به گزارش آتیه آنلاین از روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، اوسط هاشمی با اشاره به اینکه حدود ۲۱ میلیون شاغل و ۴میلیون بیکار نیازمند ارتقای مهارت هستند درباره برنامه های سازمان درحوزه مهارت در سال ۱۴۰۰ گفت: جهان امروز به انقلاب در حوزه مهارت فکر می کند،به دلیل اینکه هر آنچه حاصل داشته ها بر پایه تجارب گذشته است با تحول بر حوزه بازار و تقاضا و اثرات شگفت انگیز تکنولوژی و فناوری اطلاعات بر بازار امروز همه جهان احساس نیاز می کنند که باید به وسعت اثرات و نفوذ و توسعه بخشی تکنولوژی به همان وسعت هم باید به سمت نیروی توانمندی بریم که از عهده بودن بر نقش پایدارو منعطف بر بیاید.
وی افزود: اگر در گذشته عمر مهارت تا ۶۰ سالگی با آموختن در ۲۰سالگی آدم را همراهی می کرد،این عمر مهارت به ۵ سال تقلیل یافته است. اگر در قبل یک آهنگر می توانست از صنف خود استفاده کند، اما اکنون دیگر کاربرد ندارد، به نوعی برخی مهارت ها دیگر برد ندارد.
هاشمی اظهار داشت: امروز ملاحظه می کنید هر روز یک وسیله جدید با یک تکنولوژی و دانش جدید وارد بازار می شود که بخشی از نیازهای خانواده و بازار، شرکت و صنعت را پوشش بدهند و درست در بخش های مختلف می تواند باشد. پس مهارت امروز یک ضرورت اجتناب ناپذیراست که می تواند پاره ای از نظام ها و ساختارها را تحت تاثیر خود قرار دهد و تغییراتی در آنها ایجاد شود.
رئیس سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور بیان کرد: اگر در این مسائل تغییر ایجاد نشود و تناسب بین زیرساخت ها، تقاضاها و یافت های جدید برقرار نشود، ممکن است، یک سونامی برای یک کشور ایجاد کند. به خاطر شیوع ویروس کرونا تعداد زیادی مشاغل از دست رفت، اما آن دسته از افرادی که مهارت داشتند توانستند به واسطه مهارت خود در بازار کار کنند.
وی افزود: ویروس کرونا نشان داد که جامعه هم نیازمند تغییر است. امروز اگر به کارگاه ها نگاه کنید متوجه می شوید که بخشی از فارغ التحصیلان دانشگاهی که با توجه به مدرک خود موفق به یافتن شغل نشده اند، به سمت کسب مهارت رفته اند. نظام آموزشی کشور توانمند نیست که بتواند افراد را به گونه ای تربیت کند که با تکیه بر دانشی که کسب کرده اند موفق به یافتن شغل شوند. وقتی این آمادگی دیده نمی شود، حضور این افراد را در کارگاه ها مشاهده می کنیم.
هاشمی با بیان اینکه ۴۵درصد مراجعه کنندگان ما فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند گفت: یکی از دستاوردهای امروز کشور این است که جامعه بر مدار دانش واقع شده است و براین اساس باید گفت چه مهارتی نیاز است، وقتی دامنه معلومات و سطح اطلاعات و آگاهی جامعه رشد می یابد به همان میزان باید پذیرای وسعت مطالبات باشیم. اگر سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور را با دهه ۶۰ مقایسه کنیم، در آن ایام فقط به دنبال تربیت کارگر ماهر بودیم اما امروز جامعهای که به لحاظ دانش به سطح بالایی رسیده است مطالبه مهارت دارد و باید تغییراتی در برنامهها منطبق با زمان و خواست بازار ایجاد کنیم.
وی افزود: بیش از ۵۰ درصد کسانی که برای کسب مهارت به ما مراجعه می کنند و فارغ التحصیل دانشگاهی هستند، فارغ التحصیلان علوم انسانی هستند. باید از فکر شغل بیرون بیاییم و به فکر کار باشیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه لازمه کار مهارت است گفت: مهارت سخت ۲۰درصد با آدمی همراهی می کند تا آدمی را به کار و موقعیت برساند و مهارت نرم ۸۰درصد نقش در صیانت از کار و بستر ارتقا و رشد نقش دارد. مشاغل نرم در تربیت شخصیت آدم نقش دارد، یعنی انسان را اهل مدارا و گفتوگو بار می آورد.
مخاطبان ۲۱ میلیونی سازمان آموزش فنی و حرفه ای
وی تصریح کرد: هر تعداد بیکار و شاغل در جامعه داریم نیاز به مهارت دارند، باقی ماندن بر روش گذشته نمی تواند ماندگاری فرد بر کار را تضمین کند. همانطور که در نظام اداری به آموزش ضمن خدمت کارمندان می پردازیم در بخش کارگری یا اصناف هم این موضوع باید مورد توجه باشد، ۲۴ میلیون شاغل در کشور داریم که ۵/۳ میلیون نفر استخدام دولت هستند و ۲۱ میلیون نفر مخاطب ما هستند به اضافه حداقل ۴ میلیون بیکاری که در جامعه وجود دارد البته به این موارد باید زندانیان و افراد حاشیه نشین شهرها را هم اضافه کرد. در مجموع ۱۷ گروه تحت آموزشهای مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور قرار میگیرند، وقتی به دامنه وسیع مخاطبان مینگریم نیاز است بدانیم چگونه باید متناسب با تغییرات روز آنها را آموزش دهیم.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور از ایجاد ۱۴۰۰ مرکز جوار کارگاهی آموزش مهارت به عنوان برنامه این سازمان در سال آینده خبر داد.
ایجاد ۵۰ مرکز تخصصی مهارت آموزی در مدت یکسال
معاون وزیر تعاون با اعلام این خبر که در طول ۴۰ سال، تنها ۱۷ مرکز تخصصی مهارت آموزی وجود داشت که طی یک سال اخیر با ایجاد ۵۰ مرکز تخصصی مهارت آموزی با هدف لحاظ کردن پیوست نیروی انسانی توانمند در صنعت این رقم به ۶۷ مرکز افزایش یافته است گفت: می توان به دپارتمان ملی مهارت مشاغل خانگی و دپارتمان مهارت دریایی، مرکز تخصصی گاز و نفت بوشهر و ... نیز اشاره کرد.
هاشمی در همین رابطه گفت: مراکز تخصصی در قالب «دپارتمان های تخصصی مهارتی» و شرایط اقلیمی کشور پیش بینی و فعالیت خود را آغاز کرده اند.
هاشمی افزود:۴۵ درصد از مراجعین به مراکز سازمان برای مهارت آموزی فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، لذا باید تدبیری اندیشیده شود تا بخشی از واحدهای درسی در قالب مهارت آموزی به دانشجو و در حین تحصیل ارائه شود.
وی با اشاره به ظرفیت قانون شورای عالی مهارت و پیش بینی ۸ سطح مهارتی تا دکترا، اظهار داشت: در همکاری با دانشگاه آزاد اسلامی نیز می توان با استفاده از همین قانون، به تربیت تکنسین و کارشناس ماهر روی آورد تا اعتبارزایی در مدارک دانشگاه با توانمندسازی افراد ایجاد شود.
هاشمی بیان کرد: ۷ استان محروم با پایه مهارتی پایین و نرخ بیکاری بالا با همکاری دو دستگاه پایلوت این امر قرار گیرند. تدوین۲ هزار استاندارد جدید مهارتی در سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور در سال گذشته برای مشاغل و ارزیابی آنها نسبت به ۴۵۰۰ استاندارد در کل ایام گذشته، اقدام بزرگی از سوی این سازمان است. توجه به آموزش مهارت همپای تحولات دنیای کار و ایجاد ۱۴۰۰مرکزجدید آموزش جوار کارگاهی خود جهادی دیگر است.
نظر شما