پویایی تأمین اجتماعی با جذب افراد بدون بیمه

توسعه پوشش بیمه‌ای که رویکرد اصلی و یکی از تکالیف ذاتی سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود به طور یقین علاوه بر گسترش خدمات در حوزه بیمه‌شدگان در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به افراد بدون بیمه می‌تواند به پویایی بزرگترین سازمان بیمه‌ای کمک کند.

به گزارش آتیه آنلاین، محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی به تازگی با اشاره به آمار اشتغال در کشور گفت: طبق آمارها، ۲۵ میلیون نفر در کشور شاغل رسمی و غیررسمی هستند، اما ۶ میلیون نفر هنوز تحت پوشش هیچ صندوق بیمه‌ای نیستند.

بنابراین اگر سازمان تأمین اجتماعی با انواع بیمه‌ها شامل اجباری، اختیاری، صاحب حرف و مشاغل آزاد، بیمه فراگیر خانواده ایرانی، بیمه‌های توافقی و دیگر بیمه‌ها مسیر جذب همه افراد بدون بیمه را فراهم کند، علاوه بر ماندگاری و پایداری سازمان تأمین اجتماعی، توسعه پوشش بیمه‌ای برای همه گروه‌های فاقد بیمه فراهم خواهد شد.

یکی از مهمترین مزیت‌های انواع بیمه‌های سازمان تأمین‌ اجتماعی انتخاب نوع و میزان حق‌بیمه‌های پرداختی به این نهاد بیمه‌گر است‌ زیرا تأمین اجتماعی این فرصت انتخاب را برای همه گروه‌های بدون بیمه فراهم کرده تا با هر مدل بیمه‌ای در نهایت از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی سازمان استفاده کنند.

ضریب پوشش بیمه‌ای در کشور ۷۳ درصد است

براساس آمارهای موجود در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بیمه‌شده در کشور از خدمات سازمان تأمین اجتماعی استفاده می‌کنند که حدود ۱۱ میلیون نفر بیمه‌شده اجباری و بیش از پنج میلیون نفر نیز بیمه‌شده خاص هستند. همچنین در حال حاضر حدود ۱۷۰ هزار نفر از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه قرار دارند.

با وجود ارائه خدمات سازمان تأمین اجتماعی به ۴۹ میلیون نفر در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور، اما همچنان برای ۲۷ درصد افراد بدون بیمه برنامه‌ریزی پوشش بیمه‌ای برای این گروه‌ها دارد تا ضریب نفوذ بیمه‌ای در کشور افزایش یابد.

طبق آخرین داده‌های آماری اکنون ضریب نفوذ بیمه‌ای در کشور ۷۳ درصد است که ۵۳ درصد بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی و ۲۰ درصد دیگر نیز خدمات خود را از ۱۷ صندوق بیمه‌گر و بازنشستگی دریافت می‌کنند. البته گسترش پوشش بیمه‌ای می‌تواند زمینه برخورداری افراد بدون بیمه را در دیگر صندوق‌های بازنشستگی فراهم کند.

حق انتخاب انواع بیمه‌ها ابزار توسعه پویایی تأمین اجتماعی

فرامرز ادراکی، کارشناس حوزه بیمه‌های اجتماعی، در گفت‌وگو با آتیه آنلاین ایجاد نرخ‌های مختلف پرداخت حق‌بیمه در تأمین اجتماعی و ایجاد حق انتخاب ذینفعان برای هرکدام از این انواع پرداخت را ابزاری برای شکل‌گیری و توسعه پویایی سازمان تأمین اجتماعی برشمرد و گفت: این شرایط بستری را فراهم می‌کند که همه گروه‌های مردمی ‌شاغل و غیرشاغل نظیر فعالان پلتفرم‌های مجازی و کسب‌وکارهای اینترنتی امکان بهره‌مندی از مزایای پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی را داشته باشند.

ادراکی افزود: این وضعیت موجب ایجاد شرایطی می‌شود که همه مردم با پرداخت حق‌بیمه به‌عنوان بخشی از شرکای اجتماعی و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی تحت‌پوشش بیمه قرار گیرند. ادامه این کار نفع دوطرفه بیمه‌شدگان اصلی و تبعی و تأمین اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: این وضعیت محصول تنوع در پرداخت حق‌بیمه و ارائه خدمات گوناگون سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود، اما به واسطه بخشی از قوانین ناکارآمد، توسعه پوشش بیمه‌ای آحاد مختلف مردمی ‌و گسترش سطح بیمه‌های اجتماعی در کشور نادیده گرفته شده و آمار بالای شاغلان حوزه کسب‌وکارهای مجازی نیز در این جمع جای گرفته است.

امکان پوشش بیمه‌ای برای فعالان حوزه کسب‌وکار

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: ظرفیت بیمه‌های اختیاری در مسیر جذب بیمه‌شدگان جدید مانند افراد فعال در حوزه کسب‌وکارهای مجازی دارای اهمیت فراوانی است اما از آنجا که سازوکار کنترلی و امکان رصد کسب‌وکارهای مجازی و اینترنتی از همه زوایا وجود ندارد، امکان پوشش بیمه اجباری برای این افراد وجود ندارد، به همین واسطه استفاده از راهکارهای پوشش بیمه اختیاری برای این نوع مشاغل مسیری مهمی به شمار می‌رود.

او تأکید کرد: تنها راهکار بهره‌مندی دوطرفه تأمین اجتماعی و شاغلان کسب‌وکارهای پلتفرمی‌ و اینترنتی از مسیر بیمه‌های اختیاری و با امکان انتخاب درصدهای مختلف پرداخت سهم حق‌بیمه می‌گذرد. بازنگری و اصلاح مقررات و به‌روزرسانی قوانین حوزه تأمین اجتماعی می‌تواند بسترهای مرتبط با سازمان تأمین اجتماعی را برای جذب بیمه‌شدگان جدید، گسترش پوشش بیمه‌ای، تأمین و خلق منابع تازه از طریق دریافت حق‌بیمه و همچنین پایداری این نهاد بیمه‌گر اجتماعی فراهم کند.

ادراکی اضافه کرد: با توجه به تحولات در حوزه‌های مرتبط با کسب‌وکار و الزام توسعه ارتباط تأمین اجتماعی با این بخش‌ها و جهت گسترش بیمه‌های اجتماعی باید تغییر رویکرد را در اولویت داشته باشیم. در این ارتباط ایجاد تناسب تعمیم بیمه‌های اجتماعی با شرایط روز کسب‌وکارها و عبور از مرحله سنتی و رسیدن به وضعیت امروز از ضروریات محسوب می‌شود.

پوشش بیمه‌شدگان پلتفرمی و جذب منابع جدید

این کارشناس حوزه تأمین اجتماعی اضافه کرد: جذب گروه‌های مختلف شغلی به‌ویژه صاحبان و شاغلان کسب‌وکارهای اینترنتی و مجازی و حضور آنان در جمع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در راستای خلق منابع جدید برای این سازمان و پایداری این نهاد بسیار تأثیرگذار است.

او گفت: طبیعتاً حرکت به سمت بیمه‌های خوداظهاری در حوزه کسب‌وکارهای شخصی مبتنی بر پایه فضای مجازی و اینترنت و بهره‌مندی از ظرفیت آن‌ها موجب رشد و توسعه سازمان تأمین اجتماعی می‌شود. بیمه‌های خوداظهاری یا اختیاری در چارچوب بیمه‌های خاص و میزان تزریق منابع آن‌ها به تأمین اجتماعی در آینده، منبع مهم درآمدی برای این سازمان محسوب می‌شود.

ادراکی ادامه داد: با توجه به اکثریت جمعیت جوان شاغل در حوزه کسب‌وکارهای مجازی و نیازمندی کمتر آنان به خدماتی نظیر سرویس‌های درمانی تأمین‌اجتماعی، برای کاهش درصد پرداختی حق‌بیمه این افراد می‌توان نرخ‌های مختلف را به‌صورت اختیاری برای آنان در نظر گرفت. طبیعتاً انتخاب استفاده یا عدم بهره‌مندی از مزایایی نظیر خدمات درمان برعهده خود بیمه‌شدگان است. این رویکرد باید با اهداف توسعه‌محوری در خدمت پویایی تأمین اجتماعی قرار گیرد. به این واسطه پایداری این سازمان بیمه‌ای و ماندگاری آن در راستای ارائه خدمات به آیندگان محقق می‌شود.

بنابراین فرصتی که سازمان تأمین اجتماعی برای توسعه پوشش بیمه‌ای با انواع بیمه‌های موردنظر در نظر گرفته می‌تواند همه گروه‌های بدون بیمه و شاغلان فضاهای کسب‌وکارهای اینترنتی و پلتفرم‌های مجازی را برای استفاده از بیمه‌های این سازمان بزرگ بیمه‌گر هدایت کند تا جامعه تحت پوشش این سازمان همچنان بزرگتر شود.

در حال حاضر خانواده بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی حدود ۴۰ میلیون نفر و خانواده‌های مستمری‌بگیران به حدود ۹ میلیون نفر رسیده اما همچنان جذب بیمه‌شدگان جدید براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و اصل یکم قانون تأمین اجتماعی در دستور کار این سازمان قرار دارد به طوری که در چند سال اخیر بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بیمه شده به جمع بیمه‌شدگان این نهاد بزرگ بیمه‌گر اضافه شد.

کد خبر: 78152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =