افول انتظارات تورمی در اقتصاد ایران

یک اقتصاددان گفت: در حال حاضر با تغییر دولت جمهوری خواه آمریکا این انتظار در بازار ایران شکل گرفته که قیمت ارز به زیر ۲۰ هزار تومان کاهش یابد، زیرا دموکرات ها تنها به دنبال حفظ تحریم غیر هسته ای و تحریم های حقوق بشری خواهند بود و مابقی تحریم ها تعدیل می شوند.

یک اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار آتیه‌آنلاین با اشاره به اینکه در حال حاضر تغییر دولت در آمریکا در گام نخست از نظر روانی در اقتصاد کشور تاثیر دارد، گفت: به طور قطع با حضور جو بایدن تحریم‌ها در اقتصاد ایران تعدیل خواهد شد، اما اگر تنها در کوتاه مدت تاثیر گذشت و در بلندمدت تاثیری نداشت به سیاست‌های داخلی ما هم برمی‌گردد، برای نمونه وقتی ترامپ پس از اینکه در آمریکا به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شد، ابتدا هیچ نوسانی در اقتصاد ایران به وجود نیامد و کم کم فشار را علیه ایران زیاد کرد، به عبارت دیگر در ابتدا از برجام خارج شد و کم کم تحریم های جدید وضع کرد و فشار اقتصادی بر کشور ایجاد شد، به همین دلیل در ماه‌های نخست تغییر دولت نباید انتظار گشایش‌های اقتصادی داشته باشیم اما بی‌تاثیر نیست.
آلبرت بغزیان با بیان اینکه در حال حاضر واکنش اقتصاد ایران ناشی از انتخاب نشدن ترامپ است، افزود: از آنجایی که سیاست ترامپ فشار حداکثری بود انتخاب نشدنش به معنای کاهش فشار تحریم‌های اقتصادی علیه ایران و این یک فضای روانی مثبت برای کاهش قیمت‌ها ایجاد کرده است.
او افزود: در شرایط کنونی انتظار می‌رود بایدن تحریم‌ها در بخش‌های هسته‌ای و ... بازنگری شود و حتی ممکن است برخی ازآنها هم لغو شوند، به همین دلیل این پیش‌بینی وجود دارد که ارز بیشتری به کشور وارد می‌شود بر همین مبنا حتی تابلوی صرافی ملی قیمت ارز را نسبت به هفته قبل پایین‌تر تعیین کرد و این حکایت از کاهش قیمت نرخ ارز در آینده دارد.
بغوزیان با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی کاهش ارز نباید بهانه‌ای به دست واردکننده بدهد، تصریح کرد: باید قیمت کالاها کاهش یابد هرچند در ابتدا قیمت دلار و طلا به سرعت کاهش می‌یابد و بعد از آن قیمت کالاهایی مانند لوازم خانگی، خودرو و مسکن روند کاهشی خود را آغاز می‌کنند، اما در مجموع روند مثبتی در اقتصاد به وجود می‌آید. البته سیاست دولت هم در این زمینه تاثیرگذار است و ممکن است دو ماه بعد از اینکه قیمت ارز به تثبیت رسید سیاست جدیدی را در بازار پیش بگیرد و قیمت ارز بازهم تغییر کند و روند آن نزولی یا صعودی شود.
او با اشاره به اینکه دموکرات ها روی تحریم‌های حقوق بشری متمرکز هستند، اظهار کرد: به طور کلی فشار تحریم‌ها نسبت به دوره ترامپ کاهش می یابد و کافی است درآمدهای نفتی کشور افزایش یابد و ارز بیشتری به کشور وارد شود در این حالت شدت تورم در بازار هم کم می شود.
این اقتصاددان با تاکید بر اینکه تا زمانی که ارز به قیمت زیر ۲۰ هزار تومان نرسد وضعیت بورس همین گونه خواهد بود، اظهار کرد: در حال حاضربورس ایران مریض هست و عده ای در بورس اجازه رشد سهام نمی‌دهند و تا زمانی که نظارت کافی بر این بخش وجود نداشته باشد همچنان این آشفته بازار مانع از روند صعودی شاخص می شود. از طرف دیگر اگر بازارهای موازی همچون خودرو که احتکارهای زیادی در آن وجود دارد و بازار مسکن که به دلیل تورم زیاد گرفتار رکود هست روندی نزولی پیش بگیرند نقدینگی به بورس وارد می‌شود و زمینه رشد شاخص هم فراهم می‌شود.

کد خبر: 1468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =