به گزارش آتیه آنلاین از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، محمدحسین کفراشی با تقدیر از خدمات کادر پزشکی و درمان در دوران کرونا گفت: معلمان هم در دوران کرونا زحمات زیادی هم در فضای مجازی و هم در آموزش به صورت حضوری متحمل شده اند. ما قدردان زحمات معلمانی در دوران کرونا هستیم که جان فشانی کرده و علیرغم تمام مشکلات، پیگیر جدی امر تعلیم و تربیت بوده اند.
وی با بیان اینکه در دوران کرونا تمام فعالیتها تحت تاثیر قرار گرفت، اظهار کرد: نظارتهای ما بر فرایندهای آموزشی و پرورشی طبق سنت گذشته انجام میشد که با حضور دانشآموزان و مدرسه نظارتها آسان تر بود و در فضای مجازی کار مشکل تر شد که باید برنامه عمل جدید تهیه تا پوشش تحصیلی را تعیین میکردیم.
کفراشی بررسی میزان اهتمام مسئولان استانی، رصد وضعیت پوشش دانشآموزان، بررسی وضعیت مدیران، رصد احراز و عدم احراز دانشآموزان در شبکه شاد و شناسایی روشهای جایگزین، سنجش رضایت اولیا، نظارت بر نحوه عوامل آموزشی و اداری را از اهداف این کار دانست و افزود: شاخصهایی را برای رسیدن به این اهداف تعیین و سعی کردیم به اهداف خود برسیم. در این راستا وب فرمهایی را تهیه کردیم و ۷۱۴ منطقه و ۱۰۵ هزار و ۳۳۹ مدرسه این وب فرمها را دقیق پر کردند و براساس آن از برنامه شاد نیز اطلاعاتی گرفتیم تا دانشآموزانی که تحت پوشش نیستند را شناسایی کنیم.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: براین اساس تعداد ۳۷۵ گروه استانی را مامور کردیم تا تیم نظارتی تشکیل دهند و به مناطق کشور ورود پیدا کنند تا وضعیت تحصیلی را بسنجند در این بازدیدها فعالیت ۲۹ اداره کل مورد بررسی قرار گرفت.
وی گفت: آمار دانش آموزان مدارس بازدید شده در حدود ۶۲۴ هزار نفر بود که حدود ۵ درصد دانش آموزان کل کشور می باشد؛ از این تعداد در حدود ۵۶۶ هزار نفر در پلتفرم شاد احراز هویت شده بودند و تنها ۹ درصد دانش آموزان یا به عبارتی در حدود ۵۷ هزار نفر از دانش آموزان در شاد حضور نداشتند.
کفراشی با بیان اینکه سعی کردیم از مناطق نظارت تصادفی داشته باشیم افزود: با توجه به این وضعیت سعی داشتیم دوسوم بازدیدها در مناطق محروم و یک سوم در مناطق برخوردار باشد تا پوشش تحصیلی را بررسی کنیم. از ۲ هزار و ۸۷۵ مدرسه بازدید کردیم که هزار و ۱۸۳ مدرسه ابتدایی، ۷۶۲ مدرسه متوسطه اول، ۶۳۳ مدرسه متوسطه دوم و ۲۹۷ مدرسه فنی و حرفه ای و کاردانش بود.
وی با اشاره به دلایل عدم احراز هویت برخی دانش آموزان در شبکه شاد، گفت: از میان دانش آموزان احراز هویت نشده، ۶۷ درصد به دلیل نداشتن گوشی همراه، ۸ درصد نداشتن اینترنت، ۹ درصد به دلیل مشکلات فنی شاد و ۱۶ درصد به دلیل سایر عوامل موفق به احراز هویت در شبکه شاد نشده اند.
وی در خصوص وضعیت فعالیت آموزشی معلمان در مدارس مورد بازدید گفت: تعداد ۴۸ هزار و ۲۸۱ معلم در مدارس مورد بازدید مشغول به فعالیت بودند که از این تعداد ۴۶ هزار و ۸۰۹ نفر از معلمان در شبکه شاد احراز هویت شده بودند و تنها ۰.۳ درصد از این معلمان در حدود ۱۴۷۲ معلم، در شبکه شاد غیرفعال بودند.
کفراشی با اشاره به اینکه دلیل اصلی عدم احراز هویت معلمان در بستر شاد، وجود اشکالات فنی و عدم دسترسی به تجهیزات سختافزاری مناسب میباشد، تصریح کرد: از بین معلمان غیرفعال در شاد که از روش های دیگر مشغول به تحصیل هستند، تعداد ۹۹ معلم آموزش حضوری، تعداد ۴۸۵ معلم آموزش را از طریق آموزش با بستههای خودآموز و تعداد ۷۰۹ نفر از آنان از طریق شبکههای اجتماعی، نرمافزارهای تعاملی و سایر روشها ارائه میکردند و تنها ۰.۳ درصد یعنی در حدود ۱۷۹ معلم در مدارس مورد بازدید فاقد هرگونه فعالیت آموزشی بودند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات گفت: قدردان زحمات معلمان در ایام کرونا هستیم و بر این اساس در راستای سیاستهای تشویقی برای کارکنان آموزشی و اداری خلاق و اقدامات قانونی در خصوص معلمان فاقد فعالیت، تعداد ۷ هزار و ۱۴۹ نفر جهت تقدیر شناسایی و تعداد ۱۱۱ پرونده جهت اقدام به هیات رسیدگی به تخلفات اداری معرفیشده است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ۱۷۷۷ مدرسه دارای عدم احراز هویت شناسایی شدند، عنوان کرد: حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار دانشآموز در شاد احراز نشدند و آموزش خود را از طریق آموزش حضوری، بستههای خود آموز و تلویزیون دنبال کردند.
وی در ادامه وضعیت دانشآموزان جامانده و میزان روشهای جایگزین را برشمرد و میزان آمار تفکیکی دانشآموزان فاقد آموزش را بیان کرد.
کفراشی به وضعیت معلمان فعال و غیرفعال در شاد اشاره و اعلام کرد: ۴۶ هزار و ۸۰۹ معلم در شاد احراز هویت شدند که ۹۹.۷ درصد این معلمان در شاد فعال هستند و ما بقی هم بنابر دلایلی مانند مشکلات پزشکی و ... در شبکه شاد نتوانسته بودند حضور پیدا کنند.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: تمامی دانش آموزان به عناوین و روش های مختلف دسترسی به فرایند آموزشی و پرورشی را دارند، هر چند که در خصوص میزان کیفیت آموزش، نیاز به بررسی دقیق تر است.
نظر شما