زنان روستایی و عشایری همچنان می‌توانند از بیمه رایگان بهره‌مند شوند

گسترش پوشش بیمه‌ای در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر به شیوه‌ای دنبال می‌شود تا همه افراد کشاورز، ساکنان مناطق روستایی و عشایری بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند البته یکی از رویکردهای این صندوق در دولت سیزدهم توجه به زنان غیرشاغل روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر برای بهره‌مندی از بیمه رایگان در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، همه زنان روستایی و عشایری با سه فرزند یا بیشتر امکان برخورداری از بیمه رایگان در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان را دارند. در همین راستا در سال جاری ثبت‌نام از این زنان برای استفاده از بیمه آغاز شد که در ابتدا تا ۳۰ فروردین برنامه‌ریزی شده بود که به دلیل استقبال گسترده زنان دارای شرایط تا اطلاع ثانونی این طرح ادامه خواهد داشت.

پیش ثبت‌نام بیش از ۲۲۵ هزار نفر در طرح بیمه مادران روستایی

سجاد طاهری، معاون بیمه‌ای و هماهنگی امور استان‌های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، از پیش ثبت‌نام بیش از ۲۲۵ هزار نفر در سطح کارگزاری‌های صندوق خبر داد و گفت: این تعداد از مادران پس از بررسی و تأیید توسط سازمان ثبت احوال کشور و احراز شرایط اولیه ثبت‌نام آنها نهایی می‌شوند. اطلاع‌رسانی و ثبت‌نام نهایی این افراد از طریق ارسال پیامک به آنها صورت می‌گیرد.

به دلیل حجم بالای مراجعه مشمولان ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت با موضوع بیمه اجتماعی رایگان مادران غیرشاغل روستایی و عشایری و درخواست‌های مکرر از سراسر کشور، زمان ثبت نام مشمولان قانون تا اطلاع بعدی تمدید شد. به همین منظور همه افراد مشمول می‌توانند در سریع‌ترین زمان با مراجعه به موسسات کارگزاری صندوق و یا با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی صندوق به نشانی www.roostaa.ir نسبت به نام‌نویسی و عضویت خود اقدام کنند.

براساس ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مادران غیرشاغل امکان بهره‌مندی از بیمه رایگان بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت این صندوق را به صورت رایگان دارند. بنابراین باید از این زمان بهره برده و با ثبت‌نام در فرصت باقی‌مانده خدمات همه‌جانبه این صندوق را دریافت کنند.

شرایط برخورداری از بیمه رایگان زنان دارای سه فرزند و بیشتر

براساس اعلام صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر زنان برای برخورداری از بیمه رایگان باید شرایطی داشته باشند که شامل مادران غیرشاغل (خانه‌دار) ساکن در مناطق روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر، سه فرزند از یک مادر بوده، هر سه فرزند در قید حیات باشند، دارای تابعیت ایرانی باشند و نرخ باروری شهرستان محل زادگاه شوهر متقاضی با فرزند سوم و بیشتر بالای ۲.۵ باشد.
طبق اقدامات انجام شده سطح درآمدی مشمولان سطح یک درآمدی خواهد بود که همه حق بیمه سهم بیمه شده و سهم دولت توسط دولت پرداخت می‌شود. همچنین با تولد فرزند چهارم و پنجم به ازای هر فرزند ۲ سال به سنوات بیمه‌ای مادران مشمول اضافه می‌شود. همچنین با توجه به اولویت‌بندی ثبت‌نام مشمولان از سوی ستاد ملی جمعیت، مرحله پیش ثبت‌نام نخست مربوط به مادرانی است که تاریخ تولد فرزند سوم و بالاتر آنها از یکم فروردین سال ۱۳۹۶ به بعد باشد.

در مرحله نخست ۵۰۰ هزار نفر از زنان روستایی دارای سه فرزند و بیشتر برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن در صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستایی مشمول این طرح شده‌اند. البته حدود ۲ میلیون و ۲۳۶ هزار نفر از این زنان مشمول ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شده‌اند که به تدریج تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار می‌گیرند.

تأمین ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح بیمه زنان 

بیت‌الله برقراری، مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و با اهتمام دولت یکی از مواد این قانون متعلق به صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است که در ماده ۲۱ تاکید می‌شود مادران دارای سه فرزند و غیرشاغل ساکن در مناطق عشایری و روستایی تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و حق بیمه آنها را دولت پرداخت می‌کند.

برقراری افزود: براساس بند ب ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اگر در حین بیمه‌پردازی فرزند چهارم و پنجم آنها متولد شود به ازای هر فرزند ۲ سال به سابقه بیمه‌پردازی آنها اضافه خواهد شد. در همین راستا سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص داده شد.

آخرین داده‌های آماری صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمه شده را تحت پوشش دارد، اقدامات اثربخشی برای حمایت از کشاورزان، روستاییان و عشایر دارد و از سال ۱۳۸۴ همزمان با تاسیس این صندوق تاکنون برای جذب بیمه‌شدگان تلاش‌های جدی در راستای جذب بیمه‌شدگان انجام داده است. جذب بیمه‌شدگان جدید در دولت سیزدهم رشد مناسبی را طی کرده و تاکنون بیش از یک میلیون بیمه شده جدید در این صندوق بیمه شده‌اند و رشد ۴۱ درصدی بیمه زنان هم رقم خورده است.

صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان به عنوان یکی از صندوق‌های جوان در میان ۱۸ صندوق بیمه‌گر اکنون به دنبال جذب روستاییان، عشایر و کشاورزان است. در حال حاضر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به عنوان اعضا و بیمه‌شدگان تحت پوشش این صندوق قرار دارد. براساس آمارهای موجود در بخش بیمه‌شدگان فعال تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با جامعه آماری یک میلیون و ۶۶۷ هزار و ۹۴۰ نفر خدمات‌گیرنده از این صندوق، ۴۱۹ هزار و ۴۸۶ نفر زن، در بخش بیمه‌شدگان غیرفعال متصل با جامعه آماری ۲۷۵ هزار و ۲۱۵ نفر نیز ۱۲۳ هزار و ۸۷ نفر زن و در میان بیمه‌شدگان غیرفعال منفصل نیز با آمار ۵۸۵ هزار و ۹۶۵ نفر نیز ۱۲۲ هزار و ۸۷۹ نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

زنان روستایی به عنوان بخش اعظمی از جامعه زنان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر محسوب می‌شوند که در این دوره مدیریتی و از زمان آغاز فعالیت دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته‌اند. اجرای طرح بیمه رایگان زنان غیرشاغل در مناطق روستایی و عشایری دارای سه فرزند و بیشتر براساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت یکی از طرح‌های این صندوق برای حمایت از این گروه از جامعه هدف به شمار می‌رود.

کد خبر: 70498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =