صفر تا ۱۰۰ خدمات مراکز درمانی، الکترونیک است

رئیس اداره فناوری اطلاعات و آمار مدیریت درمان استان البرز، گستره خدمات الکترونیک حوزه درمان را بسیار وسیع بیان کرد؛ به نحوی که صفر تا ۱۰۰ امور بیماران از مرحله ورود آن‌ها به یک مجموعه درمانی تا خروج آن‌ها به شیوه الکترونیک انجام می‌شود.

کریم عرب در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه وظایف حوزه آی‌تی در دو بخش کلی شامل خدمات داخلی فناوری اطلاعات و خدمات خارجی تعریف می‌شود، افزود: در بخش داخلی انجام اقداماتی مانند رفع اشکالات سیستم‌های رایانه‌ای، سیستم‌های اتوماسیون، «وب‌ بیس» یا «لوکال هاست» (میزبان محلی؛ فضایی از سیستم‌های کامپیوتری است که عملکرد «هاست» و «سرور» را بدون نیاز به اینترنت برای کاربران شبیه‌سازی می‌کند) برعهده کارشناسان آی‌تی قرار دارد.

وی با دارا بودن ۲۳ سال سابقه فعالیت، گفت: خدمات خارجی آی‌تی، انجام امور واحدهای درمانی و بیمه‌ای را دربر می‌گیرد. در حوزه درمان، عمده این وظایف مربوط به خدماتی است که بیماران درمان مستقیم از آن بهره‌مند می‌شود. ویزیت پزشکان و مجموعه امور پاراکلینیک مانند رادیولوژی، سونوگرافی، داروخانه، آزمایشگاه و ... از جمله آن به‌شمار می‌رود.

رئیس اداره فناوری اطلاعات و آمار البرز، ادامه داد: می‌توان گفت؛ خدمات الکترونیک حوزه وسیعی از اقدامات درمانی را شامل می‌شود و صفر تا ۱۰۰ امور بیماران از ورود آن‌ها به یک مجموعه درمانی تا خروج آن‌ها به شیوه الکترونیک عرضه می‌شود. برای مثال، بیماران از طریق نوبت‌دهی اینترنتی، تلفنی و کد دستوری (USSD) وقت ویزیت دریافت کرده و پذیرش می‌شوند. در این مرحله، پزشکان پس از ویزیت بیماران، نسخه آن‌ها را به‌صورت الکترونیک صادر می‌کنند. همچنین بیماران می‌توانند خدمات دارویی و تشخیصی خود را مانند آزمایش، رادیولوژی و سونوگرافی، چنانکه در داخل مجموعه فراهم باشد، با بهره‌مندی از روش‌های الکترونیک دریافت کنند.

عرب بیان کرد: در صورت مراجعه بیماران به مراکز درمانی خارج از مجموعه تأمین‌اجتماعی برای انجام اموری مانند جراحی گوش، چنانکه آن مرکز طرف قرارداد تأمین‌اجتماعی باشد، پذیرش آن‌ها باز هم در قالب الکترونیک صورت می‌گیرد.

او اضافه کرد: در این مرحله ابتدا بیماران برای برخورداری از پوشش بیمه‌ای از طریق اتصال به پرتال تأمین‌اجتماعی، استحقاق‌سنجی می‌شوند. سپس خدمات ارائه شده و هزینه‌های درمان از طریق نرم‌افزارهای واسط در پرتال سازمان به‌ثبت می‌رسد.

رئیس اداره فناوری اطلاعات و آمار البرز، افزود: چنانکه مرکز درمانی محل مراجعه بیماران، طرف قرارداد با تأمین‌اجتماعی نباشد، بیمار پرداخت از جیب کرده و با ارسال مدارک پزشکی به یکی از مراکز «اسناد پزشکی» یا کارگزاری‌ها، روند رسیدگی به مدارک آن‌ها برای پرداخت هزینه‌های درمانی باز هم به شیوه الکترونیک انجام می‌شود.

عرب با اشاره به مهمترین مسائل نسخه الکترونیک اعلام کرد: قطعی و کندی اینترنت امور این حوزه را می‌تواند با اختلال مواجه کند. موارد جزئی دیگری نیز وجود دارد؛ ‌ از جمله مراجعه بیماران به مراکز غیر طرف قراردادی که نسخه الکترونیک ندارند. معدود پزشکانی هستند که همچنان نسخه کاغذی صادر می‌کنند که روند دریافت خدمات تشخیصی و دارویی را برای بیماران دشوار می‌کند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات درمانی در صورت بروز حوادث غیرمترقبه، قطع نمی‌شود، تاکید کرد: در این زمینه قانون تکلیف فعالان حوزه درمان را مشخص کرده است و تمامی مراکز اعم از پزشکان، داروخانه‌ها و مراکز تشخیصی مکلفند خدمات خود را بدون کم‌وکاست ادامه دهند. در این شرایط، نسخه کاغذی صادر شده و تحویل و دریافت مدارک به صورت دستی انجام می‌شود.

رئیس اداره فناوری اطلاعات و آمار البرز با اشاره به مهمترین مسائل حوزه آی‌تی، گفت: آی‌تی یعنی چالش و مسائل این حوزه نه تمامی دارد و نه قابل پیش‌بینی است. قطعی برق، قطعی اینترنت، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری سیستم‌ها و بسیاری مسائل دیگر از جمله مواردی است که فناوری اطلاعات با آن دست به گریبان است.

عرب اجرای پروتکل‌های سازمان تأمین‌اجتماعی را در زمینه آی‌تی به عنوان مهمترین برنامه‌های واحدهای فناوری اطلاعات بیان کرد.

کد خبر: 71017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =