به گزارش آتیهآنلاین، ایسنا نوشت: طی روزهای گذشته نمایندگان مجلس نسبت به افزایش یافتن قیمت بلیت قطار انتقاد کردند و آن را خارج از توان مسافران دانستند. پیش از این محمدرضا رضایی کوچی -رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی- در این باره گفت: مساله این است که اگر قصد داریم بار مسافر را از جادهها به سمت قطار ببریم باید برای مردم جاذبه ایجاد کنیم و در گام اول باید از نظر اقتصادی برای مردم به صرفه باشد تا آنها شبکه ریلی را ترجیح دهند اما افزایش قیمت بلیت قطار منجر به هدایت مسافر از حوزه ریلی به سمت جادهها میشود.
این اظهارات در حالی مطرح شده است که محمد رجبی - رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی- در این باره گفت: قیمت بلیت قطار افزایش پیدا نکرده است و پیش از این نیز چنین قانونی وجود داشت که اگر مسافری صندلی خالی را کنارش بخواهد باید صد درصد پول بلیت آن را پرداخت کند. در شرایط کنونی و با شیوع ویروس کرونا، دولت از حوزه ریلی خواست تا قانون ۵۰ درصد را برای پذیرش مسافر در کوپهها اجرا کند و در این راستا با توجه به اینکه دولت هیچ حمایتی از ما نکرد، درخواست دادیم تا مسافران ۵۰ درصد بلیت صندلیهای خالی را پرداخت کنند.
وی افزود: پس از پیگیریهای فراوان نهایتا مصوب شد تا مردم تنها ۲۵ درصد از این هزینه را پرداخت کنند که البته این مسئله مختص مسافرانی است که در کوپههایی با صندلی خالی مینشینند اما خانوادههایی که با هم سفر میکنند میتوانند کوپههایی به اندازه تعداد خودشان تهیه کنند تا مشمول این قانون نشوند.
رجبی تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا، افزایش نرخ ارز و تورم، هزینههای عملیاتی شرکتهای حمل و نقل ریلی را چند برابر افزایش داد اما دولت هیچگونه منابعی برای جبران این هزینهها به شرکتهای ریلی در نظر نگرفت و حتی تسهیلات کرونایی که تقریبا به همه بخشهای حملو نقل اختصاص پیدا کرده، تاکنون به حوزه ریلی پرداخت نشده است.
رئیس انجمن صنفی شرکتهای حملونقل ریلی با تاکید بر اینکه نمیتوان با دست خالی حملونقل ریلی را مدیریت کرد و تراز منفی مالی برای شرکتها زیبنده نیست، گفت: شرکتهای ریلی در شرایط کنونی در آستانه توقف فعالیت قرار دارند و نگرانیهای آنها برای سالهای آتی بیشتر و بیشتر میشود. چرا که در سال جاری مجموعه حملنقل ریلی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است و حتی توان خرید نیازهای خود برای سالهای بعد را ندارد. بنابراین در شرایطی که دولت هیچ کمکی به حملنقل ریلی نکرده است. شرکتهای این حوزه نمیتوانند از جیب خودشان هزینههای اضافی را پرداخت کنند و بیشتر از این زیان متحمل شوند چرا که تنها درآمد شرکتهای حمل و نقل ریلی، بلیت قطارهایی است که آنها میفروشند.
نظر شما