به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، «علی ربیعی» روز سه شنبه در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با اشاره به جلسه مشترک بین دولت و مجلس و همچنین جلسه عصر روز گذشته سران سه قوه گفت: هم در نشست دولت و مجلس و هم در نشست سران قوا بخشی از مباحث به موضوع بودجه اختصاص داشت که با تفاهم و همراهی همراه بود.
وی با بیان اینکه در ادامه جلسات باید دیدگاهها را به هم نزدیک کنیم، گفت: درباره درآمدها و مصارف بودجه اختلاف نظرهایی وجود دارد که در این خصوص دیدگاهها باید بیشتر به هم نزدیک شود.
سخنگوی دولت اضافه کرد: اصلاحات مورد بحث در جلسات مشترک دولت و مجلس، عمدتا حول دستورات مقام معظم رهبری مبتنی بر واریز سهم ۳۸ درصدی صندوق توسعه ملی به ازای فروش بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز، (معادل ۴۰ هزار میلیارد تومان) و عدم برداشت از صندوق توسعه ملی برای مصارف تبصره ۴ (که تقریبا معادل ۵۲ هزار میلیارد تومان) و همچنین بازپرداخت کامل اقساط صندوق توسعه ملی که در سال ۱۴۰۰ سررسید میشود ( ۵۰۰ میلیون یورو، معادل ۳۰۰ میلیارد تومان) مورد بررسی قرار گرفت. در نتیجه، ۹۳ (نود و سه هزار) میلیارد تومان ناترازی در بودجه خواهیم داشت.
ربیعی گفت: امروز صبح در ستاد اقتصادی دولت برای اصلاح بودجه بر اساس نامه مقام معظم رهبری در نحوه و مقررات برداشت از صندوق توسعه ملی برای ۹۳ هزار میلیارد تومان ناترازی، مقرر شد ۵۳ هزار میلیارد تومان به فروش اوراق اضافه و ۴۰ هزار میلیارد تومان هم در بودجه صرفه جویی شود و رییس جمهور طی نامه ای این موضوع را به مجلس اعلام خواهد کرد. بنابراین سقف بودجه حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری یادآور شد: در تعامل با کمیسیون تلفیق هم، تشخیص دولت آن بود که تغییرات در حدی که به شاکله بودجه لطمه نزند، قابل اِعمال است و رئیس محترم جمهور نیز به سازمان برنامه و بودجه این اختیار را داده است که با شرط حفظ شاکله و کلیت بودجه، بتواند در این خصوص تصمیم بگیرد. لذا موضوع ارسال لایحه اصلاحی بودجه در دستور کار دولت نیست.
وی اضافه کرد: پیشنهاداتی در مجلس هم برای تأمین منابع مالی مطرح می شود که اینها مورد بحث قرار گرفت به نظر میرسد برخی از این پیشنهادات نیازمند مطالعه بیشتر دارد و اجرای همه آنها در کوتاه مدت میسر نیست که این پیشنهادها هم در دولت کار کارشناسی خواهد شد و دیدگاه دولت در این باره ارائه میشود.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال ایرنا درباره اظهار نظرها درباره لزوم تغییرات بودجه و اینکه این تغییرات به چه میزان کارشناسی و چه میزان سیاسی است، گفت: من قضاوتی در مورد اینکه این اظهارات به چه میزان کارشناسی یا سیاسی است، ندارم و نمیخواهم هم داشته باشم قطعا عده ای دلسوزانه بنابر نظر کارشناسی اظهارات خود را بیان میکنند و ما به نظرات همه احترام قائلیم و ارائه پاسخ و مفاهمه را برای همگان لازم میدانیم.
ربیعی با بیان اینکه دولت همواره به دنبال تعامل و همفکری با سایر ارکان و قوای کشور است، گفت: به نظر میرسد که منتقدان و مخالفان تلاش میکنند، نقاط قوت دولت در بودجه را به عنوان نقطه ضعف ارائه کنند.
وی با تاکید بر اینکه بودجه ۱۴۰۰ واقع بینانه و دقیق تدوین شده است، گفت: واقعیت امروز و تصویری قابل دسترس از فردا برخلاف برخی اظهارنظرهایی که در خصوص پیش بینی میزان فروش نفت در بودجه ۱۴۰۰مطرح می شود، اولاً این حق ایران است که با توجه به جایگاهی که در اوپک دارد، حداقل ۲.۳۰۰ میلیون بشکه نفت به فروش برساند. طبیعی است که این حق باید در بودجه منعکس شود و دولت به عنوان حافظ منافع ملی باید زمینه تحقق آنرا فراهم کند.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری تصریح کرد: ما از جنگ اقتصادی سرافراز بیرون آمدیم و اولین دستاورد ما از پایان این نبرد، این است که سهم خود را از بازار جهانی نفت بگیریم.
به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم
وی اظهار کرد: برخی از منتقدان دولت به توانایی استخراج و فروش میزان نفت پیش بینی شده تردید دارند. ما همین حالا هم می توانیم ۲.۳۰۰ میلیون بشکه را تولید کنیم. ما به توانایی وزارت نفت و وزیر مطمئنیم.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: بودجه جاری ما هم در سال ۱۴۰۰ به هیچ عنوان متکی به افزایش فروش نفت نیست و آنچه که از طریق فروش بیشتر نفت به دست بیاید، صرف بنیه دفاعی و عمرانی و حمایت معیشتی خواهد شد. اما نباید در مورد رابطه نفت و بودجه دچار اشتباه شویم.
ربیعی گفت: اساسا بر اساس یک نظر برای کم کردن رابطه بودجه و نفت معتقدند ما اساسا نباید نفت را بیش از مصرفمان تولید و استخراج کنیم، این دیدگاه نادرستی است. اعتقاد ما این است که این دیدگاه فقط امروز کشور و تداوم وضع موجود را میبیند. در حالی که ما باید نفت را یار رشد و توسعه کشور کنیم و اقتصادی را بسازیم که نقش نفت در آن ناچیز شود.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری اضافه کرد: ما باید رابطه نفت و بودجه جاری را قطع کنیم و همه تلاش ما بر این باشد که بودجه جاری از محل پویایی اقتصاد به دست بیاید نه نفت. در واقع اصلاح ساختار بودجه یعنی ما درآمدهای نفت و فرآوردهها و مشتقات آن را برای افزایش قدرت ملی، ایجاد نیاز جهان به تولیدات صنعتی و مشتقات نفتی ایران و بر افزایش امنیت ملی و نیز سرمایه گذاری برای رشد و توسعه کشور جهت نسل های آینده و کمک به معیشتی مردم برای گذر از شرایط سخت ایجاد نماییم.
وی خاطرنشان کرد: البته ما به دغدغه های نمایندگان محترم و منتقدان احترام می گذاریم، اما معتقدیم که بودجه نه تنها غیر واقعی نیست، بلکه کاملا مستند تدوین شده است و امیدواریم در نهایت بهترین تصمیم در راستای منافع ملی کشور اتخاذ شود.
نظامی شدن خلیج فارس را به سود هیچ کشوری نمیدانیم
سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال تاسیس پایگاه نظامی مشترک روسیه و چین با ایران در خلیج فارس یا دریای عمان گفت: مناسبات دوستانه ما با دو کشور روسیه و چین در اوج خود به پیش میرود هرچند که ما محدودیتی برای تعمیق این روابط در تمام جنبههای سیاسی و اقتصادی نداریم.
وی اضافه کرد: همانطور که ما بارها و از جمله در ارائه طرح صلح هرمز اعلام کرده ایم، امنیت در منطقه خلیج فارس باید توسط کشورهای ساحلی این منطقه تامین شود. این تنها راهی است که میتوان به امنیت عادلانه برای همه کشورها و تضمین صلح و ثبات بلند مدت رسید.
دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری افزود: ما نظامی شدن منطقه خلیج فارس را به سود هیچ کشوری در منطقه و جهان نمیدانیم و امیدواریم که سرانجام آمریکا هم با کنار گذاشتن سیاست مداخله و تفرقه افکنی میان کشورهای منطقه، دست از ماجراجویی فرا مرزی خود بردارد.
وی با بیان اینکه ایران و روسیه در حوزه های مختلفی از جمله دفاعی همکاریهای خوبی دارند، گفت: این همکاری ها علاوه بر سطح دوجانبه در سطوح منطقه ای نیز در جریان است. مواضع همسوی دو کشور در خصوص مبارزه با تروریسم و افراط گرایی زمینه مشترکی را برای همکاری های منطقه ای از جمله در سوریه فراهم کرده است.
نظر شما