مدیرکل نام نویسی و حسابهای انفرادی سازمان تامین اجتماعی با اشاره به مشکلات جمع آوری سوابق بیمه ای برای بیمه شدگان در سالهای پیش، به خبرنگار آتیه آنلاین گفت: در قدیم وقتی کسی می خواست بازنشسته شود باید به شعب مختلف مراجعه و اصطلاحا سوابق بیمه ای خودش را جمع آوری می کرد. در سال ۷۸ «سامانه هوشمند سوابق متمرکز» راه اندازی شد و از آن زمان تا امروز همه اطلاعات سوابق بیمه شدگان در سیستم ثبت شده است.
محمد محمدی قرهباغ افزود: در این مسیر البته مشکلات زیادی وجود داشت، به ویژه تشابه اسمهای بیمه شدگان گاهی موجب سردرگمی می شد و معلوم نبود سوابق مربوط به کدام یکی از این افرادی است که نامهایشان یکسان است. اما به مرور این اطلاعات جمع آوری و اصلاح شد.
وی ادامه داد: الان اگر کد ملی فردی در سیستم ثبت و سوابقش وارد شده باشد دیگر به چیزی به اسم جمع آوری سوابق نیاز نیست و چنین فردی در هر شعبه ای که وارد سیستم شود سوابق بیمه ای او در همه شعب سازمان، یکجا قابل روئت و استفاده است.
وی افزود: به این شکل برای کسی که در چند شهر و استان کشور سابقه بیمه ای دارد، نه تنها نیازی به مراجعه به شعب در شهرهای دیگر نیست بلکه ما تاکید داریم که در یک شهر واحد هم نیازی به مراجعه به شعب مختلف نیست و همه سوابق در آخرین شعبه ای که حق بیمه در آن پرداخت شده قابل دیدن است.
پیگیری پرونده های مطالبات کارگاهی
وی با اشاره به وجود مواردی از اعتراض افراد به نبود سوابق بیمه ای در سامانه سوابق، گفت: برای رفع مشکل این افراد ما اعتراضات را بررسی و به اسناد کاغذی مراجعه می کنیم تا ببینیم آیا چیزی از قلم افتاده است یا خیر.
وی افزود: اگر فردی در جایی کار کرده و حق بیمه اش در گذشته پرداخت نشده و لیستی وجود ندارد، در حقیقت در جایی ادعای اشتغال می کند که سوابق بیمه ای از آن موجود نیست. این موارد را هم آخرین شعبه ای که فرد در آنجا بیمه بوده بررسی می کند؛ به این منظور مدارک را از متقاضی دریافت و به شعبه ای که محل مطالبات بیمه ای است ارسال می کند.
وی تاکید کرد: در این شرایط دیگر تنها بحث سوابق بیمه ای مطرح نیست، بلکه «پرونده مطالبات کارگاهی» به وجود می آید. شاید حدود ۱۰ درصد بیمه شدگان به چنین بررسی نیاز داشته باشند. برای بقیه چیزی به اسم جمع آوری سابقه وجود ندارد.
وی افزود: با وجود سامانه هوشمند متمرکز سوابق بیمه ای، واقعا نیاز نیست کسی به شعبات مختلف مراجعه کند. بیمه شده هر کاری هم داشته باشد نهایتا به همان آخرین شعبه مراجعه می کند و آن شعبه خودش کارها را پیگیری می کند.
وی ادامه داد: الان افراد می توانند خودشان سوابقشان را در سیستم ببینند. بنابراین فقط کسانی که به سوابق بیمه ای خود اعتراض دارند یا کارگاههایی که پرونده مطالباتی دارند بررسی می شوند.
هوشمندسازی کنترل و مطابقت سوابق
وی با تاکید بر هوشمندی سامانه سوابق گفت: ما به این علت می گوییم این سامانه هوشمند است که همزمان حدود ۲۲ مطابقت سابقه (چکینگ) مثل سن، شهر محل اشتغال، رده شغلی، و ... را کنترل می کند تا مبادا سوابق فردی با شخص دیگری اشتباه شود.
وی افزود: یکی از مشکلات ما این است که در کشورمان تشابه اسمی بسیار زیاد است؛ لیست های قدیمی هم خیلی دقیق و کامل نیست و وقتی با سابقه بیمه ای فردی با نام مثلا «علی احمدی» روبرو می شویم معلوم نیست چند هزار نفر در کشورمان اسمشان علی احمدی است.
وی ادامه داد: برای تفکیک این سوابق؛ شهر و کارگاه محل اشتغال، رده شغلی و غیره را کنترل می کنیم و به خاطر همین ممکن است برخی معدود سوابق گذشته، دقیق نباشد؛ ولی سیستم هوشمند ما این چک و کنترل را انجام می دهد تا اشتباهات به حداقل برسید.
وی تصریح کرد: سامانه هوشمند متمرکز سوابق البته برای استفاده کارشناسان سازمان است ولی زیرساختی ایجاد کرده که عملا همه مردم بر اساس طرح ۳۰۷۰ دارند از آن استفاده می کنند.
وی افزود: در حال حاضر همه خدماتی که سازمان به بیمه شده ها ارائه می کند بر اساس سوابق آنهاست و اگر این سیستم اجرا نمی شد بخش عمده ای از طرح ۳۰۷۰ قابل اجرا نبود.
نظر شما