کدام سرطان‌ها در مردان شایع‌تر است؟

سلامت مردان موضوعی است که نه تنها موجب استحکام و ارتقای سلامت نیروی کار جامعه می‌شود بلکه توسعه کشور را نیز در پی دارد. این در حالی است که مردان کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند و مراجعه به مراکز درمانی را به دلایل مختلف از جمله موانع فرهنگی تا بروز مراحل پیشرفته و خطرناک بیماری به تأخیر می‌اندازند. بررسی‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد حدود ۵۹ درصد آقایان ترجیح می‌دهند مراقبان سلامت مرد از آنان مراقبت کنند و ۴۲ درصد مردان پزشکان عمومی را بر متخصص ترجیح می‌دهند  و ۱۸ درصد نیز ترجیح داده‌اند خدمات پزشکی را در محل کار دریافت کنند.  متأسفانه مراجعه مردان به مراکز بهداشتی کمتر است؛ از این رو باید دسترسی به خدمات افزایش یابد تا سلامت‌شان به خطر نیفتد. هفته جهانی سلامت مردان فرصت مناسبی برای افزایش آگاهی مردان نسبت به بیماری‌ها، بخصوص سرطان‌های شایع در مردان است. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفت‌وگویی داشته باشیم با دکتر محمدرضا  عرفانی؛ متخصص سرطان که در پی می‌آید.

در مورد سرطان‌های شایع در مردان توضیح می‌دهید؟

متأسفانه در کشور ما سالانه بیش از ۱۳۵ هزار نفر مبتلا به سرطان می‌شوند که تا سال ۱۴۲۰ این تعداد بیش از ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت و آمار مبتلایان به بیش از ۲۹۰ هزار نفر در سال خواهد رسید. از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان می‌توان به تغییر شیوه زندگی از جمله استعمال دخانیات، مصرف غذاهای شور، چرب، پرکالری، کم‌تحرکی، استفاده اندک از میوه و سبزیجات در رژیم غذایی و استرس‌های فردی و اجتماعی اشاره کرد. مهمترین سرطان شایع در مردان ایرانی عبارتند از سرطان معده، پروستات، مثانه و ریه.

در مورد سرطان معده، علل به وجود آمدن، علائم و راه‌های درمان آن کدام است؟

سرطان معده از شایع‌ترین سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران است که معمولاً در کشورهای در حال توسعه شایع‌تر است و در مناطقی با سطح اقتصادی و اجتماعی پایین بیشتر دیده می‌شود. این نوع سرطان به علت تکثیر بی‌رویه و غیرقابل کنترل سلولی که به علت تغییر در هسته سلول ایجاد می‌شود به وجود می‌آید. عوامل مؤثر در ایجاد سرطان معده را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد که عبارتند از عوامل محیطی، عوامل ژنتیکی و مواردی که پیش زمینه سرطان معده هستند. سرطان معده در ابتدا علائم مشخصی ندارد اما با پیشرفت سرطان به تدریج علائم ظاهر می‌شوند. کاهش وزن و دل درد مداوم از شایع‌ترین علائم سرطان معده در زمان تشخیص بیماری است. از علائم دیگر می‌توان به تهوع، سوء هاضمه، دفع مدفوع، سیری زودرس و درد معده اشاره کرد. جراحی درمان اصلی و ریشه‌کن این بیماری است، اما جراحی و برداشتن کامل تومور همراه با جراحی غدد لنفاوی اطراف در کمتر از یک سوم موارد امکان‌پذیر است. شیمی درمانی در مراحل پیشرفته‌تر سرطان معده نقش عمده‌ای در کاهش علائم، بخصوص علائم ناشی از متاستاز سرطان به سایر نقاط دیگر بدن دارد.

در مورد سرطان پروستات نیز توضیح می‌دهید؟

سرطان پروستات یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است که در بیش از ۹۰ درصد از موارد، سرعت رشد آن بسیار کند است. در اکثریت موارد این بیماری بدون علامت است و تشخیص آن به صورت اتفاقی و با استفاده از آزمایش ‏PSA، امکان‌پذیر است. ‏این سرطان به علت رشد غیرطبیعی سلول‌های پروستات که ویژه مردان است به وجود می‌آید. هنوز به درستی علت به وجود آمدن آن شناخته نشده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد سن، سابقه خانوادگی، مصرف رژیم غذایی پرچرب شاس ابتلا به این سرطان را افزایش می‌دهد. سرطان پروستات در اکثریت موارد در سنین بالا دیده می‌شود. علائم این بیماری شبیه بزرگ شدن خوش‌خیم پروستات است و شامل کاهش جریان ادرار، طول کشیدن زمان ادرار، سوزش ادرار، خونریزی‌های ادراری و بند آمدن ادرار است.

‏ درمان این بیماری وابسته به سن و شرایط عمومی بیمار و میزان گسترش سرطان در زمان تشخیص است و در صورتی که این سرطان گسترش نیافته باشد و سن بیمار زیر ۷۰ سال و شرایط عمومی خوب باشد، عمل جراحی انجام می‌گیرد. ‏روش‌های دارویی و غیردارویی برای درمان ناتوانی جنسی مردان پس از جراحی پروستات وجود دارد و بسیاری از مردان به طور خود به خود دوباره قدرت جنسی خود را طی چند سال بعد از جراحی بدست می‌آورند.

سرطان مثانه در اثر چه عواملی به وجود می‌آید، دارای چه علائمی است و چگونه درمان می‌شود؟

در حال حاضر سرطان مثانه به‌عنوان چهارمین سرطان شایع در مردان شناخته شده است. این در حالی است که مردان نسبت به زنان سه برابر بیشتر شانس ابتلا به این نوع سرطان را دارند. در سرطان مثانه سلول‌های غیرطبیعی رشد کرده و به سرعت و به طور غیرقابل کنترلی تکثیر می‌شوند و به بافت‌های دیگر حمله می‌کنند. شایع‌ترین نشانه‌ای که سرطان مثانه در مردان مبتلا ایجاد می‌کند، وجود خون در ادرار است. همچنین وجود خون در ادرار می‌تواند نخستین نشانه بروز عارضه باشد. علائم دیگر این سرطان خون در ادرار به رنگ قهوه‌ای، احساس درد در مثانه، تغییر در وضعیت دفع ادرار، تحریک و سوزش هنگام دفع ادرار، احساس دفع ادرار و افزایش دفعات آن و ایجاد اختلال در دفع ادرار است. از علائم ابتلا به این نوع سرطان می‌توان به مصرف دخانیات، کار کردن در شغل‌های خاص همچون رانندگی اتوبوس و مکانیک‌ خودرو و وجود مواد شیمیایی همچون بنزن نیز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان مثانه را افزایش دهد. همچنین سابقه خانوادگی نیز یکی از فاکتورهای خطر برای ابتلا به سرطان مثانه است. از روش‌های درمان‌ این بیماری هم می‌توان به جراحی، شیمی درمانی، پرتو درمانی و ایمنوتراپی اشاره کرد.

در مورد سرطان ریه هم توضیح می‌دهید؟

سرطان ریه کشنده‌ترین نوع سرطان است، به طوری که ۸۶ درصد بیماران مبتلا به این نوع سرطان در فاصله ۵ سال از زمان تشخیص، جان خود را از دست می‌دهند. این نوع سرطان در دنیا شایع‌ترین علت مرگ است. این سرطان ممکن است به صورت خودبه‌خود یا در اثر عوامل ناشناخته یا در بیشتر موارد به علت تماس سلول با یکسری عوامل مخرب و زیان‌آور مانند استعمال دخانیات، آلودگی هوا، مصرف سوخت‌های غیراستاندارد و همچنین تماس‌های شغلی با ترکیباتی مانند آزبست، کلرید وینیل، نیکل، کروم و هیدروکربن‌های آروماتیک باشد که از عوامل خطرساز ابتلا به سرطان ریه به شمار می‌روند. از علائم این بیماری می‌توان به سرفه جدید که دائمی بوده یا تشدید شده، سرفه همراه با خون، درد در قفسه سینه، پشت یا شانه‌ها که در طول سرفه کردن، خندیدن یا نفس عمیق کشیدن بدتر می‌شود، تنگی نفس ناگهانی، کاهش وزن، احساس خستگی یا ضعف، کاهش اشتها و خس خس سینه اشاره کرد.

درمان سرطان ریه به دلیل اینکه سیستم خون‌رسانی و لنفاوی ریه‌ها به راحتی می‌تواند به اندام‌های دیگر متاستاز دهد، دشوار است. با این حال، پزشک با در نظر گرفتن عوامل متعدد یکی از سه روش معمول شیمی درمانی، رادیوتراپی و جراحی و یا ترکیبی از این سه روش را برای درمان بیمار خود در نظر می‌گیرد.

کد خبر: 71575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =