حرکت شتابان مسیر هوشمندسازی تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم

ارائه خدمات در بستر فضای مجازی مسیری را برای مخاطبان و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی فراهم کرده که این گروه‌های هدف بتوانند بدون مراجعه حضوری خدمات موردنیاز خود را دریافت کنند. البته در دولت سیزدهم حرکت شتابانی در مسیر هوشمندسازی خدمات این سازمان دنبال شد.

به گزارش آتیه آنلاین، حرکت در مسیر هوشمندسازی تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم با جدیت بیشتری دنبال شد حرکتی که هدف از آن ارائه آسان‌تر خدمت و ایجاد شفافیت بیشتر به همه گروه‌های بیمه‌شدگان، بازنشستگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان بود.

حوزه هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی به گونه‌ای دنبال شده که در این دوره فعالیت‌ها در بخش خدمات غیرحضوری در سامانه و برنامه کاربردی تأمین من خدمات گسترده‌ای بدن حضور ذینفعان و شرکای اجتماعی به این گروه‌های دریافت‌کننده خدمات در سازمان ارائه می‌شود.

افزایش خدمات غیرحضوری به ۵۹ خدمات

یکی از رویکردها و اولویت‌های مهم سازمان تأمین اجتماعی در سه سال گذشته افزایش خدمات غیرحضوری به همه گروه‌های تحت پوشش همچون بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و کارفرمایان است تا از این طریق همه این افراد بتوانند خدمات گسترده‌ای در بستر فضای مجازی دریافت کنند.

افزایش خدمات غیرحضوری از ۳۰ به ۵۹ خدمت یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی در طول سه سال گذشته بود تا همه افراد تحت پوشش بتوانند از بهترین خدمت الکترونیکی بدون حضور در شعب و مراکز درمانی استفاده کرده و این موضوع همچنین زمینه توسعه خدمات را فراهم خواهد کرد.

براساس جدیدترین آمارهای سازمان تأمین اجتماعی به طور میانگین سالانه بیش از ۱۶۰ میلیون مراجعه و بیش از ۴۴ میلیون خدمت در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان بیمه‌ای به نشانی es.tamin.ir به همه افراد بیمه‌شده، بازنشسته، مستمری‌بگیر و حتی حوزه کارفرمایی ارائه می‌شود.

برنامه کاربردی تأمین من با چهار میلیون کاربر

یکی دیگر از مسیرهای ارائه خدمات غیرحضوری به مخاطبان و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی در بستر فضای الکترونیک و بهره‌مندی از خدمات برنامه کاربردی تأمین من از برنامه‌های غیرحضوری سازمان به حساب می‌آید تا مردم بتوانند از این طریق هم به خدمات متنوعی دسترسی داشته باشند.

تسهیل استفاده از خدمات غیرحضوری بر بستر برنامه کاربردی تأمین من با ارائه ۵۳ خدمت از دیگر مزایای ارائه خدماعت غیرحضوری به همه گروه‌های تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

براساس برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی با اجرای برنامه کاربردی تأمین من استقبال خوبی از سوی مخاطبان از این برنامه صورت گرفته که براساس آمارهای موجود در حال حاضر بیش از چهار میلیون کاربر از این برنامه استفاده می‌کنند.

اجرای سراسری سامانه متمرکز لیست هوشمند

طراحی و اجرای سراسری سامانه متمرکز لیست هوشمند خدمتی دیگر از سازمان تأمین اجتماعی در بستر فضای الکترونیک است تا کارفرمایان بتوانند بدون دغدغه نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه خود و جامعه کارگری اقدام کنند. در واقع یکی از پروژه‌های مهم سازمان تأمین ‌اجتماعی، هوشمندسازی دریافت لیست حق‌بیمه (پروژه لیست هوشمند) است. به دنبال اجرای پروژه لیست هوشمند حق‌بیمه کارفرمایان، اقدامات مربوط به ارسال و پرداخت حق‌بیمه به‌ صورت غیرحضوری انجام و فرایندهای مرتبط با آن توسط کارکنان شعب اجرایی می‌شود.

با توجه به وجود حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی و بیش از ۱۶ میلیون بیمه‌شده اصلی بنابراین کارفرمایان ملزم به دقت کامل در راستای ارسال لیست حق بیمه هستند که ارائه لیست هوشمند می‌تواند در این مسیر یاری‌دهنده حوزه کارفرمایی باشد.

از آنجا که پروژه لیست هوشمند در حال حاضر در ۴۵۵ شعبه در سطح کشور تعمیم یافته برنامه‌ریزی به شیوه‌ای پیش رفته که در بهار سال جاری همه شعب بتوانند از این خدمات هوشمند بهره‌مند شوند زیرا اجرای پروژه لیست هوشمند در همه شعب کشور با هدف تسهیل ارائه خدمت به حوزه کارفرمایی برنامه‌ریزی شده است.

پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان ناشی از خطای کاربری احتمالی، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها و کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، بخشی از دستاوردهای اجرای لیست هوشمند حق‌بیمه محسوب می‌شود. همچنین ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریزدستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان بخشی از مزایای عملیاتی شدن پروژه فهرست هوشمند حق‌بیمه محسوب می‌شود.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی همچنین با انجام نظارت‌های برخط بر پرداخت حق بیمه از سوی کارفرمایان می‌توان از بدهکاری و بستانکاری کاذب در این بخش نیز جلوگیری کرد.

سازمان تأمین اجتماعی با ۴۷ میلیون افراد تحت پوشش ۵۳ درصد از جامعه را خدمات‌رسانی می‌کند که با اجرای طرح‌های غیرحضوری و هدایت به سمت هوشمندسازی تأمین اجتماعی خدمات بهتر و باکیفیت‌تری به این گروه‌ها ارائه خواهد شد.

کد خبر: 71837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =