راهکار نوین فراهم کردن نقدینگی شرکت‌ها

یکی از دغدغه‌های مهم واحدهای تولیدی و بنگاه‌ها مسئله تأمین سرمایه در گردش است. دولت مردمی سیزدهم سعی کرده این موضوع را برای تولیدکنندگان تسهیل کند. یکی از اقدامات این دولت، رونمایی از پروژه «تأمین مالی جمعی ارزی» محسوب می‌شود. تأمین منابع دلاری برای بخش تولید کشور که قصد واردکردن تجهیزات و مواد اولیه را دارند، از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ امری که با توجه به عملکرد دولت شهید رئیسی به‌شکل مناسبی صورت می‌گیرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم گشایش نخستین سکوی تأمین مالی جمعی ارزی کشور در فرابورس، این پروژه را تجلی جدی تحقق شعار سال ۱۴۰۳ دانست و گفت: «این پروژه از جهات مختلف قابل‌توجه است؛ چراکه به‌واسطه یک نهاد رشدیافته در مجموعه نهادهای نظام تأمین مالی کشور سر بلند کرده و ریشه دوانده است. به‌طوری که می‌توانیم نسبت به آینده آن با اطمینان خاطر بسیار بالایی خوشبین باشیم.»

او افزود: «این نهاد تأمین مالی به دلیل مشارکت‌ ذی‌نفعان خود ویژگی متمایز و قابل اعتنایی دارد و آن نقش پررنگی است که فعالان بخش‌های غیردولتی و عامه مردم می‌توانند در این نهاد داشته باشند. از آنجا که این ابزار از سوی یک نهاد بلوغ‌یافته در مجموعه نهادهای نظام تأمین مالی کشور و از بدنه بازار سرمایه طراحی شده، اهمیت دوچندانی دارد. هر زمان جامعه اقتصادی کشور احساس کند این تلاش‌ها به جای ۴۵۰ طرحی که تا الان تأمین مالی جمعی آن‌ها آغاز شده، توانسته ۴۵۰۰ طرح و تعداد زیادی از نیازهای فعالان اقتصادی را با استاندارد پاسخگو باشد، موفق است.»

افزایش سقف تأمین مالی جمعی

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با تأکید بر اینکه تأمین مالی جمعی ارزی قطعاً می‌تواند دستاوردهای بسیار خوبی برای اقتصاد کشور داشته باشد، گفت: «سقف تأمین مالی جمعی از ۲۵ میلیارد تومان به ۵۰ میلیارد تومان افزایش یافت.»

او افزود: «برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط تا یک ماه آینده مسیر جدیدی معرفی خواهد شد تا سرعت تأمین مالی از بازار سرمایه با اعداد کوچک نیز سرعت بگیرد. با توجه به اینکه نرخ بالای بهره به یک چالش برای بازار سرمایه و بنگاه‌های اقتصادی تبدیل شده، نباید برای طولانی‌مدت ادامه پیدا کند. بنابراین ضرورت دارد سیاست‌های پولی به نحوی پیش برود که از طریق کنترل نقدینگی مانع تورم شود.»

مزایای تأمین مالی جمعی

پروژه تأمین مالی جمعی دریچه جدیدی برای تأمین نیازهای ارزی شرکت‌های ایرانی و ابزار مطمئنی جهت جذب سرمایه‌های ارزی سرمایه‌گذاران خارجی در کشور است. توسعه بازار و افزایش حجم صادرات محصولات دانش‌بنیان در بازارهای جهانی و تحقق شعار سال نیز از دستاوردهای دیگر سکوی تأمین مالی جمعی قلمداد می‌شود. حمیدرضا افشار، کارشناس بازار سهام ضمن اشاره به روش‌های نوین تأمین مالی در بازار سهام، گفت: «با توجه به نیازهای مالی که شرکت‌های ایرانی امروزه با آن روبه‌رو هستند، به این مسئله پاسخ درستی داده نشده است. از یک طرف بانک‌ها به‌عنوان نهادهایی که به‌صورت سنتی اقدام به تأمین مالی می‌کردند، اکنون با محدودیت منابع مواجه شده و نمی‌توانند به‌شکل معناداری اقدام به ارائه تسهیلات کنند. از طرف دیگر به دلیل تحریم‌های موجود، جذب سرمایه‌گذار خارجی یا روش‌هایی نظیر فاینانس نیز کنار می‌رود.»

او افزود: «در چنین فضایی استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای تأمین مالی شرکت‌های نوظهور بخصوص دانش‌بنیان‌ها و سایر بنگاه‌هایی که می‌خواهند به روش‌های نوین نیاز خود به نقدینگی را برطرف کنند، به میان می‌آید. انتشار اوراق بدهی و قرضه، متداول‌ترین روشی بوده که طی سالیان اخیر شرکت‌ها برای تأمین نقدینگی خود استفاده می‌کردند. به‌تازگی روش‌هایی نظیر تأمین مالی جمعی ارزی به راه‌های دیگر اضافه شده که این موضوع مورد استقبال شرکت‌های کوچک و متوسط قرار گرفته است.»

افشار توضیح داد: «دسترسی به طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران، ایجاد پایگاه مشتریان به ساده‌ترین شکل ممکن و شفافیت و امنیت بالا ازجمله مزایای این روش است. در قدم اول، شرکت‌های دانش‌بنیان به وسیله این سکوها اقدام به تأمین مالی خواهند کرد. در صورت موفقیت این طرح، سایر واحدهای اقتصادی نیز می‌توانند از این طریق اقدام به تأمین مالی خود کنند.»

این کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه استفاده از بلاکچین در تأمین مالی جمعی باعث می‌شود محدودیت‌ها و نقاط ضعف روش‌های جذب سرمایه سنتی از بین برود، تأکید کرد: «تأمین سرمایه از طریق بلاکچین هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و بسیاری از مردم و سرمایه‌گذاران خُرد نسبت به آن آگاهی ندارند. در مجموع، اگر سوءاستفاده‌ای در این حوزه انجام نگیرد و فناوری بلاکچین رواج بیشتری پیدا کند، انتظار می‌رود در آینده شاهد استقبال بیشتر پروژه‌ها از این نوع تأمین سرمایه باشیم. با افزایش تقاضا، پلتفرم‌های بیشتری در این زمینه ظهور خواهد کرد و تنوع در سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران خُرد نیز افزایش می‌یابد. یعنی به‌جای تکیه بر یک یا چند منبع محدود برای تأمین سرمایه، از سرمایه‌های کوچک افراد متعدد استفاده می‌شود. با این کار سرعت جذب سرمایه افزایش یافته و محدودیت‌های جغرافیایی از بین می‌رود.»

افشار همچنین در مورد سازوکار فعالیت این سکوها گفت: «برای این‌که یک پروژه بتواند سرمایه مورد نیاز خود را جذب کند، ابتدا باید طرح کسب‌وکار خود را در یکی از پلتفرم‌های تأمین مالی جمعی ثبت کند. معمولاً یک یا چند کارشناس به بررسی طرح پرداخته و در صورت موافقت، فراخوان جذب سرمایه را منتشر می‌کنند. به این ترتیب سرمایه‌گذاران و کاربران پلتفرم با مشاهده طرح و میزان سود آن، سرمایه‌های خود را به پروژه تزریق خواهند کرد. زمانی که هدف سرمایه به تحقق رسید، سرمایه جمع‌آوری‌شده در اختیار پروژه قرار می‌گیرد تا از آن استفاده کند. در نهایت، پیشرفت‌ها و تغییرات پروژه به اطلاع سرمایه‌گذاران می‌رسد و در صورت موفق بودن طرح، سود به حساب سرمایه‌گذاران واریز می‌شود.»

کد خبر: 71754

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =