بهگزارش آتیه آنلاین به نقل از روابطعمومی سازمان تأمیناجتماعی، رخشانیمقدم افزود: از تعداد کل پرونده مستمریبگیران فعلی سازمان تأمیناجتماعی، ۲ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۹۷ پرونده مربوط به بازنشستگان، ۱۴۶ هزار و ۸۶۸ پرونده ازکارافتادگی و ۱ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۴۴ پرونده بازماندگان هستند. مستمریبگیران مزبور به همراه افراد تحت تکفل آنها که جمعیتی بالغ بر ۸ میلیون و ۱۶۰ هزار و ۵۱ نفر میشوند از خدمات درمانی نیز بهرهمند هستند.
وی در تشریح دستاوردهای سازمان تأمیناجتماعی در حوزه مستمریبگیران، به اجرای طرح متناسبسازی مستمریها در این سازمان اشاره کرد و افزود: سازمان تأمیناجتماعی در دو مرحله طرح متناسبسازی مستمریها را با مشارکت و همفکری کانونهای بازنشستگان سراسر کشور و بر مبنای میزان بودجهای که به این موضوع اختصاص داده شد، ضمن رعایت اصول محاسبات بیمهای، براساس دو شاخص مدت پرداخت حقبیمه و میزان دستمزد مشمول کسر حقبیمه اجرا کرد.
مدیرکل مستمریهای سازمان تأمیناجتماعی افزود: در دوره فعالیت دولت سیزدهم و مدیریت جدید تأمیناجتماعی، یکی از مهمترین دستاوردها در حوزه مستمریها این است که هرچند با اجرای متناسبسازی مستمریها و افزایش ۴/۵۷ درصدی حداقل مستمری و رشد ۳۸ درصدی بهعلاوه ۵۱۵ هزار تومان سایر سطوح در سال قبل به همراه افزایش ۲۷ درصدی حداقل و افزایش ۲۱ درصد به علاوه ۲۵۰ هزار تومانی سایر سطوح در سالجاری، مبلغ پرداختی ماهانه به مستمریبگیران به بیش از ۳۷ هزار میلیارد تومان افزایش یافت، اما با حمایت دولت و مجلس پرداخت بهموقع مستمریها استمرار یافته و در سالجاری نیز منابع موردنیاز برای پرداخت مستمریها، بدون استقراض از نظام بانکی تأمین شده است.
وی از حذف محدودیت پرداخت کمکهزینه اولاد حداکثر تا ۳ فرزند در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خبر داد و گفت: تا پایان سال ۱۴۰۱ کمکهزینه اولاد صرفاً تا سقف ۳ فرزند قابل پرداخت به مستمریبگیران عزیز تأمیناجتماعی بود که در اجرای ماده (۷۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی، محدودیت مربوط به پرداخت کمکهزینه اولاد حداکثر تا ۳ فرزند در دستورالعملها و دستورهای اداری مربوط به مزایای متعلقه به مستمریبگیران از ابتدای سالجاری حذف شد.
رخشانی مقدم همچنین افزود: مبلغ کمکهزینه عائلهمندی و اولاد مستمریبگیران تأمیناجتماعی واجد شرایط، وفق مصوبات هیئت محترم وزیران از سال ۱۴۰۰ تاکنون همانند بازنشستگان دستگاههای اجرایی و مطابق بند (۴) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری پرداخت میشود. کمکهزینه عائلهمندی قابل پرداخت به مستمریبگیران تأمیناجتماعی در سال گذشته مبلغ ۴ میلیون و ۷۳ هزار و ۸۹۵ ریال بود که با ۱۲۵ درصد رشد در سالجاری به ۹ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۷۲۰ ریال افزایش یافت. مبلغ حق اولاد نیز در سال گذشتهیک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۹۵ریال بود که با رشد ۳۰۰ درصدی، امسال به ۴ میلیون و ۲۲۵هزار و ۲۰۰ ریال رسیده است. همچنین مبلغ مربوط به بن مستمریبگیران در سال گذشته ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال بود که در سال جاری با ۲۱ درصد رشد به ۲میلیون و ۶۶۰ هزار ریال افزایش یافت. علاوه بر مبالغ فوق، کمک هزینه مسکن مستمریبگیران نیز با رشد ۲۱ درصدی از مبلغ یک میلیون و ۶۵۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۱ به دو میلیون ریال ریال در سال ۱۴۰۲ بالغ شده است.
مدیرکل مستمریهای سازمان تأمیناجتماعی، مشارکت در پرداخت بخشی از هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان، اعزام بازنشستگان و مستمریبگیران به سفرهای سیاحتی و زیارتی و پرداخت تسهیلات قرضالحسنه تا سقف ۲۰ میلیون تومان را از اقدامات رفاهی سازمان تأمین اجتماعی برای بازنشستگان و مستمریبگیران معرفی کرد.
وی در این زمینه بیان کرد: با هدف تسهیل انجام امور مرتبط با بازنشستگان و مستمریبگیران، بسیاری از اقدامات و خدمات مرتبط و فرایندهای مرتبط با آنان از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی به نشانی es.tamin.ir انجام میشود تا این بخش از جمعیت تحت پوشش، نیازی به مراجعات حضوری به واحدهای اجرایی نداشته باشند. از جمله این خدمات میتوان به برقراری غیرحضوری مستمری بازنشستگی عادی اشاره کرد بهنحویکه بیمهشدگان میتوانند در صورت احراز مقررات عام قانون تأمیناجتماعی؛ درخواست بازنشستگی عادی خود را به در این سامانه ثبت کنند و همه مراحل تا پرداخت مستمری بهصورت غیرحضوری انجام میشود. برقراری غیرحضوری مستمری ازکارافتادگی از دیگر خدمات غیرحضوری سازمان تأمیناجتماعی است بهگونهایکه امکان ارائه درخواست، اخذ نظریه کمیسیون پزشکی و برقراری مستمری ازکارافتادگی جزیی و کلی در سامانه یادشده فراهم شده است. همچنین امکان برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان (اعم از بازماندگان مربوط به فوت بازنشسته، فوت از کارافتاده کلی یا فوت بیمه شده) نیز در سامانه مزبور تدارک دیده شده است.
وی افزود: موضوع دیگر، اعلام غیرحضوری شماره حساب بانکی توسط مستمریبگیران است به این ترتیب که مستمریبگیران با استفاده از این خدمت میتوانند پس از برقراری مستمری، شماره حسابی را که متقاضی واریز ماهیانه مبلغ مستمری به آن حساب هستند به شعب اعلام کنند یا شماره حساب قبلی خود را تغییر دهند.
رخشانی مقدم افزود: استعلام وضعیت دریافت مستمری نیز که یکی از مکاتبات پرتکرار مراجع برونسازمانی اعم از صندوقهای بازنشستگی و دستگاههای اجرایی حمایتی با شعب، اداراتکل و ستاد مرکزی سازمان تأمیناجتماعی است، بهصورت غیرحضوری انجام میشود که با راهاندازی این خدمت، مستمریبگیران با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری وضعیت دریافت مستمری خود را استعلام گرفته و از طریق اختصاص رمز، برای کلیه مراجع برونسازمانی قابل ارائه است. علاوه بر این چون به صورت دورهای تعدادی از فرزندان اناث جهت تکمیل و ارائه تعهدنامه مبنیبر نداشتن شغل و شوهر و پایداری شرایط دریافت مستمری بازماندگان و سایر موارد مرتبط باید به شعب تأمیناجتماعی مراجعه میکردند، ترتیبی اتخاذ شده که امضا و ارائه تعهدنامه فرزندان اناث نیز بهصورت غیرحضوری انجام پذیرد.
مدیرکل مستمریهای سازمان تأمیناجتماعی اضافه کرد: فراهم شدن امکان ثبتنام یا انصراف بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر مستمریبگیران و افراد تبعی از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان و همچنین امکان ثبت و ارائه غیرحضوری گواهی اشتغال به تحصیلات دانشگاهی فرزندان ذکور در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان، از برنامههای در دست اقدام این ادارهکل است.
نظر شما