به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، ابوالفضل خلخالی افزود: امروز در تولید خودروها با قطعاتی مواجهیم که از کیفیت لازم برخوردار نیستند.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تصریحکرد: امروز در مدیریت زنجیره تامین صنعت خودرو با یک فساد پیچیده و درهم تنیده مواجه هستیم که حل آن نیازمند شکلگیری یک نظارت گسترده بر اساس منافع صنعت خودروسازی است.
این استاد دانشگاه بیانداشت: در سالهای گذشته صنعت خودروسازی کشور به سمت انحصارگرایی رفته و بهویژه دو قطعهساز بزرگ کشور، تخلفات و فسادهای زیادی را مرتکب شدهاند.
وی ادامهداد: در حالی که زنجیره تامین خودروسازی با تامینکنندگان مختلف شکل میگیرد، شاهدیم کروز و عظام به عنوان دو قطعهساز بزرگ کشور همه انواع قطعات خودروها را تولید میکنند، بهجای تولید بیشتر به دنبال تجارت هستند و همچنین فسادهای ناشی از واردات نیز داشته اند.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است امروز بسیاری از تستها و آزمایشهایی که باید بر روی قطعات و همچنین خودروها انجام شود، کامل و دقیق نیست.
تغییر ریل سیاستگذاری و فساد در زنجیره تولید قطعات، افت کیفیت تولید خودروها را رقم زد
خروج خودروسازی از ریل اساسی با روی کار آمدن جریان «کارگزاران سازندگی»
خلخالی در ادامه با انتقاد از تغییر ریل سیاستگذاری صنعت خودرو در کشور از اوایل دهه ۸۰، اظهارداشت: تا آن زمان این مدل توسعه خودروسازی در کشور دنبال میشد که همه زنجیره ارزش در داخل کشور یا داخل خودروساز شکل میگرفت، بر همین مبنا نیز خودروی سمند در داخل کشور توسعه داده شد و محصولات ایرانی با محصولات همان زمان کره جنوبی حتی برابری میکرد.
وی گفت: از ابتدای دهه ۸۰ مدل توسعه خودروسازی کشور تغییر کرد و بر مبنای قرار گرفتن در زنجیره ارزش جهانی و تقسیم کار بین المللی قرار گرفت.
استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران خاطرنشانکرد: با روی کار آمدن جریان «کارگزاران سازندگی»، به دنبال آن بودیم تا قطب منطقهای سایر خودروسازان شویم که نمونه آن تولید خودروی ال ۹۰ بود که در کشور تولید شد و با کنار زدن محصولات داخلی، سهم بالایی از بازار را در اختیار گرفت.
خلخالی بیانداشت: برنامههای فعلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم نیز بر حضور در زنجیره ارزش جهانی و تقسیم کار بین المللی تمرکز دارد و ادامه سیاست ۲ دهه اخیر است که این مدل توسعه وابستگی سیاسی ایجاد کرده و روابط بینالمللی خاصی را میطلبد.
این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: از آنجایی که مطابق این مدل برای توسعه خودروسازی پیش رفتیم، صنعت طراحی، نمونهسازی و غیره در کشور شکل نگرفت و با بیمهری مواجه شد و در شرایطی که اینگونه دانشها در کشور نباشد محصولات تولیدی نیز از کیفیت لازم برخوردار نخواهند بود.
وی یادآور شد: در سالهای گذشته و با اعمال تحریمها شاهد خروج شرکت فرانسوی رنو و قطع ارتباط آن با خودروسازان داخلی بودیم.
این استاد دانشگاه تاکید کرد: امروز صنعت خودروسازی ما نیازمند تغییر اساسی و بازگشت به ریل درست دهه ۷۰ است، بهطوری که همه زنجیره ارزش در داخل کشور شکل بگیرد و بر مبنای آن محصولات بومی توسعه و بهمرور کیفیت تولیدات بهبود یابد.
خلخالی تأکید کرد: حدود ۲۲ سال است که برنامههای ما بر مبنای حضور در زنجیره ارزش جهانی شکل گرفته و اکنون یکشبه نمی توان به ریل درست قبل بازگشت، بلکه نیازمند برنامهریزی کوتاهمدت و میانمدت است.
دهم بهمنماه بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی مواضع مهمی را درباره وضعیت نامطلوب خودروی داخلی مطرح و از آن انتقاد کردند.
ایشان در دیدار جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی در این باره گفتند که با وجود حمایت زیاد از صنعت خودرو در کشور، کیفیت خودرو خوب نیست و مردم ناراضیاند و حق با مردم است.
از سوی دیگر هم رییس جمهوری در وعدههای انتخاباتی خود تاکید داشت که خودرو باید از حالت انحصاری خارج شده و برای آن قیمت عادلانه تعیین کنیم.
حال با توجه به گلایه مندی مردم و رهبر انقلاب از وضعیت خودروی داخلی، رئیس جمهوری چهارشنبه گذشته در بازدیدی سرزده از ایرانخودرو، با صدور هشت دستور صریح در حوزه تولید به این موضوع ورود کرد.
نظر شما