ضریب پشتیانی در استان گیلان نگران کننده است

مدیرکل تأمین اجتماعی گیلان با بیان اینکه ضریب پشتیبانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های بیمه‌ای در این استان به پائین‌ترین سطح کشور رسیده گفت: در استان گیلان هر ماه در بهترین شرایط ۱۵۰۰ میلیارد تومان وصول حق بیمه و حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان تعهدات داریم.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، کیوان مرتضوی با بیان این مطلب افزود: ضریب پشتیبانی یا همان نسبت بیمه‌پردازان به مستمری‌بگیران در دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ دو رقمی بود، اما به مرور و سپس با شدت بیشتری تنزل یافت، به گونه‌ای که اکنون در کشور به ۳.۸ و در استان گیلان که آخرین رتبه را در بین استان‌ها دارد به ۲.۸ رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در استان گیلان هر ماه در بهترین شرایط ۱۵۰۰ میلیارد تومان وصول حق بیمه و حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان تعهدات داریم بیان کرد: یکی از مهم‌ترین تعهدات این سازمان مربوط به پرداخت مستمری‌ها و حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران است که بطور معمول و طبق حروف الفبا از بیستم تا سی‌ام هرماه پرداخت می‌شود. از این رو به منظور انجام این تعهدات و تکریم بازنشستگان عزیز، درخواست ما از کارفرمایان این است که برای پرداخت به موقع مستمری و سایر تعهدات، لیست و حق بیمه را قبل از آخرین روزهای پایانی ماه ارسال و پرداخت کنند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان گیلان با بیان اینکه تمامی سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی در دنیا در یک روند طبیعی دچار پیری شده و تعداد تعهدگیرندگان آن با گذر نسل‌ها بالا می‌رود، گفت: متاسفانه در کشور ما به دنبال برخی قوانین مصوب در دهه‌های گذشته این روند سرعت بسیار زیادی گرفته و به شکل غیرعادی رشد یافته است.

وی ادامه داد: قوانین بازنشستگی پیش از موعد و بازنشستگی سخت و زیان‌آور موجب افزایش غیرعادی بازنشستگان شده است؛ به طوری که در سال‌های اولیه دهه ۸۰ تعداد مستمری‌بگیران گیلان ۳۲ هزار نفر بوده است و پیش‌بینی می‌شد که این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰هزار نفر برسد، اما متاسفانه قوانین وضع شده باعث شد در پایان سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۶۵ هزار مستمری‌بگیر داشته باشیم و این تعداد تا پایان امسال از مرز ۲۰۰ هزار نفر عبور خواهد کرد.

مرتضوی با بیان اینکه ورود خیل میهمانان ناخوانده به سفره تامین اجتماعی از دهه ۸۰ و تداوم این روند افزایشی بر سرعت افزایش ناترازی‌ها تاثیر بسیار داشته است، گفت: از اوایل دهه هشتاد مفهوم «رسیدن به نقطه سربه سری» در سازمان تامین اجتماعی توسط کارشناسان و مدیران مطرح شد. متاسفانه عدم آینده‌نگری و برخی تصمیمات غیرکارشناسی و از سویی عدم اجرای مصوبات توسط دولت‌ها در ادوار مختلف در زمینه انجام تکالیف قانونی بابت پرداخت سهم بیمه گروه‌هایی که قانون بر عهده دولت به عنوان بزرگترین کارفرما در قبال سازمان تامین اجتماعی گذاشته بود سبب شد که وضعیت فعلی شکل بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر ۵۳ درصد از بازنشستگان تأمین اجتماعی از افرادی که از قوانین سخت و زیان آور و بازنشستگی پیش از موعد استفاده کرده‌اند تشکیل می‌‎شود و ظرف سه سال اخیر نیز یک میلیون نفر مستمری‌بگیر به جرگه افراد تحت پوشش این سازمان اضافه شدند که تقریباً در هیچ جای دنیا تجربه نشده است.

مرتضوی بیان کرد: برخی مدیران و مسئولان طی سال‌های متمادی بدون درنظر گرفتن ماهیت بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی و نقش محاسبات آکچوئری در تنظیم نقدینگی بابت تعهدات در مجموعه‌ای که فاقد بودجه دولتی بوده و به شکل عمومی و غیردولتی اداره می‌شود به آن به شکل یک سازمان حمایتی نگریسته‌اند. اما امیدواریم اکنون که مدیریت جدید سازمان با رویکردی نوین و تحول‌گرا به دنبال آسیب شناسی و تلاش برای برون رفت از این شرایط است، تمامی دست‌اندرکاران و مسئولین متولی و شرکای اجتماعی با درک درست و مسئولیت‌پذیری به ایفای نقش پرداخته و در حفظ و صیانت این سازمان بین‌النسلی به عنوان میراثی از گذشتگان و امانتی برای آیندگان با تامین اجتماعی همکاری لازم را داشته باشند.

کد خبر: 78210

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =