ایجاد ۳۰۰ هزار شغل از محل تبصره ۱۸ در سال‌جاری

به گفته مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی ‌وزارت اقتصاد با تخصیص ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع تبصره ۱۸، ۳۰۰ هزار شغل در سال جاری ایجاد می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، ابراهیم صیامی درخصوص آخرین وضعیت منابع تبصره ۱۸ گفت: در بودجه سال گذشته تبصره ۱۸ شکل جدیدی به خود گرفت. تغییرات این تبصره در قالب نرم‌افزاری انجام شد، به عبارت دیگر در این تغییر ماهیت، منابع تبصره ۱۸ به شورایی سپرده شد که رئیس آن وزیر اقتصاد است و منابع آن نیز از سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تأمین می‌شود.

وی افزود: در سال گذشته سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ۱۹ هزار میلیارد تومان از ۳۲ هزار میلیارد تومانی را که در قانون بودجه پیش‌بینی شده بود به حساب دستگاه‌های اجرایی واریز کرد. با برنامه‌ریزی‌هایی که در وزارت امور اقتصادی و دارایی روی برنامه‌های وزارتخانه‌ها انجام داد و تعاملی که با بانک‌های عامل و تجاری انجام شد، منابع ۱۹ هزار میلیارد تومانی تبصره ۱۸ با منابع بانکی ترکیب شد و به ۴۵ هزار میلیارد تومان رسید.

صیامی ادامه داد: این منابع در راستای ایجاد اشتغال و تولید بهره‌وری در استان‌های کشور با تصمیم‌گیری‌هایی که در سطح شورای برنامه‌ریزی استان انجام شد، عملیاتی شده است.

مدیرکل دفتر آینده ‌پژوهی وزارت اقتصاد گفت: براساس اطلاعات موجود، تعیین طرح‌های مختلف برای ایجاد حدود ۱۱۰ هزار شغل با استفاده از منابع ۴۵ هزار میلیارد تومانی تبصره ۱۸ در بودجه سال ۱۴۰۰ در کشور انجام شده است. آثار این منابع به صورت دفعتی خود را نشان نمی‌دهد بلکه به مرور زمان با راه‌اندازی پروژه‌هایی که در حال تکمیل هستند، این میزان اشتغال ایجاد می‌شود.

منابع ناپایدار تبصره ۱۸ در بودجه ۱۴۰۱

وی با بیان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ مجلس همان رویه سال قبل را در پیش گرفت اما منابعی که برای سال ۱۴۰۱ در تبصره ۱۸ در نظر گرفته شده، عمدتاً ناپایدار است، گفت: به‌رغم اینکه دستورالعمل لازم ابلاغ و برنامه دستگاه‌های اجرایی بررسی شده و تعداد زیادی از آنها در فاز اجرا قرار دارد، هنوز منابعی که باید از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شود، در اختیار وزارت اقتصاد قرار نگرفته است.

با توجه به این شرایط، برنامه‌ریزی‌ای که برای ایجاد ۳۰۰ هزار شغل انجام شده بود در حال حاضر عملیاتی نشده است. البته اخیراً معاون اول رئیس‌جمهور دستوراتی را به سازمان برنامه و بودجه داده‌اند اما تا این زمان عملیاتی شود هفت ماه از سال گذشته است و ما در وزارت اقتصاد سعی می‌کنیم تا این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

صیامی ادامه داد: در صورتی که عدد تعیین شده در بودجه به صورت کامل تخصیص پیدا می‌کرد، با ترکیب منابع بانکی امکان ۴۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی فراهم می‌شد اما در شرایط فعلی و با توجه به وضعیت بودجه‌ای کشور، در صورتی که سازمان برنامه و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان منابع در اختیار وزارت اقتصاد قرار دهند، این آمادگی وجود دارد تا این رقم را به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهیم. با این میزان منابع ظرفیت ایجاد ۳۰۰ هزار شغل وجود دارد.

کاهش سهم هدفمندی در تبصره ۱۸ و تشدید ناپایداری منابع تبصره ۱۸

وی در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات منابع تبصره ۱۸ در بودجه سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ گفت: تفاوت این بوده است که در سال ۱۴۰۰ سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها باید ۳۲ هزار میلیارد تومان پرداخت می‌کرده اما این رقم به ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است. سایر منابع تبصره ۱۸ از برخی ردیف‌های بودجه باید تأمین می‌شد که عمدتاً پایدار نیستند و تا امروز منبعی از سوی این ردیف‌ها جذب نشده که بخواهیم برای این بخش مصرف کنیم.

این آمادگی در وزارت اقتصاد وجود دارد تا به محض اینکه این منابع از سوی سازمان برنامه و بودجه تأمین شود، با منابع بانک‌ها تلفیق کنیم و سریعاً به بخش‌های مختلف اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و اشتغال هزینه شود.

پیشنهاد تجمیع منابع اشتغالزایی در تبصره ۱۸ طی قانون بودجه سال ۱۴۰۲

مدیرکل دفتر آینده‌پژوهی وزارت اقتصاد در پاسخ به سؤالی در مورد پیشنهاد وزارت اقتصاد در بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: در این خصوص دو پیشنهاد داریم؛ پیشنهاد اول این است که شکل تبصره به همین صورت فعلی برای چهار سال حفظ شود تا بحث جذب منابع، تزریق منابع به سیستم بانکی و رصد ایجاد اشتغال ساختار مشخصی پیدا کند.

وی افزود: این تبصره از سه بخش تشکیل شده است و براساس آن منابع بودجه‌ای باید با منابع بانک‌ها تلفیق شود و در نهایت رصد ایجاد اشتغال را انجام دهیم. در صورتی که این مدل در یک بازه زمانی چهارساله در وزارت اقتصاد باقی بماند، منبع خوبی برای ایجاد اشتغال در این محل تجمیع خواهد شد. منابع مربوط به تبصره ۱۸ در یک حساب ویژه نزد خزانه‌داری کل کشور قرار دارد.

پیشنهاد دوم در بودجه سال ۱۴۰۲ این است که اشتغال در بودجه باید به صورت تجمیعی در نظر گرفته شود. به این معنا که بند ب تبصره ۱۶ در بند الف تبصره ۱۸ تلفیق شود تا منابع مربوط به اشتغالزایی تجمیع شود. این موضوع سبب خواهد شد تا زمانی که با بانک‌ها مذاکره می‌کنیم، بتوانیم در مورد بند ب تبصره ۱۶ که شامل منابع قرض‌الحسنه می‌شود، تعهد کافی بگیریم و بحث ایجاد اشتغال را نیز رصد کنیم.

به گزارش تسنیم، سرمایه‌گذاری در تولید نسبت به سال ۱۳۹۰، ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است. این موضوع یک زنگ خطر جدی است چرا که امروز شاهد استهلاک صنایع تولیدی در کشور هستیم. بنابراین تأمین منابع در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در این زمینه تأمین منابع تبصره ۱۸ شاید بتواند نقش نسبتاً مؤثری در رشد سرمایه‌گذاری جدید در تولید داشته باشد. البته همان طور که میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز به این موضوع اشاره کرد، سرمایه‌گذاری باید براساس ایجاد ارزش افزوده و ظرفیت‌های مورد نیاز کشور باشد و صرف انجام سرمایه‌گذاری نمی‌تواند به رشد پایدار تولید کمک کند.

کد خبر: 54679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =