۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
کد خبر: 71492
واردات لاستیک ترمز برید

آمارهای منتشر شده گویای آن است که طی ماه‌های ابتدایی سال جاری و در قیاس با مدت مشابه سال قبل واردات تایر با رشدی قابل توجه مواجه بوده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بازار لاستیک خودروهای سواری بیش از یک سال است که با فراز و نشیب‌های متعدد مواجه شده و دود این مشکلات به چشم مردم رفته است چراکه به دلیل عدم همخوانی عرضه و تقاضا در بازار، قیمت انواع تایر با افزایش جدی مواجه شده و چنانچه فردی بخواهد از بار این افزایش قیمت شانه خالی کند باید برای خرید مستقیم از تولیدکنندگان که به خرید لاستیک دولتی معروف شده اقدام کند.

چنانچه اعلام شده لاستیک دولتی نیز در سال دو حلقه به هر خودرو تعلق می‌گیرد و قیمت آن تقریبا نصف قیمت بازار است. طبیعی است که برای دریافت تایر به این شیوه نیز افراد باید مدتی در صف انتظار خرید اینترنتی مانده یا برای خرید از نمایندگی‌های فروشی که تعیین شده‌اند چند ساعتی وقت صرف کنند.

در چنین شرایطی حال اعلام شده است که طبق آمارهای گمرکی در دو ماه اول سال جاری و در قیاس با مدت مشابه سال قبل واردات انواع تایر رشدی ۷۶ درصدی داشته و به ۹۲ میلیون دلار رسیده است. در حالیکه واردات لاستیک کشور در دو ماهه نخست سال گذشته بیش از ۵۲ میلیون دلار بوده است. از نظر وزنی نیز واردات تایر در دو ماهه امسال رشدی ۸۹ درصدی را تجربه کرده است.

در این میان شاید یکی از دلایلی که در افزایش واردات تایر بی تاثیر نبوده تعرفه گمرکی برای واردات این کالاست که مدتی است این تعرفه به ۶ درصد رسیده است. مهر ماه سال گذشته و بر اساس مصوبه هیئت وزیران تعرفه گمرکی واردات لاستیک با کاهش ۲۲ درصدی مواجه شده و تعرفه واردات این کالا به ۶ درصد رسید. البته این نیز اعلام شد که مشخص نیست این رقم تا چه زمانی پایدار باشد و فعلا تا پایان سال جاری چنین تعرفه‌ای برای واردات لاستیک اعمال می‌شود. در اولین روزهای خرداد امسال نیز بار دیگر اعلام شد که تعرفه واردات تایر خودروهای سواری فعلا در حد ۶ درصد خواهد بود.

حال در شرایطی کاهش تعرفه واردات لاستیک اعمال شده که سال گذشته یک ماه پس از رسیدن این تعرفه به ۶ درصد، رئیس گمرک ایران گفته بود که ۱۴ هزار حلقه لاستیک سواری در مدت زمان کوتاهی از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است که با تزریق این تعداد تایر به بازار به نظر می‌رسد مشکلات قیمتی ناشی از کمبود تایر در بازار مرتفع شود.

تبعات گرانی لاستیک

با این وجود اردیبهشت ماه سال جاری اخباری در زمینه افزایش قیمت انواع تایر خودروهای سواری منتشر شده و سخنگوی اتاق اصناف چنین خبر داد که «قیمت قدیم لاستیک در سایز ۱۳ که ۷۷۰ هزار تومان بود به یک میلیون و ۵۰ هزار تومان و لاستیک در سایز ۱۴ نیز از یک میلیون و ۱۸ هزار تومان به یک میلیون و ۱۶۰ هزار تومان رسید.»

مهدی امیدوار چنین پیش بینی کرده بود که این روند روی تولید لاستیک اثرگذار باشد و گفته بود: «یکی از عواملی که سبب شد سطح تولید کمی تایر افزایش یابد این بود که قیمت افزایش پیدا کرد. تولیدکنندگان در حوزه دولتی بر سر موضوع قیمت مشکلاتی داشتند که با این افزایش کمی شرایط بهتر شد.»

وی همچنین در یک برنامه تلویزیونی گفته بود: «در مورد لاستیک در سایزهای ۱۵ و ۱۶ به بالا که مصرفشان کمتر است، واحدهای صنفی متأسفانه رسوب کالا دارند و مجبورند زیرِ قیمت مصوب محصول خود را عرضه می‌کنند؛ ما به عنوان متولی بخش بازار و خصوصی از دولت می‌خواهیم در شرایطی که تولیدکننده نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد، اجازه واردات دهند تا تعادل بازار برهم نخورد و التهاب در بازار ایجاد نشود؛ این توانایی در بخش خصوصی وجود دارد. اصل بازار بر این است که در شرایط و مقطعی که تولید متناسب با تقاضا نبود، بایستی بلافاصله واردات داشت و بازار را در اصطلاح بالانس و متعادل کنیم.»

به گفته این مقام صنفی «در بحث تایر طی چند ماه گذشته، یکی از بسترهایی که در کنار فروش حقیقی، به مجموعه بازار اضافه شد، ایجاد سامانه و فروش به صورت مجاز بود. مشکلی که در این زمینه وجود داشت؛ این بود که به‌تبع زمانیکه مشتری به واحد صنفی مراجعه می‌کرد، بایستی نوع خودرو، نام مالک، شماره شاسی و… در سامانه جامع تجارت ثبت می‌شد؛ در این راستا در برخی مواقع مشکل اینترنت وجود داشت یا سایت دچار اختلال می‌شد و از این دست موارد که در نهایت سبب می‌شد، ثبت‌نام مشتری تکمیل نشود.»

امیدوار همچنین گفته بود: «همین موضوع سبب ایجاد صف برای خرید می‌شد که بُعد روانی اجتماعی خوبی هم نداشت؛ بر همین اساس اتفاق خوبی که افتاد، این بود که مشتری در سامانه جامع تجارت، پیش ثبت‌نامی را بر اساس مشخصات فردی، کارت خودرو و نوع درخواستی که دارند، ثبت‌نام کرده و کد رهگیری دریافت می‌کنند. پس از دریافت کد رهگیری، ظرف پنج روز، مشتری با مراجعه به واحدهای صنفی که کالا را موجود داشته باشد و بتواند عرضه کند، تایر خود را دریافت کند.»

حال اگرچه بیش از ۶ ماه از کاهش تعرفه وارداتی گذشته و مدتی است قیمت تایر هم بالا رفته اما همچنان هیچ کدام این اقدامات تاثیری قطعی روی وضعیت بازار نداشته و همچنان شاهد مشکلات متعدد در زمینه تهیه و خرید انواع لاستیک سواری هستیم.

کد خبر: 71492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =