گام‌های بلند برای ارائه خدمات غیرحضوری تامین اجتماعی

در دهه‌های اخیر، فناوری اطلاعات به منظور بهره‌برداری از اندیشه و واگذاری امور تکراری و غیرخلاق به ماشین و همچنین افزایش کارآیی و آزادسازی مهارتهای انسانی مورد توجه خاصی قرارگرفته ‌است.

به گزارش آتیه آنلاین از روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، مطالعات و تحقیقات نشان می دهد که بین سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات و بازدهی موسسات و بهره‌وری نیروی انسانی ارتباط دو سویه مثبتی وجود دارد. از این رو سازمان ها برای بهره گیری از فناوری اطلاعات اقدام می کنند. در این صورت توانایی سازمانها افزایش می یابد و شاهد بهبود کیفیت و جلب رضایت مشتری خواهیم بود.

امروزه سرنوشت سازمان ها با فناوری اطلاعات گره خورده است. فناوری اطلاعات بر موقعیت، عملکرد و سرنوشت جوامع، سازمانها و افراد اثرات جدی می گذارد.

در این عصر، سازمان ها برای حفظ و پایداری نیاز دارند به فناوری اطلاعات توجه کنند و با استفاده از آن در فرایندهای کاری، نیروها، برنامه ها و خیلی موارد دیگر دست به اصلاحات بزنند. فرایندهای کاری به مرور زمان باید تغییر کنند و به روز شوند و با جامعه امروز هماهنگ شوند و پاسخگوی نیازهای سیستم و تغییرات باشند. اگر سازمانها دیر به این فکر بیفتند و تاخیر کنند قطعا شکست های زیادی را تجربه خواهند کرد و جبران لطمات به قدری سخت می شود که شاید راه جبرانی نباشد.

پس با توجه به ضرورت بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارائه خدمات به روش های نوین، تامین اجتماعی نیز به عنوان یک سازمان پرمخاطب که خدمات متعددی را ارائه می کند به این امر واقف شد که دیگر نمی توان از روشهای نوین و جدید چشم پوشی کرد و متدهای سنتی دیگر جوابگوی نیازهای این سازمان نیست.

تامین اجتماعی یک سازمان بیمهگر با مخاطبان بی شمار و گسترده است که حدود ۴۵ میلیون نفر در کشور از خدمات این سازمان استفاده می کنند. این سازمان خدمات گسترده از پیش از تولد تا بعد از مرگ ارائه می کند. بیمه شدگان، بازنشستگان و مستمری بگیران و کارفرمایان از شرکا و ذینفعان این سازمان هستند.

البته این سازمان از سالهای گذشته توسعه خدمات نوین و ارائه خدمات به شیوه غیرحضوری را مورد توجه قرار داده است ولی آنچه در سال ۹۹ در این سازمان رخ داد یک اتفاق ویژه بود. این سازمان ارائه الکترونیکی خدمات بیمه ای خود را در قالب طرحی به نام ۳۰۷۰ تجمیع کرد و از آبان تا اسفند سال گذشته تمامی این خدمات رونمایی شد و در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

ذینفعان این سازمان شامل بیمه شدگان، بازنشستگان، مستمری بگیران و کارفرمایان می توانند با مراجعه به سایت eservices.tamin.ir در این سامانه ثبت نام و درخواست های خود را مطرح و پیگیری کنند و برای امور بیمه ای خود دیگر نیاز به مراجعه به شعب و کارگزاری ندارند.

دکترمصطفی سالاری در اولین جلسه رونمایی از طرح خدمات غیرحضوری در ۱۹ آبان ۹۹ گفته است:  نیاز بود سازمان تامین اجتماعی در زمینه تحول دیجیتال گام های جدی بردارد و قبلا هم اقداماتی در این زمینه انجام شده بود. اما در شرایط شیوع کرونا هم نیاز بود که مراجعه حضوری مردم به شعب را کاهش جدی دهیم و هم اینکه کاهش مراجعه مردم باعث کاهش هزینه و همچنین مانع از  اتلاف وقت می شود.

وی معتقد است: برنامه ریزی زمانبندی فشرده و مستمر صورت گرفته و امروز زمان شروع این برنامه زمان‌بندی است. از ماه‌های گذشته تمهید مقدمات صورت گرفته و غیرحضوری شدن ۳۰ خدمت قرار است ۷۰ میلیون مراجعه را کاهش دهد و  به همین علت طرح ۳۰۷۰ نامگذاری شده است.

در اولین جلسه کمک هزینه ازدواج و استعلام کفالت فرزندان اناث رونمایی شد و در ماههای بعدی؛   ابلاغ الکترونیکی احکام مطالباتی تامین اجتماعی، الکترونیکی شدن ابلاغ مفاصاحساب واگذارنده و پیمانکار، استعلام وضعیت دریافت مستمری و ارتباط بیمه‌ای بیمه‌شدگان، سرویس تکمیل سوابق کسری از ماه، ثبت نام غیرحضوری افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی، انعقاد قرارداد ادامه بیمه به طور اختیاری، توافق غیرحضوری کارفرمایان برای ابلاغ احکام و مکاتبات الکترونیکی، مشاهده جزئیات و گردش حساب بدهی، اعتراض غیرحضوری کارفرما به بدهی اعلامی و تعیین اعلام زمان رسیدگی، همچنین پرداخت غیرحضوری غرامت دستمزد ایام بیماری کرونا، پرداخت حق بیمه و احتساب دوران خدمت سربازی به عنوان سابقه بیمه، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور هوشمند و ابلاغ مفاصاحساب، ارتقای سامانه دریافت لیست حق بیمه، انعقاد قرارداد بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، پرداخت کمک هزینه مراسم ترحیم، برقراری و پرداخت غیرحضوری بیمه بیکاری، اخذ درخواست کفالت، درخواست برقراری غیرحضوری مستمری بازماندگان، تعهدنامه غیرحضوری فرزندان دختر بازماندگان درخصوص تداوم پوشش بیمه ای، دریافت عکس از پایگاه سازمان ثبت احوال کشور بصورت غیرحضوری، دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی، تقسیط غیرحضوری و نظام‌مند بدهی‌های قبل از صدور اجراییه - ویژه پیمانکاران و کارفرمایان، پرداخت غیرحضوری حق بیمه کسری از ماه و پرداخت برخط بدهی و احتساب آنی واریزی در حساب کارفرما- ویژه پیمانکاران و کارفرمایان به ترتیب در دسترس قرار گرفت.

قطعا طرح ۳۰۷۰ مانند هر طرح جدید در آغاز کار بدون اشکال نیست و نمی توان تا زمان رفع تمامی مشکل ها اجرای آن را به تاخیر انداخت. به همین منظور کمیته راهبری و بهبود فرایندهای خدمات طرح ۳۰۷۰ در سازمان تامین اجتماعی تشکیل شده است و این کمیته به صورت مرتب در حال رصد فعالیت این سامانه است و مسائل و اشکالات طرح که از سوی بیمه شدگان و همکاران مطرح می شود را مورد بررسی قرار می-دهد. البته برخی مشکلات مربوط به همکاری با سازمان های دیگر است که آنها نیز در حال پیگیری است.

در چندماهی که از رونمایی خدمات غیرحضوری می گذرد شاهد استقبال بیمه شدگان از این خدمات هستیم به طوری که بیش از ۹۰ درصد درخواست ها برای خرید بیمه سربازی و کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه ترحیم در اسفند سال گذشته به صورت غیرحضوری شده است.

علی اکبر ربیع زاده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تامین اجتماعی می گوید: از ۲۵ آذرلغایت ۱۰ بهمن، تعداد کل خرید خدمت سربازی ۶۶ هزار مورد بوده که ۴۴ هزار و۵۷۸ مورد به صورت غیرحضوری انجام شده و اداره کل غرب تهران بزرگ بیشترین سهم را در این خصوص به خود اختصاص داده است.

البته سازمان تامین اجتماعی برای آن دسته از بیمه شدگانی که به علتی قادر به استفاده از این سیستم ها نیستند تمهیداتی اندیشیده است و از این رو در تاریخ نهم اسفند بخشنامه ای مبنی بر ارائه خدمات غیرحضوری توسط کارگزاری ها ابلاغ شد.

خدمات طرح ٣٠٧٠ که در کارگزاری ها ارائه می شود برای بیمه شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان رایگان است و هیچ هزینه¬ای از آنها دریافت نمی شود و وجوه آنها را سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کند.

معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی در این خصوص می گوید: تاکید این سازمان استفاده مخاطبان از خدمات غیرحضوری است و آنها در هرساعتی از منزل و محل کار می توانند به سامانه غیرحضوری این سازمان مراجعه و خدمات را دریافت کنند. اما برای آن دسته از بیمه شدگان که قادر به استفاده از این امکانات نیستند به مدت شش ماه می توانند با مراجعه به کارگزاری از این خدمات برخوردار شوند.

مهرداد قریب می افزاید: جمعیت تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی گسترده و دارای تنوع فراوانی است و نیاز است استفاده از خدمات غیرحضوری فرهنگ سازی و به صورت مطلوب اطلاع رسانی شود.

توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی و رفع تمامی موانع در این راه از اولویت ها در سال جاری است و انتظار می رود با توجه به همراهی و مشارکت بیمه شدگان و رفع تمامی مسائل پیش آمده از سوی کارشناسان سازمان تامین اجتماعی، مراجعه ذینفعان به شعب و کارگزاری ها نزدیک به صفر شود و تمامی اهداف ۳۰۷۰ محقق شود.

کد خبر: 15457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =