فربد زاوه کارشناس خودرو با اشاره به وجود ابر بحران نقدینگی در کشور بیان کرد: اصرار بر تثبت قیمتها در مبدا کارخانه برای ۶ ماه گذشته به بهانه کاهش نرخ ارز تنها سبب بروز مشکل برای تولیدکننده دولتی میشود.
وی گفت: طبق آمار بانکمرکزی صنعت خودروسازی بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان منابع بانکی را حبس کرده است.
زاوه معتقد است: افزایش دیرهنگام ۹درصد قیمت خودرو هم نمیتواند کمکی به صنعت خودروسازی کند.
وی اضافه کرد: پایه و اساس این افزایش قیمت در حالی که آمار بانکمرکزی از تورم نقطه به نقطه نزدیک به ۵۰درصد خبر میدهد، اصلا مشخص نیست.
این کارشناس خودرو وجود شورای رقابت را عاملی برای ایجاد اختلال در فرایند بازار معرفی کرد.
وی گفت: همانطور که سرکوب قیمت کارخانه منجر به توقف رشد قیمتها در دوره بحران نشد و شاخص قیمت برخی خودروها ظرف مدت حدودا دوسال به بیش از ده برابر رسید، افزایش قیمت اخیر هم منجر به افزایش قیمت در بازاری که با توجه به تحولات سیاسی و برجامی بیش از حد محافظه کار شده است، نخواهد شد.
زاوه تاکید کرد: میزان بدهی شرکتهای خودروسازی به بانکها، قطعهسازان و مشتریان در صف انتظار آنقدر زیاد است که به مثابه بهمنی سنگین کل کشور را درگیر خواهد کرد.
وی درباره راه حل مشکلات صنعت خودرو عنوان کرد: حذف شورای رقابت و تغییر در سیاستهای اجرایی وزارت صمت و آزادسازی واردات، هم میتواند صنعت خودرو را نجات دهد و هم با ورود بازیگران جدید، انحصار را برای همیشه از بین ببرد.
نظر شما