرط ادامه روند صعودی بورس

روز سه‌شنبه (۱۳ شهریور ماه) شاخص کل بورس با افت هزار هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۰۹ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه‌آنلاین»، در سومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۱.۲۱۱ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۰۹ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین امروز شاخص کل هموزن با رشد ۱.۴۴۸ واحدی در محدوده ۶۵۹ هزار واحدی ایستاد. این درحالیست، امروز دامنه بورس با محدودیت منفی و مثبت دو درصدی روبرو شد.

در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۷.۹ میلیارد ورقه سهم طی ۳۰۶ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۵.۷ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و پالایش نفت اصفهان بیشترین تاثیر مثبت ونمادهای سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین، پتروشیمی نوری و پالایش نفت بندرعباس یبیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با رشد ۳۳ واحدی در محدوده ۲۱ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۵.۴ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۱۴۷ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای ایران‌خودرو دیزل، پالایش نفت لاوان، پلمیر آریا ساسول، صبا، بهمن دیزل و سرمایه‌گذاری مالی سپر صادرات بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای تجلی توسعه معادن و فلزات و نیان الکترونیک بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با افت ۶۰۰ میلیارد تومانی نسبت به یکشنبه، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۲.۱ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به میانگین هفتگی، افزایش قابل توجهی نداشت، اما نسبت به میانگین ماهانه، با ۲۳ درصد رشد روبرو شد.

همچنین حقیقی‌ها نیز ۲۶۰ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تا به اینجا تراز مثبت ۴۲۳ میلیارد تومانی در صندوق‌های درآمد ثابت ثبت کرده‌اند. از سویی روند کوتاه مدت شاخص کل و هم‌وزن صعودی است. امروز نمادهای کوچک و متوسط تقاضای بیشتری به نسبت نمادهای شاخص‌ساز داشته‌اند.

بعد از اینکه ارزش معاملات یکشنبه رشد خوبی رو تجربه کرد، امروز شاهد بودیم که کمی عرضه‌ها شدت گرفت و بازار در اواسط کار تعداد نمادهای منفی‌هایش افزایش یافت، اگر طی معاملات روزهای آتی فروشندگان نتوانند، سهم‌های فروخته شده خود را در قیمت‌های پایین‌تر بخرند، همچنان روند صعودی می‌تواند ادامه داشته و حتی قوی‌تر هم شود.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، ورود نقدینگی حقیقی (خرید حقیقی از حقوقی) به ارزش ۳۶۹ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. اما امروز برای دومین روز متوالی بازار شاهد خروج نقدینگی حقیقی به ارزش ۴۲۶ میلیارد تومان بوده است. این درحالی است که در یک هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۳۱۷۲ میلیارد تومان ورود نقدینگی حقیقی به این صندوق‌ها است. امروز نیز با ورود ۸۲۸ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی برای دومین روز متوالی به صندوق‌های درآمد ثابت، دریافت سود ثابت همچنان مورد استقبال حقیقی‌ها قرار دارد. در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید ۵۲۳ میلیارد تومان است که کاهش ۲۰۰ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش هم با کاهش ۳ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی همراه بوده و در محدوده ۳۱۳ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه خودرویی با ثبت رقم ۲۵۹ میلیارد تومان (۲ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های شیمیایی با ارزش معاملات ۲۱۶ میلیارد تومان (۱.۲ برابر میانگین هفتگی) و فلزات اساسی با ارزش معاملات ۲۱۰ میلیارد تومان (۰.۹ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه ماشین آلات برقی با ارزش معاملات ۳۵ میلیارد تومان (۳.۵ برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه خدمات فنی با ارزش معاملات ۳۰ میلیارد تومان (۲.۶ برابر میانگین هفتگی) و گروه انبوه سازی با ارزش معاملات ۱۲۰ میلیارد تومان (۲.۱ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

کد خبر: 73660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =