تولید دارو مولود انقلاب است

معاون صنایع عمومی وزارت صمت تولید دارو را مولود انقلاب دانست و افزود: به دنبال تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی به کمک صنعت دارو هستیم.

به گزارش آتیه آنلاین، محمد مهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت در افتتاحیه نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ خاورمیانه که امروز همزمان با روز پزشک در مجموعه بازار بزرگ ایران مال برگزار شد، بیان کرد: صنایع تولید مواد موثره دارویی، مواد جانبی و بسته‌بندی دارو مولود انقلاب است. ما قبل از انقلاب در این حوزه‌ها هیچ عملکردی نداشتیم. این مسئله برای کشور مایه افتخار است.

وی افزود: خوشحالیم که بیش از ۷۲ درصد مواد موثره دارویی را در داخل کشور تولید می‌کنیم. بیش از ۴۱۲ مولکول شیمیایی و پیچیده صاحب پروانه تولید است. قریب به ۱۰۰ درصد بسته‌بندی دارویی کشور، تولید داخل است. ۴۰۰ قلم انواع پلیمرها در حوزه نشاسته، مواد معدنی و رنگ‌های جانبی که در گروه مواد جانبی دارو به حساب می‌آیند، در داخل تولید می‌شود. این افتخاری برای تلاشگران کشور است.

برادران با اشاره به توفیقات زیادی که از همایش قبل تا به امسال به دست آمده است از حمایت دولت از تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی و نفت برای کمک به تولید ماده اولیه دارو خبرداد.

وی گفت: سیاست تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی به کمک صنعت دارو را پیگیری می‌کنیم. امیدواریم این هدف در قالب سیاستگزاری مطلوب، با سرعت بیشتری دنبال شود.

حضور ۴۱ شرکت دانش بنیان در حوزه تولید ماده موثره دارو

معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به اینکه ایران در چشم انداز خود به دنبال قدرت اول منطقه شدن است، یادآور شد: در حوزه اقتصادی یکی از صنایعی که وظایف خود را به درستی انجام داده است، صنعت دارو است.

وی افزود: خوشحالیم که از ۴۶ تولید کننده ماده موثره دارو، ۴۱ شرکت دانش بنیان هستند. ایران بعد از چین و هند رتبه سوم تولید مواد موثره دارو را دارد.

برادران بیان کرد: جمعیت چین و هند بازار بزرگی است که کار رقابت برای محصولات دارویی و مواد اولیه هر کشوری را سخت می‌کند. با همه مشکلات در عرصه صادرات، روند رو به رشد علمی را در کشور در حوزه تولید ماده موثره شاهد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: رویکرد اصلی وزارت صمت افزایش خودکفایی در حوزه دارو و کاهش ارزبری است. وابستگی به کمپانی‌های فراملیتی از اصول انکار ناپذیر دولت است. امیدواریم این روند را با جدیت دنبال کنیم.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفت: همکاران ما در دولت و مجموعه وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو)، معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری و وزارت صمت اصرار دارند جریان ارزبری صنعت دارو را کاهش دهند.

وی اضافه کرد: در مجموع بیش از دو میلیارد دلار در حوزه دارو ارزبری داریم. سه درصد داروها تا ۱.۳ میلیارد دلار از این رقم را به خود اختصاص داده‌اند. دو سوم از ۷۲۰ میلیون دلار باقیمانده قابلیت داخلی شدن دارند.

برادران ادامه داد: برای ۷۲ درصد مواد موثره که تولید دارو به کمک آنها انجام می‌شود، صرفا ۱۰۰ میلیون دلار ارزبری داریم. با توجه به رویکردهای درستی که در حوزه دانش بنیان‌ها اتخاذ شده است، نه تنها ارزبری در حوزه دارو به مبالغ پایین‌تر کاهش می‌یابد بلکه امیدواریم زمانی به صادرکننده مواد موثره و حد واسط دارویی تبدیل شویم و این صادرات را جایگزین خام فروشی کنیم.

وی افزود: ممکن است اکنون این گفته‌های من، امروز یک آرمان باشد اما قطعا دست یافتنی است.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت عنوان: مشکلات موجود با شرکت‌های پتروشیمی پیگیری شده است و به توافقات خوبی رسیده‌ایم. تلاش می‌کنیم که زنجیره پتروشیمی با دارو پیوند بخورد تا در فرآیند تولید روند مناسب را ادامه دهیم.

وی اضافه کرد: رویکرد ما در حوزه دارو، اقتصاد برون‌زا است. موضوع صادرات را در وزارت صمت یکی از مهمترین اهدافی می‌دانیم که باید پیگیری کنیم.

برادران گفت: در سالیان گذشته با وجود برخی مدیران صالح که همراهی خوبی با تولید ملی داشتند، روندهایی هم بوده که سد راه فرایند تولید شده است.

وی افزود: من مطلع بودم که در برخی حوزه‌ها اگرچه نیاز داخلی و منطقه را تامین کردیم اما برخی ارتباطات ناسالم و ارتباطات کشورهای مختلف در داخل، سبب شده بود که فقط اجازه فروش ۲۰ درصد «فاکتور هشت» را به ما می‌داند.

معاون صنایع عمومی و زارت صمت گفت: خوشبختانه این روند اصلاح شده است. امیدوارم این سیاستگزاری در بدنه دولت با حضور شخصیت‌های مدافع سلامت با جدیت بیشتر دنبال شود و بتوانیم به این اهداف تعیین شده دست یابیم.

لازم به یادآوری است: نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ خاورمیانه با حضور شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین (تی‌پی‌کو) در غرفه‌ای به مساحت ۴۰۰ متر از یکم تا چهارم شهریور ماه در حال برگزاری است.

کد خبر: 53147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =