به گزارش آتیهآنلاین به نقل از ادارهکل روابط عمومی سازمان تامیناجتماعی، متن کامل این یادداشت به شرح زیر است: «در عصر حاضر، اطلاعات به عنوان رکن اصلی قدرت تمدنها مطرح است؛ بنا به گواهی تاریخ، انسان در مسیر تمدن خویش سه گذر اصلی را طی نموده است. در دورانـی وسعت زمینها و توسعه کشاورزی، سپس کارخانه و صنایع و در حال حاضر نیز اطلاعات و فناوری مربوط بـه آن اساسیترین پایههای تمدن در هـزاره سـوم محسوب میشوند.
در چنین فضایی، تکنولوژی، شرایط بازار و خواستههای مشـتری، با سرعت و در جهتهای مختلف تغییر پیدا میکند که پاسخگوئی متناسب با استفاده از فناوریهای روز را میطلبد؛ چرا که موفقیت و بقای سازمانها به این مهم وابسته است.
سازمانها برای مدیریت موفق تغییرات، تلفیق ساختارها و راهبردهای جدید و دستیابی به فرصتهای جدید بازار، به سرعت و انعطاف پذیری نیاز دارند. روند شدید تغییرات، رویکردها و دیدگاههای گذشته را در رویارویی با چالشهای سازمانها، ناتوان نشان داده و پارادایم جدیدی بنام «چابکی» را برای رویارویی با چالشها و رسیدن به موفقیت معرفی کرده است.
در همین راستا سازمان تأمین اجتماعی بر اساس برنامه راهبردی خود در ترسیم افق ۱۴۰۰، سازمانی است، پایدار، پویا، چابک و سرآمد در پاسخگوئی با فرآیندهای هوشمند اداری، که بتواند به نیازهای متنوع جامعه گسترده تحت پوشش خویش پاسخگو باشد.
چـابکی را میتـوان بـه صـورت همراستایی نزدیک سازمان با نیازهای متغیر کاری در جهـت کسـب مزیت رقابتی تعریف کرد. در چنین سازمانی هدفهای کارکنان با هدفهای سازمان در یک راستا قرار داشته و این دو توأم با یکدیگر درصدد هستند تا به نیازهای متغییر مشتریان پاسخ مناسبی بدهند.
سازمان تأمین اجتماعی با این رویکرد و در راستای توسعه فناوری اطلاعات و خدمات غیرحضوری، تحول دیجیتال را در سالهای اخیر مورد توجه قرار داده و در سال ۱۳۹۹ طرح عظیم ۳۰۷۰، به منظور کاهش ۷۰ میلیون بار مراجعه حضوری با ۳۰ خدمت غیرحضوری، عملیاتی شد که ثمره شیرینی برای ذینفعان سازمان به بار آورد.
با اجرای این طرح ضمن کاهش بار مراجعات حضوری به شعب، شاهد تسریع و تسهل امور و دسترسی مخاطبان فراتر از زمان و مکان به خدمات سازمان هستیم و از این طریق، بستری مناسب برای ارتقای کیفی خدمات و نیز ارتقای بهره وری و توسعه منابع انسانی فراهم آمده است.
در دنیای فعلی تکنولوژی اطلاعات به عنوان خمیرمایه توسعه انسانی در سازمانها بوده و چهارچوب و محورهای اساسی توسعه منابع انسانی را تعیین و محتوا و ماهیت آن را نیز متناسب با نیاز جامعه و انسانها تعیین مینماید. در توسعه منابع انسانی همواره بایستی ظرفیتهای جدید انسانی شناخته شده و آن ظرفیتها عملیاتی و کاربردی شود تا توسعه قابلیتها و کیفیتهای انسانی به صورت یک فرآیند دایمی انجام شود؛ این امر در گرو بهره گیری از تکنولوژی اطلاعات است و چون تکنولوژی اطلاعات نیز یک فرآیند مداوم است که در آن، اطلاعات تولید، پردازش، توزیع و مدیریت میگردد، بنابراین تکنولوژی اطلاعات زمانی حلال مشکلات خواهد بود که در خدمت توسعه و پرورش انسانها قرار گرفته و قابلیتهای انسانی با تسهیلگری تکنولوژی اطلاعات در یک نظام مدیریت مطلوب با هم تلفیق و منجر به توسعه و بهرهوری گردد.
براین اساس با توسعه فناوری در سازمان، بایستی مهارت افزایی و دانش اندوزی کارکنان و مخاطبان به عنوان یکی از ارکان اساسی نیل به برنامه راهبردی سازمان مورد توجه قرار گرفته و ضمن شناسایی نیازهای مخاطبان و کارکنان به صورت مداوم، ساختاری چابک و منعطف برای تطابق با شرایط موجود در هر مقطع زمانی و نیز شناسایی و توسعه ظرفیتهای بالقوه در حوزه منابع انسانی فراهم آید.
یقیناً با این رویکرد، ضمن پویایی سازمان، دستیابی به پایداری و سرآمدی در پاسخگوئی به معنای واقعی کلمه محقق شده و رضایت مندی هر چه بیشتر مخاطبان از خدمات حاصل خواهد شد.
نظر شما