به گزارش آتیهآنلاین به نقل از وبدا، دکتر محمد رضا شانهساز، در نشست وبیناری با نمایندگانی از تشکلهای تولیدی و بازرگانی با اشاره به شعار سال و توجه مقام معظم رهبری به مقوله اقتصاد در چند سال اخیر، گفت: توجه به حوزه اقتصادی در مقطع کنونی میتواند اثرات مثبتی در بعد ملی و نیز در بعد بینالمللی داشته باشد. انتخاب شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، نشان از درایت ایشان دارد و با توجه به اینکه دشمن، بر بحث معیشت مردم و مسائل اقتصادی متمرکز شده لازم است، تصمیماتی متناسب با آن اتخاذ شود.
وی افزود: سربازان خط مقدم این جنگ اقتصادی که به عنوان تولیدکننده فعالیت میکنند، باید به موقع تجهیز و پشتیبانی شده تا بتوانند نقشه دشمن را خنثی کنند، در غیر این صورت توان خودشان را در این عرصه از دست میدهند و به مرور زمان دلسرد شده و تولید را رها میکنند.
رییس سازمان غذا و دارو توجه به مقوله تولید را مسئله ای زیربنایی عنوان کرد و افزود: در صورتی که تولید داخلی و درآمد ناخالص ملی را افزایش دهیم، مشکلات عمده کشور در حوزه اقتصاد حل خواهد شد زیرا، مهمترین مولفهای که میتواند ارزش پول ملی را افزایش دهد، توجه واقعی به بخش تولید ملی، افزایش کیفیت آن و قابلیت صادرات و خروج رسمی کالاها از مرزهای جغرافیایی کشورمان است.
ارزش پول ملی شاخصی بنیادین و بسیار مهم در حوزه اقتصاد است
وی با تاکید بر اینکه ارزش پول ملی شاخصی بنیادین و بسیار مهم در حوزه اقتصاد است، گفت: از طریق تولید، میتوان ارزش پول ملی را بالا برد.
دکتر شانه ساز یکی از چالشهای جدی کشور را بحث اشتغال دانست و گفت: رشد تولید ملی یکی از کارهایی است که در راستای حل معضلات اقتصادی و توسعه اشتغال کشور اعم از اشتغال مستقیم و غیر مستقیم موثر خواهد بود. اشتغال غیرمستقیم در خدماتی که به واسطه تولید ایجاد میشود، گاهی چند برابر اشتغال مستقیم در تولید است و به عنوان بخش مهمی از اشتغال غیر مستقیم به حساب می آید. گاهی با افتتاح هر مجموعه تولیدی، ۵۰۰ الی ۶۰۰ نفر مستقیما مشغول به کار میشوند ولی بابت خدمات ناشی از آن، دو تا سه برابر نیروی انسانی جهت پشتیبانی تولید به کار گرفته شده و اشتغال برای آنها ایجاد میشود.
وی بحث بیکاری و لزوم اشتغالزایی بیشتر را از مباحث مهم کشور برشمرد و افزود: با حذف موانع و انجام پشتیبانیهای لازم و به هنگام در حوزه تولید میتوان این مشکل را حل و فصل کرد.
رییس سازمان غذا و دارو در ادامه به بحث صادرات و تولید انبوه اشاره و خاطرنشان کرد: با کاهش هزینه سربار تولید و ایجاد بازارهای رقابتی میتوان (Feasibility) را افزایش داد زیرا در بسیاری از موارد، هزینه سربار تولید ثابت است و در تیراژ پایینتر تولید، هزینه و قیمت محصول را افزایش میدهد، در حالی که با افزایش تولید، این مقدار در هزینههای ثابت سرشکن شده و در نتیجه محصول نهایی با قیمت کمتری به مصرف کننده ارائه میشود. بنابراین برای دسترسی بیشتر مصرف کنندگان داخلی و دستیابی به بازارهای همسایه و منطقه اعم از کشورهای شمالی، غربی و شرقی و حتی کشورهای جنوبی حوزه خلیج فارس باید بتوانیم تیراژ تولید را بالا ببریم.
نظر شما