به گزارش آتیه آنلاین از روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، روز دوشنبه محسن حاجی میرزایی در پاسخ به سؤالی در خصوص دستاوردهای آموزشوپرورش در دهه پنجم انقلاب، اظهار کرد: تصور میشود باوجود ۱۰۵ هزار مدرسه و یکمیلیون معلم در کشور کار آموزش ساده میشود اما وقتی این جمعیت در سطح کشور توزیع میشود کار سخت و پیچیده خواهد شد بهطوریکه در حوزه ستادی از همان ابتدای شیوع کرونا تعطیلی نداشتیم و دائماً تلاش کردیم تا از انجام کار درست اطمینان پیدا کنیم.
وی رفع مشکلات معلمان را یکی از سیاستهای آموزشوپرورش برشمرد و افزود: معلمان یک قشر تأثیرگذار هستند که پایدارترین تأثیر را در ساختن آینده جامعه دارند بنابراین باید رضایت شغلی داشته باشند، باید معیشت معلمان ساماندهی شود و آرامش شغلی آنان بهبود پیدا کند. در این راستا باید به معلمان خدمات رفاهی ارائه میکنیم، دانش آنان را بهروز میکنیم و در حد بضاعت در این راستا گامهایی برداشتیم سعی کردیم فاصلههای جدی حقوق معلمان و کارکنان را متعادل کنیم و برای استخدام آنان نیز در سال جاری گامهایی برداشتهایم.
وزیر آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: در سال جاری وضعیت بیش از ۱۰۰ هزار نفر را مشخص و مسیر استخدام آنان را هموار کردیم که در ۱۰ سال اخیر بیسابقه بود. ۳۳۶ مرکز رفاهی ایجاد کردیم، بیمه تکمیلی فرهنگیان را بهبود بخشیدیم و بدون افزایش چشمگیر در سهم پرداختی آنان، خدمات بیمه تکمیلی را توسعه دادیم. همچنین سرعت و میزان خدمات بیمهای و همچنین مراکز ارائه خدمات را افزایش دادیم برای معلمانی که به آموزش در حوزه تولید محتوا نیاز داشتند، آموزشهایی را ارائه دادیم.
بستههای اجرایی تحولی برای تحقق سند تحول؛ طراحی تولید و در حال اجرا است
وی به ارائه بستههای تحولی اشاره و اظهار کرد: یکی از سوا لاتی که افراد جامعه میتوانند از آموزشوپرورش بپرسند این است که آیا مواردی از تحقق سند تحول در مدارس قابلمشاهده است؟ بستههای تحولی را طراحی، تولید و ارائه کردیم تا جلوههایی از اجرایی شدن سند را در مدرسه و دانشآموز نشان دهد.
عضو کابینه تدبیر و امید افزود: در سالهای اخیر همکاران اهداف دورههای تحصیلی و زیر نظامهای سند تحول را تولید کردند و اکنون در حال تدوین الگوی بستههای یادگیری هستند این کار، عملیات زمان بری است که ما سعی بر سرعت دادن به آن داریم. در کنار آن باید بتوانیم شیرینی اجرای سند تحول را برای جامعه مخاطب به وجود بیاوریم که در این راستا چند طرح را انجام دادیم.
وی با اشاره به برخی از طرحهای ارائهشده در راستای تحقق سند تحول، اظهار کرد: هر دانشآموز باید یک مهارت داشته باشد. سالها است که میگوییم هنگامی دانشآموزان فارغالتحصیلی میشوند باید یک مهارت داشته باشند. هدف گذری شده تا نیمی از دانش آموزان به هنرستانها و شاخههای کاردانش بروند تا مهارتهای لازم را کسب کنند. باید برای دورههای نظری نیز مهارت را آموزش دهیم. بیش از ۶۰ مهارت را در فضای مجازی ارائه کردیم که مبتنی بر آموزش از طریق بستر فضای مجازی و تکنولوژی اطلاعات است.
حاجی میرزایی ادامه داد: در قالب بستههای تحولی و در طرح هر دانشآموز یک مهارت باید در هر استان یک منطقه و در هر منطقه همه دانشآموزان متوسطه این مهارتها را بیاموزند؛ بنابراین هنرستانهای مجاور را به امکانات عملی تجهیز کردیم که البته امسال بهصورت آزمایشی است و کرونا محدودیتهایی در این زمینه ایجاد کرد. همچنین دربسته تحولی هر دانشآموز یک نقش اجتماعی؛ تشکلهای دانشآموزی پایکار هستند تا هر دانشآموز را به یک نقش اجتماعی مسلط کنند؛ مانند تعدادی از دانش آموزان که ذیل خبرگزاری پانا نحوه فعالیت در رسانه را میآموزند.
وی از عضویت ۲۸ هزار نفر دانشآموز در مجلس دانشآموزی خبر داد و عنوان کرد: آموزش در خدمت پرورش است، قرار است دانشآموزان به قابلیتهای پرورشی مسلط شوند تا تفکر خلاق داشته باشند، خوب ارتباط بگیرند و مفاهیم را خوب منتقل کنند و دروسی که بر اساس برنامه درسی ارائه میشود قرار است تا این قابلیتها را ایجاد و تقویت کند.
مدرسه باید کانون فرهنگی محله شود
وزیر آموزشوپرورش گفت: طرح دیگری که در قالب بستههای تحولی اجرا میکنیم طرح «مدرسه کانون تربیتی محله» است؛ مدرسه یک ساختمان نیست یک کانون تبادلات فرهنگی است که باید ارتباطش با محله برقرار شود تا پویایی بیشتری داشته باشد و دانش آموزان نسبت به آن محیط آگاهی داشته باشند. این طرح از سوی انجمن اولیا و مربیان پیگیری میشود همچنین طرح آجر به آجر باهدف مشارکت عمومی برای ساخت فضاهای آموزشی اجرا میشود تا کمبود فضای آموزشی را جبران کنیم و حساسیت اجتماعی را نسبت به آموزش ترغیب کنیم.
وی در خصوص زمان اعلام نتایج مرحله دوم استخدام حقالتدریسیها و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اظهار کرد: از سه روش نیروی انسانی موردنیاز آموزشوپرورش را برای سال تحصیلی آینده تأمین میکنیم؛ یکی از طریق دانشگاه فرهنگیان و کنکور سراسری، دوم جذب ۲۸ هزار نفر از طریق سازمان امور اداری استخدامی و معرفی آنها برای شرکت در دوره یکساله دانشگاه فرهنگیان و سوم جذب ۳۰ هزار نفر با استفاده از ردیفهای جدید استخدامی که اخیراً دریافت کردیم و عملیات جذب آنها در حال انجام است که البته این افراد در حال همکاری با آموزشوپرورش هستند و اینک تبدیل وضعیت میشوند.
عضو کابینه تدبیر و امید تصریح کرد: مشمولین مصوبه مجلس ۸۸ هزار نفر هستند که از بالاترین امتیاز مرتب و به دانشگاه فرهنگیان معرفی میشوند تا دوره لازمه را فراگیرند. ۲۵ هزار نفر در مرحله اول، ۳۰ هزار نفر در هفته گذشته تعیین تکلیف شدند و کمتر از ۳۰ هزار نفر باقیمانده نیز تا قبل از پایان سال تحصیلی آینده تعیین تکلیف میشوند.
وی در خصوص برگزاری آزمون برای معلمان حقالتدریس مشمولین تبصره ۱۰ ماده ۱۷، اضافه کرد: در قانون مشخصشده افرادی که آموزشدهنده سوادآموزی بودند باید آزمون میدادند که آزمونشان برگزار شد اما تمام افرادی که از این طریق جذب میشوند باید یک سال در دانشگاه فرهنگیان آموزش ببینند و در پایان در آزمون شرکت کنند هدف این است این افراد به یک مهارتی دست پیدا کنند و کسب مهارت باید مشخص باشد زیرا ممکن است برخی از متقاضیان رشته تحصیلیشان با رشته تدریسشان متفاوت باشد.
شبکه شاد به ظرفیتی برای کشور تبدیلشده است
حاجی میرزایی درباره رونمایی از شبکه شاد ۳ گفت: شاد یک عمر چند ماه های دارد و رشد سریعی را در طول این مدت داشته قابلیتهایش توسعهیافته و به یک ظرفیت برای کشور تبدیلشده است. قطعاً در کشورهای منطقهای نمونه شاد را نداریم که بومی باشد و امکان دسترسی دانشآموزان و تعاملات بین دانش آموزان و معلمان، مدیران و خانوادهها را فراهم کند. در گذشته وزرای اسبق آموزشوپرورش امکان سخن گفتن با همه مدیران مدارس را نداشتهاند درصورتیکه باوجود شبکه شاد این امکان برای فراهمشده و هر هفته با مدیران مدارس یکی از استانها صحبت میکنم.
وی افزود: شبکه شاد ارتباطات کاغذی و بدون حس را به ارتباطات با حس تبدیل کرده است، همچنین در شاد ۳ این امکان فراهم است تا افرادی که از سیستم غیر ندروید استفاده میکردند و نمیتوانستند آن را نصب کنند با فعال شدن نسخه وب امکان دسترسی برای آنها فراهمشده است؛ بنابراین با هر گوشی تلفن همراهی میتوان از طریق نسخه وب به شاد دسترسی داشت.
وی اظهار کرد: تدریس در فضای مجازی پیچیدگی و سختیهای زیادی برای معلمان دارد و عمیقاً از کار سخت معلمان در این شرایط کرونایی قدردانی میکنم.
وزیر آموزش . پرورش در ادامه اضافه کرد: در طی سالهای پس از انقلاب هر 10 سال شاهد تغییرات نظام آموزشی بودهایم و این نظام تلاش داشته خود را با شرایط جدید جامعه هماهنگ کند.
نقطه آغاز بیعدالتی از دسترسی به فرصتهای آموزشی آغاز میشود
وی افزود: جهتگیری عمده نظام آموزشی در درجه اول؛ دسترسی تمام افراد واجب التعلیم به امکان آموزش است زیرا نقطه آغاز بیعدالتی از دسترسی نابرابر به فرصتهای آموزشی آغاز میشود اگر افراد فرصتهای برابری برای یادگیری نداشته باشند بهتدریج این نابرابریها در کسب موقعیتهای اجتماعی، قدرت، ثروت و شرایط دیگر خود را نشان میدهد.
98،2 درصد افراد لازم التعلیم تحت پوشش آموزشوپرورش هستند
حاجی میرزایی تصریح کرد: نظام آموزشوپرورش ایران تلاش گستردهای را برای این کار انجام داده است و یکی از درخشانترین عملکردها متوجه نظام آموزشی ایران است و بیش از 98،2 درصد از کسانی که لازم التعلیم هستند تحت آموزش قرار دارند.
وی وجود بیش از 5 هزار مدرسه که جمعیت دانشآموزی کمتر از 5 نفر دارند را نشانه ای از اراده و عزم جمهوری اسلامی برای توزیع مناسب فرصت های آموزشی در تمام مناطق کشور دانست و عنوان کرد: در حوزه سوادآموزی نرخ باسوادی از 47 و نیم درصد در قبل از انقلاب به 90 درصد در حال حاضر رسیده است و نزدیک به دو برابر شده است. البته در جمعیت هدف که افراد 6 تا 49 سال را شامل میشود، میزان باسوادی 96 درصد است.
ساخت 28 کلاس درس بهطور روزانه در دولت تدبیر و امید
وی ادامه داد: در حوزه فضاهای آموزشی؛ دسترسی به فضاهای آموزشی، تربیتی، رفاهی و فرهنگی را توسعه دادیم بهطور خاص در دولت تدبیر و امید و در همین 8 سال، روزانه 28 کلاس درس احداث و فضاهای ورزشی نیز 2 برابر شده است، بیش از 3000 مدرسه شبانهروزی در مناطق محروم داریم که دانش آموزان لازم التعلیم ولازم التوجه را پوشش میدهد.
افزایش 100 درصدی پوشش پیشدبستانی در دولت تدبیر و امید
عضو کابینه تدبیر و امید خاطرنشان کرد: در دوره پیشدبستانی که دوره بسیار مهمی است از 37 درصد پوشش در سال 92 به بالای 76 درصد رسیدیم در سال قبل بیش از 1 میلیون نفر نوآموز در پیشدبستانی تحصیل میکردند همه دانشآموزانی که وارد مدرسه میشوند ازنظر شنوایی، بینایی و قدرت پردازش ذهنی موردسنجش قرار میگیرند تا در صورت داشتن آسیب، شناسایی و تصمیم های مناسبی اتخاذ شود.
وی تغییرات سریع و پرشتاب دانش آموزان را برای دانش آموزان آسیبزا دانست و افزود: برای صیانت از دانشآموزان طرحهای متنوعی را ازجمله غربالگری عمومی دانش آموزان را در حوزه آسیبهای اجتماعی انجام میدهیم و در همین راستا طرح نماد برای 3 میلیون دانشآموزان اجرا کردیم که بهتدریج این طرح را توسعهخواهیم داد.
تأسیس شبکه شاد به برقراری عدالت آموزشی کمک کرد
حاجی میرزایی در خصوص شبکه شاد و برقراری عدالت آموزشی در فضای مجازی گفت: ازنظر عدالت آموزشی دو وجه داریم؛ وجه اول این است که دسترسی دانشآموزان به محتوای آموزشی باکیفیت و تدریسهای فاخر بیشتر شد. اگر درگذشته تعداد محدودی از دانش آموزان میتوانستند از توانمندیهای معلمان و تدریسهای فاخر برخوردار شوند اکنون با امکاناتی که در شبکه شاد وجود دارد همه دروس در پایههای مختلف برای همه دانش آموزان ارائهشده و معلمان باتجربه و توانمند در تمام پایههای تحصیلی حضور دارند که محتوای فاخر را تولید و همه معلمان، دانش آموزان و خانوادهها به این محتواها دسترسی دارند و این موضوع به همه مخاطبین کمک میکند تا دسترسی بهتری به آموزشها داشته باشند و کیفیت مناسب آموزشی در سطح وسیعی ارائه شود و این موضوع به تحقق عدالت آموزشی کمک میکند.
بررسی مستقیم دسترسی 600 هزار دانشآموز و بیش از 2 هزار و 870 مدرسه به شبکه شاد
وی ادامه داد: از مجموع 15 و نیم میلیون دانشآموز، 2،5 تا 3 میلیون نفر در شبکه شاد نیستند که این موضوع دلایل مختلفی دارد برخی ممکن است از آموزش فاصله گرفته باشند یا در منطقهای زندگی کنند که دسترسی به اینترنت یا ابزار آموزشی ندارند. اخیراً گروهی را مأمور کردیم تا بدون مداخله استان به مناطق مختلف کشور بروند و از دانش آموزان در خصوص دسترسی به آموزشها سؤال کنند این کار در یک ماه گذشته در سطح 600 هزار دانشآموز انجام شد و بیش از 2 هزار و 870 مدرسه بدون اعلام قبلی از سوی این گروه مورد بازدید قرار گرفت.
در همه استانها استودیوهایی برای تولید محتوای بستههای آموزشی تأسیسشده
وزیر آموزشوپرورش افزود: نتایج این طرح نشان میدهد که 20 درصد از این دانشآموزان که به شبکه شاد دسترسی ندارند و از طریق بسته آموزشی فعالیت آموزشی خود را دنبال میکنند. بستههای مکتوب، سی دی بهتناسب ظرفیت مخاطبین تولید و در اختیار آنها قرار میگیرد. در همه استانها استودیوهای فعالی برای تولید محتوا ایجادشده است و دانشجویان فارغالتحصیل تربیتمعلم و معلمان باتجربه به تولید محتوا به اشکال مختلف میپردازند و راهبران آموزشی این محتوا را در اختیار دانش آموزان قرار میدهند.
در جمعیت 600 هزار نفری بررسی شده 3 دهم درصد هیچ یک از روش های آموزشی ارائه شده را پیگیری نمی کنند
وی ادامه داد: در جمعیت نمونه 600 هزار نفری دانش آموزان 3 دهم درصد آموزشها را از هیچ طریقی پیگیری نمیکنند یعنی از هر 1000 نفر 3 نفر آموزشها را دریافت نمیکنند. به واحدهای استانی و شهرستانی مأموریت دادیم تا با تماس با آنها، این افراد را به آموزشها ترغیب کنند.
عضو کابینه تدبیر و امید از تشدید مراقبتها و نظارتها در دوران کرونایی خبر داد و اظهار کرد: درگذشته مدرسه فعال بود و کسب اطمینان از جریان درست امور و ارائه خدمات آموزشی آسان تر بود. اما اکنون روشهای قبلی جوابگو نیست و این پیچیدگی کار آموزشوپرورش است.
عمیقاً از کار سخت معلمان در شرایط کرونا قدردانی میکنم
وی گفت: عمیقاً از کاری که فرهنگیان در حال حاضر انجام میدهند قدردانی کنم. همانطور که کادر پزشکی خدمات بزرگی را برای سلامت و ایمنی جامعه انجام میدهند و محسوس هم است اما خدمات معلمان خاموش است هرچند که گستره وسیعی دارد. برای معلمان آموزش حضوری بسیار آسانتر از تدریس در فضای مجازی است. معلم باید تدریس خود را به یک محتوای الکترونیکی تبدیل کند و این کار پیچیدهای است. جامعه باید در برابر این خدمات معلمان آگاه باشند و قدردان معلمان در شرایط بسیار سخت کرونایی هستم.
وزیر آموزشوپرورش در پایان گفت: ظرفیت دیگری که به ظرفیتهای شاد اضافه شد؛ ظرفیت موک است که مأموریت دارد فضایی را برای تدریس معلمان در هر پایهای که میخواهند ارائه دهد تا محتوای خود را در معرض دید ۱۷ میلیون مخاطب شاد قرار دهند و تدریسشان درجهبندی شود.
نظر شما