پرواز قیمت گوسفند زنده در آستانه عید قربان

قیمت انواع گوسفند زنده در آستانه عید سعید قربان با افزایش مواجه شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، قیمت گوشت قرمز در سال‌های اخیر در حوزه مواد غذایی سردمدار تورم بوده و بیشترین افزایش قیمت را تجربه کرده است، حال نیز به نظر می‌رسد این وضعیت در آستانه عید سعید قربان به بازار دام هم سرایت کرده است چراکه براساس داده‌های سامانه تامین دام و طیور قیمت گوسفند زنده از اواخر هفته گذشته و با نزدیک شدن به روز عرفه و عید قربان سیر افزایشی به خود گرفته است.

معمولا قیمت گوسفند زنده در تهران بر اساس قیمت گوشت قرمز در قصابی‌های شهر تعیین می‌شود به این صورت که تقریبا نصف وزن گوسفند تبدیل به گوشت می‌شود و ۵۰ درصد قیمت گوشت، نرخ گوسفند زنده را مشخص می‌کند.

البته در تعیین قیمت دام فاکتورهای دیگری نیز تاثیرگذار است. از مهم ترین علل تفاوت قیمت گوسفنده زنده می‌توان به نوع نژاد، وزن دام، قیمت نهاده‌های دامی، استان توزیع دام، فصول مختلف و همچنین نوسانات قیمت ارز اشاره کرد. به این معنی که در بعضی از فصول به دلیل بالا رفتن نرخ علوفه و کمبود عرضه دام قیمت گوسفند بالا می‌رود.

به تمام این موارد باید بحث تاثیر عرضه و تقاضا را نیز در فرآیند قیمت گذاری اضافه کرد. حال نیز بر اساس فرا رسیدن مناسبت عید قربان تقاضا در این بازار برای یک مقطع زمانی کوتاه بالا رفته و این مساله روی قیمت نیز اثر گذاشته است. به همین دلیل روز ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ هر کیلو گوسفند زنده در میادین دام تهران ۳۰۲ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت داشت در حالیکه تا چهارشنبه هفته گذشته قیمت هر کیلو گوسفند زنده نزدیک به ۲۴۶ هزار تومان بود.

بر این اساس اگر بطور میانگین وزن یک گوسفند را ۳۰ کیلوگرم و قیمت میانگین را ۳۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم برای خرید گوسفند نیاز به هزینه‌ای ۹ میلیون تومانی است.

البته وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که قیمت گوسفند زنده از ۲۶۰ هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به کیفیت تا ۳۳۰ هزار تومان پیش می‌رود اما امسال در بازار آزاد قیمت گوسفند زنده در موارد متعدد به کیلویی ۳۶۰ هزار تومان نیز رسیده است.

مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دام قیمت مصوب ندارد و با عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، در این باره گفته است: «براساس گزارش‌های سراسر کشور قیمت دام متفاوت و از بازه کیلویی ۲۶۰ هزار تومان تا بالاتر است.»

وی در عین حال بر این نکته نیز تاکید کرده که نوع دام، کیفیت دام و وزن گوشت آن تعیین کننده قیمت است.

این روزها قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی در بازار از نرخ متوسط ۶۰۰ هزار تومان عبور کرده و در شهری مثل تهران یک کیلو گوشت گوسفندی را حدودا ۶۳۰ هزار تومان می‌فروشند. متوسط قیمت گوشت گوسفندی در اصفهان حداقل ۵۸۰ هزار تومان و در حالت حداکثر ۶۲۰ هزار تومان است. قیمت گوشت در استان فارس یا استان مرکزی به ترتیب از مرز ۶۴۰ هزار تومان و ۶۶۰ هزار تومان عبور کرده. بررسی‌ها نشان می‌دهد گوشت از دامداری تا کشتارگاه و از گشتارگاه تا سطح خرده‌فروشی و قصابی‌ها، ۱۰۰ درصد افزایش قیمت پیدا می‌کند.

برخی سایت‌ها که بطور اینترنتی اقدام به فروش دام می‌کنند قیمت‌های زیر را برای انواع دام در این روزها اعلام کرده‌اند:

پرواز قیمت گوسفند در آستانه عید قربان

کد خبر: 71555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =