با توجه حضور در نمایشگاه آنرا چطور دیدید؟
نمایشگاه کارکرد خاص خودش را دارد و ما امثال تمام توان خود را روی صادرلت خیلی بالا گذاشتهایم، اعدادی داریم که فعلا این اعداد را نمیتوانیم بگوییم و باید به تفاهم کلی برسیم، اما جدیتی داریم که در سال ۱۴۰۲ پایه ریزی مدونی انجام شود که مجموعهها خود را در موقعیت صادرلت درک بکنند، وقتی این اتفاق بیفتد شرکتها و مدیرانشان خیلی از الزاماتی را که قبلا حتی به آنها فکر نکرده بودند را هم به صورت طبیعی درک میکنند و سطح تراز فکری آنها هم تغییر میکند یعنی صادرلت محل گذر و عبور از موقعیت فعلی است هر حوزهای در جایگاه خودش، از این ابتدا که بازدید کردم قرار دادهای زیادی یا شرکت پگاه بسته شده است که در حوزه امنیت غذایی میتوان خیلی موثر باشد و طرحهای موثری دارد که بعد اعلام میکنیم، طرحهای بسیار خوبی با صد محصول دارد، شرکت هواپیمایی آسمان به نظر من توان بالقوهای دارد، به هر حال در رکود رفته است و اگر بتواند منابع مورد نیاز را تامین کند یک حرکت رو به جلو خواهد داشت. آثار مجموعه را هم که میتوانید ببینید، امسال خیلی امیدواریم که حرکت رو به جلو داشته باشیم و اینکه میگویم امیدواریم با تقویت فهم تشکیلاتی، برنامهریزی مدون در حوزه چارچوبی و راهبری امیدواریم سال خوبی داشته باشیم.
فکر میکنید نمایشگاه با توجه به اهدافی که داشته چقدر به آنها رسیده است؟
نمیدانم، صحبت در این مورد نیاز به بررسی دقیق دارد بالاخره نمایشگاه محل دیدار و هویت بخشی به افراد و برندها و آشنایی آنها است، محلی برای تبادل اطلاعات است و نباید در مورد نمایشگاه اکسپو حداکثری فکر کنیم، اما حضور افراد و برندها اصل مهمی اصت، به ویژه آنهایی که در مسیر حرکت هستند و برنامههای مدونی دارند چنین نمایشگاههایی میتواند به آنها کمک کند چون دقیقا میتوانند از فرصت درستی که در اختیارشان قرار گرفته استفاده کنند. مابقی هم زمانی میتوانند از فرصتها استفاده کنند که مقدمات را که علت و معلول است خوب چیده باشند یعنی بدانند که به کجا و با چه برنامهای میخواهند بروند و چه زیر ساختی نیاز دارند، حالا هر امکاناتی هم هول و حوششان باشد درک میکنند و از آن استفاده میکنند، در غیر این صورت فرصتها از دست میرود.
تأثیر تورم بر شرکتها بهویژه صادر کنندگان چه است و برای گریز از آن چه باید کرد؟
این که چه باید کرد ماجراب مفصل و هفتاد منی است که شاید کف آن صادرات باشد و باید سازگار دقیقی برای صادرلت داشته باشیم وگرنه تورم قطعا تاثیر دارد، در حال حاضر ما با توجه به زیرساختهایی که داریم مزیتهای متعددی داریم مثلا آپادانا سرام مزیتهای متعددی دارد، شرکت آسمان هم مزیتهای خاص خودش را دارد، همینطور شرکت پگاه هم مزیتهایی دارد، در مجموع ما مزیت و زیر ساختهایی داریم که نباید فشار زیادی به ما بیاید اگر چه تورم همه را عقب میاندازد اما اگر شرکتها تولیداتشان را افزایش دهند چع از لحاظ کمی و چه کیفی، اگر صادرات داشته باشند ضربه سنگینی به تورم وارد میکنند و این خاص ایران نیست بلکه در همه دنیا اینطور است.
نظر شما