فروش بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومانی داروپخش

محمدرضا مرادی، مدیرعامل شرکت داروپخش در مجمع عمومی سالیانه این شرکت از فروش بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومانی و کسب رتبه اول فروش این شرکت در بین شرکت‌های دارویی برای شصت و هشتمین سال پیاپی خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از شستا، در این دوره از مجمع عمومی سالانه این شرکت، جلسه به ریاست منصور نکویی نیا، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دارویی تامین(تیپیکو) آغاز شد و از اعضای هیئت رئیسه مجمع مهرزاد شیرازی، نماینده هلدینگ داروپخش، امیرعلی زعیمی نماینده کارخانجات داروپخش، مرتضی سبحانی نیا دبیر مجمع، محسن نیایش نماینده موسسه سازمان حسابرسی و جعفرپور نماینده سازمان بورس دعوت شده و در جایگاه حاضر شدند.

محسن صفاجو، رئیس هیئت مدیره، داود رضا شفاعت عضو هیئت مدیره، معاونین و مدیران شرکت سرمایه گذاری داروئی تامین بعنوان ناظرین و سایر مدعوین معاونین و مدیران شرکت توزیع داروپخش در مجمع حضور داشتند.

مرادی، مدیر عامل شرکت توزیع داروپخش در این مجمع گزارش عملکرد شرکت منتهی به سال مالی ۲۹ اسفند سال ۱۴۰۱ را ارائه کرده و سخنان خود را در چهار بخش ذیل ارائه کرد:

معرفی و پیشینه

وی تاریخچه تاسیس از سال ۱۳۳۴، پذیرش در بورس در سال ۱۳۹۸، وضعیت آخرین افزایش سرمایه، جایگاه شرکت در صنعت پخش و چشم انداز شرکت توزیع داروپخش در افق ۱۴۰۳ با عناوین در دسترس تر از همیشه، راهبر صنعت توزیع و نقش آفرینی فزاینده در ارتقای سطح سلامت بیان کرد.

سپس وضعیت ترکیب سهامداران شرکت به تفکیک حقیقی و حقوقی را تشریح کرده و گفت: از یک میلیارد و هشتصد میلیون سهم، ۷۹/۷ درصد از سهام شرکت متعلق به هلدینگ داروپخش، ۹/۵ درصد تیپیکو، ۶/۹ درصد سهامداران حقوقی و ۳/۹ درصد نیز متعلق به سهامداران حقیقی است.

وی گزارشی از وضعیت تغییرات و افزایش سرمایه شرکت، ارزش بازار سرمایه و گزیده ای از اطلاعات مالی شرکت نیز ارائه کرد.

تحلیل بازار / صنعت

بخش دوم گزارش مرادی به وضعیت بازار در صنعت پخش و جایگاه شرکتهای پخش در زنجیره تامین اختصاص یافت که در صنعت پخش تمامی شرکت‌های پخش در زیرمجموعه انجمن صنعت پخش در زمینه های مختلف به توزیع محصولات داروئی، بهداشتی، آرایشی، غذائی، لوازم خانگی و غیره مشغول فعالیت هستند و حدود ۱۰ درصد از GDP کشور را بعهده دارند که فقط ۵ شرکت مهم در بازار فرابورس سهام خود را عرضه کرده اند.

وی فرآیندهای اصلی و حلقه واسط زنجیره تامین که ارزش افزوده ایجاد می کند را شامل اقداماتی نظیر بازرگانی و تامین کالا، انبارش اصولی، ویزیت و فروش، توزیع و تحویل اصولی کالا و وصول مطالبات نام برد.

مرادی همچنین گزارش فروش سال ۱۴۰۱ شرکت در بازار داروئی را ارائه کرد و گفت: با فروش بیش از ۱۴هزار میلیارد تومان رتبه اول فروش را برای شصت و هشتمین سال پیاپی کسب کردیم و نکته حائز اهمیت این است که فاصله خود را نسبت به سایر رقبا هر سال افزایش داده ایم.

وی ادامه داد: در حوزه توزیع و پخش زنجیره تامین در گذشته تصور میشد که شرکتهای پخش سودآور نیستند و با توجه به ماهیت خدماتی بودن فعالیت این شرکت‌ها فقط برای کمک به زنجیره تامین در این حلقه قرار گرفته اند، اما شرکت توزیع داروپخش نشان داد که حتی شرکت‌های پخش می توانند بر روی سکوی سودآوری صنعت دارو قرار بگیرند و در سال ۱۴۰۱ جزء چهار شرکت داروئی به همراه عبیدی، دانا و کارخانجات قرار گرفته است.

عملکرد شرکت

مرادی در بخش سوم گزارش خود به عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۱ پرداخت و گفت: اهم اطلاعات صورت سود و زیان شرکت و نمودارهای مقایسه ای و رشد قابل توجه سود خالص ۸۰۷ میلیارد تومان، سود عملیاتی ۱.۱۳۳ میلیارد تومان و سود ناخالص ۱.۸۴۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ محقق شده است.

وی در ادامه اهم شاخص های شرکت طی روند ۱۰ ساله را بررسی کرده و رشد فروش با پرش۳۶ درصدی در سال ۹۸ و ۲۵ درصد در سال ۹۹ و ۷۵ درصد در سال ۱۴۰۰ و ۶۲ درصد در سال ۱۴۰۱ را بسیار چشمگیر دانست و گفت: علاوه بر فروش در سود خالص نسبت به سایر شرکت‌های پخش رتبه اول و در میان شرکت‌های دارویی زیرمجموعه تیپیکو بعد از کارخانجات داروپخش رتبه دوم (در صورت افزوده شدن سود ناشی از پخش اکسیر رتبه اول تیپیکو) و در کل صنعت داروی کشور رتبه چهارم (بعد از شرکت‌های داروسازی عبیدی و دانا و با لحاظ شدن سود پخش اکسیر رتبه سوم) را کسب کرده است. در اکثر شاخص‌های نسبت های مالی نیز نسبت به سایر شرکت‌ها دارای رتبه اول هستیم.

وی سهم بازار دارویی کشور در سال ۱۳۸۰ را متعلق به شرکت‌های بزرگ دارویی دانست و افزود: سایر شرکت‌ها پس از کسب مجوز توانستند سهم بازار را از شرکت‌های بزرگ بربایند و با این اتفاق سهم بازار شرکت توزیع داروپخش تا سال ۱۳۹۷ روند کاهشی را طی کرد اما از این سال به بعد با ایجاد تغییرات در سیستم و بهبود فرآیندها علیرغم پیچیدگی کسب و کار و افزایش نرخ ارز شرکت توزیع داروپخش وضعیت خود را بهبود بخشید و در سال ۱۴۰۱ سهم بازار ۱۴/۲ درصد را به ثبت رساند.

مرادی افزود: در سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت برگزاری تورهای ویزیت سه روزه، تقویت سبد کالا و حفظ تامین کنندگان اصلی شرکت، در بحث بهای تمام شده بررسی ریز فروش هر گروه به تفکیک حاشیه سود مرتبط با تامین کنندگان برای بهبود سبد شرکت انجام شده است. حوزه کنترل هزینه‌های عملیاتی طراحی سیستم مدیریت عملکرد و افزایش رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرسنل را مدنظر داریم، در کنترل هزینه‌های مالی کنترل آئین نامه مطالبات و ارزیابی عملکرد مرتبط با وصول و بروزرسانی آئین نامه اعتبار سنجی مشتریان نیز در حال انجام است.

سایر فعالیت ها و برنامه ها و اقدامات شرکت

وضعیت سرمایه‌های انسانی و اهم شاخص‌ها نیز در این بخش تشریح شده و برنامه و فرآیندهای منابع انسانی در حال اجرا اعلام شد.

وی برنامه‌های آتی شرکت را در حوزه‌های خرید، فروش، برنامه‌ریزی، فناوری اطلاعات، لجستیک، منابع انسانی، رفاه و پشتیبانی و حقوقی برشمرد.

مرادی در انتهای صحبت خود نمودار مقایسه ای فروش در دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد که رشد ۸۷ درصدی در ماه فروردین و ۸۱ درصدی در ماه اردیبهشت نسبت به سال ۱۴۰۱ را نشان می دهد و این موضوع نویدبخش یک سال خوب دیگر برای خانواده بزرگ توزیع داروپخش خواهد بود.

نیایش، نماینده حسابرس و بازرس قانونی شرکت (سازمان حسابرسی) نیز گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی و صورت‌های مالی شرکت را ارائه کرد.

در انتهای مجمع عمومی عادی با رای مثبت حاضرین مبلغ ۴۲۹۰ ریال سود به ازای هر سهم تعیین شد.

کد خبر: 60968

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =