اجرای طرح لیست هوشمند حق بیمه در قم

مدیرکل تأمین‌ اجتماعی قم از اجرای طرح لیست هوشمند حق بیمه با هدف متمرکزسازی همه مراحل ارسال و پرداخت در کارگاه‌ها، تسهیل در فرایند پرداخت حق بیمه و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمایان از خردادماه امسال در استان خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل تأمین اجتماعی قم، علی موسوی مدنی با بیان اینکه در سال های اخیر، سازمان بیمه تامین اجتماعی، جهت ارائه خدمات غیرحضوری به کارفرمایان، اقدام به طراحی و راه‌اندازی سامانه و نرم‌افزارهای مختلفی کرده است گفت: یکی از امکاناتی که به تازگی توسط سازمان بیمه تامین اجتماعی به کارفرمایان ارائه شده است، ارسال لیست بیمه به صورت اینترنتی و هوشمند است.

وی افزود: با هدف تسهیل و تسریع ارسال لیست بیمه، سازمان بیمه تامین اجتماعی، سامانه بارگذاری اینترنتی لیست بیمه و نرم افزار ارسال لیست بیمه را در اختیار کارفرمایان قرار داده است.

مدیرکل تأمین‌ اجتماعی قم بیان کرد: طرح لیست هوشمند حق بیمه با هدف متمرکزسازی همه مراحل ارسال و پرداخت این فهرست در کارگاه‌ها، تسهیل در فرایند پرداخت حق بیمه و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های بیمه‌ای کارفرمایان اجرا شد.

وی ادامه‌داد: با توجه به رویکرد نوین سازمان تأمین‌اجتماعی مبنی بر یکپارچه‌سازی، هوشمندسازی و شفاف‌سازی و بهره‌گیری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر دستیابی به تأمین‌اجتماعی هوشمند، برنامه عملیاتی هوشمندسازی لیست‌های حق بیمه ارسالی کارفرمایان در دستور سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت و اکنون این طرح در استان قم اجرایی شده‌است.

موسوی مدنی در مورد مزایای اجرای این طرح گفت: در این طرح تلاش شده است تا بخش عمده کنترل‌هایی که تاکنون بعد از تکمیل و ارسال لیست حق‌بیمه، در شعب و در غیاب کارفرما بر روی فهرست‌های دریافتی اعمال و در مواردی سبب ایجاد بدهی یا اعمال جریمه برای کارفرمایان می‌شد، به‌صورت برخط و در زمان ثبت لیست بر روی آن اعمال و بازخورد لازم برای اصلاح اشکالات و نواقص احتمالی به کارفرما داده شود.

وی بیان کرد: در واقع با اجرای طرح لیست هوشمند، همه پردازش‌های لیست حق بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز و هوشمند و همزمان با تکمیل لیست انجام می‌شود و کارفرما فرصت خواهد داشت نواقص احتمالی را پیش از ارسال آن رفع کند.

مدیرکل تأمین‌ اجتماعی قم گفت: مهمترین مزایا و دستاوردهای لیست هوشمند شامل پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان با ایجاد خطای کاربری، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها، کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریز دستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان می‌باشد.

وی بیان کرد: برای ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، کارفرمایان باید با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی اینترنتی es.tamin.ir و انتخاب گزینه ورود به سامانه، از منوی کارفرمایان، گزینه لیست حق بیمه، گزینه ارسال لیست حق بیمه، برای انتخاب کارگاه مدنظر اقدام و پس از انتخاب یک گزینه از فهرستی که شامل گزینه‌های مختلف ازجمله سوابق لیست ارسالی، بارگذاری فایل لیست حق بیمه، ایجاد لیست حق بیمه آنلاین، کپی لیست از ماه قبل، دریافت فایل راهنما و… است، گزینه مدنظر را انتخاب و فرایند ارسال لیست را ادامه دهند.

موسوی مدنی با بیان اینکه کارفرمایان پس از درج اطلاعات بیمه‌شدگان به صورت دستی یا بارگذاری فایل دی‌بی‌اف (برحسب انتخاب گزینه مربوطه) باید گزینه ثبت لیست حق بیمه و تأیید و ارسال را انتخاب کنند، افزود: در صورت انجام صحیح مراحل فوق، سامانه ضمن نمایش موفقیت‌آمیز بودن بارگذاری لیست و ارائه کد رهگیری، کارفرما را به صفحه جزئیات لیست هدایت می‌کند که وضعیت درخواست در این مرحله «ثبت اولیه» است.

وی ادامه داد: در این صفحه کاربر باید برای ادامه فرایند و انجام محاسبات به‌ صورت برخط و لحظه‌ای گزینه پردازش را انتخاب کند؛ سامانه پس از پردازش لیست و در صورت مغایرت در محاسبات، ضمن اصلاح آن و نمایش مبالغ صحیح در ستون پردازش، وضعیت لیست را در مرحله «تأیید نهایی لیست هوشمند» قرار خواهد داد که در صورت مورد تأیید بودن محاسبات، کارفرما باید به انتخاب گزینه «پذیرش نتایج پردازش سیستمی» و «ثبت لیست» اقدام و در غیراین‌صورت گزینه اصلاح لیست یا حذف لیست را انتخاب کند.

مدیرکل تأمین‌ اجتماعی قم گفت: در صورت انتخاب ثبت لیست و تأیید نهایی آن از سوی کارفرما، سامانه کاربر را برای پرداخت حق بیمه به مرحله بعدی هدایت می‌کند و لیست در این مرحله در وضعیت «در انتظار پرداخت لیست هوشمند» قرار خواهد گرفت.

وی افزود: کارفرما ضمن مشاهده مشخصات مربوط به پرداخت می‌تواند از طریق گزینه پرداخت از طریق درگاه بانک رفاه برای پرداخت حق بیمه کارکنان به صورت اینترنتی و بدون محدودیت مبلغ اقدام کند و پس از پرداخت حق بیمه از طرف کارفرما وضعیت لیست به «تأیید پرداخت» تغییر می‌یابد.

موسوی مدنی ادامه داد: سامانه لیست هوشمند به گونه‌ای تعبیه شده است که تا زمانی که پردازش و پرداخت از طرف کارفرما موفقیت‌آمیز نباشد، هیچ‌گونه سابقه‌ای ایجاد نشده و لیست به شعبه ذی‌ربط منتقل نخواهد شد.

بیش از ۱۴ هزار کارگاه تولیدی و خدماتی فعال در قم ماهانه لیست حق بیمه کارکنان خود را به تامین اجتماعی استان ارسال می‌کنند.

از جمعیت یک میلیون و ۴۵۴ هزار نفری استان قم، بیش از ۸۵۰ هزار نفر زیر پوشش خدمات تامین اجتماعی هستند.

کد خبر: 71105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =