حرکت قیمت خودروهای مونتاژی به سمت واقعی شدن 

یک کارشناس خودرو تاکید دارد با اتفاقاتی که طی ماه‌های گذشته رخ داده قیمت خودروهای مونتاژی به سمت واقعی شدن پیش رفته و تا بخش قابل توجهی حباب قیمتی آنها ترکیده است.

به گزارش آتیه آنلاین؛ اگرچه در ماه‌های اخیر افزایش قیمت خودروهای مونتاژی و چینی باعث گلایه‌های بسیار خریداران این محصولات شده بود اما همچنان برای خرید حواله این محصولات صف های طولانی وجود داشت. اما طی هفته‌های گذشته و همزمان با شروع ثبت نام ایران خودرو برخی افراد که چندین ماه بود در نمایندگی‌های مختلف موفق به خرید حواله محصول مونتاژی مد نظر خود نمی‌شدند به یکباره شاهد تماس چندین نمایندگی برای ثبت حواله بودند. این موضوع در فضای مجازی نیز به کرات مورد توجه قرار گرفت و حتی گاه از عباراتی مانند التماس خودروسازان برای فروش خودروهای چینی استفاده شد. البته در واقعیت با وجود آنچه در برخی سایت‌ها و کانال‍ها اشاره شده، همچنان خرید حواله محصولات چینی از شرکت خودروساز سختی‌های خاص خود را به همراه دارد.
یکی از مواردی که در بازار این روزهای خودروهای مونتاژی تاثیر بسزا داشته نیز بحث افزایش قیمت کارخانه‌ای این محصولات است، چراکه طی ماه‌های قبل ابلاغ مصوبه پیشنهادی اصلاحی وزارت صمت برای تعرفه واردات قطعات منفصله خودرو در سال ۱۴۰۳ گویای آن بود که تعرفه واردات قطعات منفصله خودروهای مونتاژی با حجم موتور زیر ۱.۵ لیتر می‌تواند تا ۱۲ درصد افزایش پیدا کند و اگر پیشرانه این خودروها بیش از ۱.۵ لیتر باشد، تعرفه واردات تا ۵۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. با افزایش تعرفه واردات قطعات خودروهای چینی، قیمت این خودروها نیز افزایش قابل توجهی را تجربه کرد.
بر این اساس و به ویژه در زمان ثبت نام ایرانخودرو برخی اینگونه گمانه‌زنی می‌کردند که مشتریان شرکت‌هایی مانند مدیران خودرو به سمت محصولات ایران خودرو رفته‌اند.
امیر حسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو در این باره به آتیه آنلاین گفت: ورود خودروهای وارداتی و به ویژه محصولات برقی موجب شد که طی ماه‌های گذشته اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار خودروهای مونتاژی گاه تا حد یک میلیارد تومان کاهش پیدا کند. بر این اساس اکنون مدتی است حباب قیمتی این محصولات ترکیده است.
وی گفت: بر این اساس می‌توان گفت اکنون قیمت بازار این محصولات به قیمت واقعی و کارخانه‌ای آنها نزدیک شده در حالی که در مورد دو خودروساز بزرگ داخلی، قیمت‌های کارخانه‌ای یک ماه پیش آنها شاید با قیمت‌های ۱۸ ماه پیش بازار برابری کند.
این کارشناس بازار خودرو با تاکید بر اینکه شرایط فعلی واردات موجب شده در بازار مونتاژی‌ها نوعی رقابت ایجاد شود، اظهار کرد: البته همچنان قیمت گذاری دستوری در بازار خودرو تبعات خاص خود را به همراه داشته و موجب شده است که عده‌ای برای خرید خودرو مدت‌ها در صف بمانند در حالی که اگر واردات خودرو با شدت بیشتری انجام شده و قیمت گذاری دستوری نیز حذف شود در بازار شاهد رقابت خواهیم بود و خودروسازان برای جذب مشتری تلاش مضاعف خواهند کرد.
وی ادامه داد: بر این اساس می‌توان گفت که شرایط فعلی خودروهای مونتاژی و مسائلی که درباره عرضه بیشتر آنها مطرح می‌شود ارتباط چندانی به ثبت نام ایران خودرو ندارد چراکه ظرفیت مونتاژ کاران طی ماه‌های گذشته حدود دو برابر شده و این در حالیست که خودروسازان داخلی حدود ۴ تا ۵ درصد هم کاهش تولید داشته‌اند.
کاکایی در عین حال به نرخ ارز پرداخت و گفت: همواره نرخ ارز تاثیر بسیاری در وضعیت تمام صنایع و بازارها داشته است و بازار خودرو نیز از این وضعیت مستثنی نبوده است. بر همین اساس طی ماه‌های گذشته با پایین آمدن نرخ ارز ثبات نسبی در وضعیت بازار نیز ایجاد شده که البته این مسئله منجر به رکود شده است.
کد خبر: 73667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =