به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، «غلامحسین حسینی نیا» در شورای مهارت استان البرز اظهار داشت: درصدد تاسیس مراکز «جوار مهارتآموزی» برای هر کارخانه هستیم.
وی همچنین با اشاره به اینکه چتر آموزشهای فنی و حرفهای با هدف مهارتافزایی در جامعه گسترده شده اضافه کرد: تشکیل شورای مهارت در راستای تعامل و هم افزایی ظرفیتها، در خصوص اجرای برنامهها است.
رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای با بیان اینکه طرح مهارت آموزی «ای پی دی» برای دانشجویان ارائه شده که به دنبال اجرای آن در دانشگاهها هستیم، افزود: طرح «نخلستان» نیز با تأکید بر فناوریهای آی تی برای فارغ التحصیلان در دستور کار این سازمان قرار داشته و مهارتآموزی در محیط حقیقی کار با همکاری اصناف و صنایع در برنامه است.
تقسیم مهارتی کشورهای جهان
معاون وزیر کار در ادامه مهارت کشورهای دنیا را در دو بخش تکنولوژیمحور و منبعمحور تقسیم کرد و گفت: در دنیا ۱۰ کشور با محوریت تکنولوژی وجود داشته که ۷۵ درصد ثروت جهان را تولید میکنند.
وی با بیان اینکه ایران و ۱۸۰ کشور دیگر به دلیل منبع محور بودن تنها ۲۵ درصد تولید ثروت دنیا را برعهده دارند، یادآور شد: امروزه ما راهی جز رسیدن به ۱۰ کشور مطرح دنیا نداریم و با توجه به ایمان و اعتقاد، کار شدنی است.
حسینی نیا با اشاره به تعاریف موجود در مورد ابر قدرتها، افزود: در قرن ۲۱ تعریف ابر قدرت با پیش از آن متفاوت است، ابرقدرت کشوری است که مردم آن راستگو و درست کردار بوده و این کشور میتواند کوچک یا بزرگ باشد.
وی تعاریف موجود از ابرقدرتها را جالب و حائز اهمیت برشمرد و ادامه داد: در صورت کنترل متغیرها امکان اندازهگیری اثرات موثر وجود دارد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای، کشورهای ژاپن و آلمان را دو کشور پیشرو در امر مهارت دانست و افزود: اینها کشورهایی هستند که بعد از جنگ جهانی دوم توانستند به واسطه مهارت و توسعه منابع انسانی به جایی که امروز هستند برسند.
معاون وزیر کار در خصوص اهمیت وجود منابع و نیروی انسانی در کشور برای حرکت پیشرو در مسیر مهارت افزایی، گفت: هرکارخانه ای بدون نیروی انسانی آهن پاره سرد است، تا مادامی که بر روی نیروی انسانی سرمایه گذاری نکنیم، موفق نخواهیم شد.
وی در ادامه نقشه راه براساس سه مفهوم: «استارتاپها، اسکیل آپها و استیل آپها» برشمرد و اظهار کرد: فعالیت استارتاپ ها برعهده دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری، اسکیل آپ ها برعهده سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور و استیل آپها برعهده بخش خصوصی است.
حسینی نیا اذعان داشت: این سه نقشه راه در کنار یکدیگر معنا داشته و به صورت زنجیره وار به یکدیگر متصل هستند و اگر تنها بخواهیم به یکی از این سه زنجیره توجه کنیم، مجموعه دچار نقص میشود.
اهمیت نهضت مهارتآموزی در گام دوم انقلاب
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای با تأکید بر اینکه باید بر نهضت مهارتآموزی در راستای گام دوم انقلاب نیازمند توجه بیشتری است، خاطر نشان کرد: نهضت مهارتآموزی در گام دوم انقلاب را باید به عنوان حرکت ملی دنبال کنیم و در ۴۰ سال اول انقلاب نهضت سوادآموزی مطرح بود و امروز نهضت مهارتآموزی مورد توجه است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهها دارای کارکرد مشخصی هستند، تصریح کرد: دانشگاه باید در حوزه خود به صورت ویژه و به عنوان لوکوموتیو حرکت کند و مسیر سعادت جوانان را ما والدین در راستای دانشگاه تعریف کردند، در همین خصوص هم فرزندانمان فاقد هر گونه مهارتی هستند، اما باید به این نکته توجه کرد که نیاز نیست همه به دانشگاه بروند و برای بسیاری از فرزندانمان رفتن به دانشگاه راه سعادت نبود و باید این نوع از نگرش را اصلاح کنیم.
حسینی نیا با بیان اینکه همیشه تحصیلات تکمیلی نیاز نیست، اضافه کرد: «مهارت تکمیلی» بسیار مهمتر خواهد بود که این مهم از طریق آموزش فنی و حرفهای در دسترس است.
نظر شما