به گزارش آتیه آنلاین، تا پیش از ارائه لیست به صورت هوشمند، همه کارفرمایان موظف بودند که لیست حقبیمههای همه افراد تحت پوشش را به صورت دستی به شعب بیمهای سازمان تأمین اجتماعی ارائه دهند که این موضوع علاوه بر اینکه امکان خطا در اطلاعات حقبیمهها و جامعه کارگران در راستای اعلام نشدن دستمزد واقعی داشت، در زمینه اتلاف وقت و نداشتن سرعت عمل حوزه کارفرمایی در بخش ارائه لیستها نیز تاثیر منفی داشت.
اجرای طرحهای مرتبط با خدمات غیرحضوری مسیر فعالیتهای گسترده سازمان تأمین اجتماعی را به سمتی پیش برده که در حال حاضر ۶۲ خدمت در این نهاد بیمهگر در بخش بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان در سامانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین من به همه این گروهها در بستر فضای الکترونیک ارائه میشود که لیست هوشمند حقبیمههای کارگران فعال در کارگاههای تحت پوشش یکی از مهمترین انواع خدمت در قالب خدمات غیرحضوری به شمار میرود.
براساس آمارهای موجود اکنون بیش از ۹۹ درصد لیستهای مربوط به حقبیمههای پرداختی حوزه کارفرمایی به صورت هوشمند به سازمان تأمین اجتماعی ارائه میشود که همین موضوع منافعی را برای کارفرمایان و همه گروههای مشمول و فعال در این کارگاهها به دنبال خواهد داشت.
هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه
دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی هوشمندسازی دریافت لیست حق بیمه (لیست هوشمند) را از اقداماتی دانست که در راستای تسهیل و روانسازی امور مخاطبان و شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در حال اجرا است.
خدابنده اضافه کرد: در راستای تحقق دولت الکترونیک و هوشمندسازی فرآیند ارسال لیست و پرداخت حق بیمه، بهبود فرآیند کاری، کاهش نقش عامل انسانی و تعامل برخط سازمان و کارفرما و در نتیجه افزایش سطح رضایتمندی ذینفعان، طراحی و ساخت سامانه متمرکز لیست هوشمند صورت پذیرفته است. در حال حاضر این سامانه در کلیه شعب سازمان عملیاتی شده و در حال توسعه و تکمیل است.
وی بهبود و تسهیل در ارائه خدمات مطلوب به مخاطبان، ذینفعان و شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی از طریق ایجاد و توسعه سیستمها و سامانههای الکترونیکی و غیرحضوری سازمان، توسعه زیرساختهای سختافزاری، ارتباطی و امنیتی، تهیه و انتشار دادهها و اطلاعات آماری موردنیاز سازمان و نهادهای بالادستی، انجام محاسبات آماری و اکچوئریال در حوزههای مختلف سازمان، تهیه و ارائه دسترسی به سطوح مختلف سازمانی و همچنین یکپارچهسازی وهوشمندسازی سیستمها را از مهمترین اهداف این مرکز در مسیر دستیابی به سازمان الکترونیک و هوشمند دانست.
۹۹ درصد لیست حقبیمهها به صورت هوشمند است
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر برای ارائه لیست هوشمند از سوی کارفرمایان اقدامات و برنامهریزی موثری را انجام داده که براساس برخی آمارهای موجود بیش از ۹۹ درصد لیست حقبیمه کارگران از سوی جامعه کارفرمایی به صورت هوشمند ارائه میشود.
دادههای آماری سازمان تأمین اجتماعی نیز حاکی از آن است که بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار و ۸۱۹ لیست حق بیمه از سوی کارفرمایان در سال گذشته نیز به صورت غیرحضوری ارائه شده این موضوع نشان میدهد علاوه بر سازمان تأمین اجتماعی که نقش تسهیلگری در ارائه خدمات به حوزه کارفرمایی دارد، کارفرمایان نیز برای دریافت راحتتر خدمات به سمت فعالیت در حوزه غیرحضوری حرکت کردهاند.
تأثیر مستقیم ارائه لیست هوشمند بر استحقاق درمان کارگران
️با توجه به ایجاد فرآیند هوشمند ارسال لیست و پرداخت حقبیمه کارگران از سوی کارفرمایان، این موضوع نشان میدهد که تأثیر مستقیمی بر استحقاق درمان کارگران و بیمهشدگان دارد به همین واسطه همه مراحل ارسال و پرداخت لیست حقبیمه در سامانه es.tamin.ir قابلیت تنظیم، تکمیل و ارسال دارد.
کارفرمایان همچنین باید در راستای خدماترسانی شایسته به کارگران و بیمهشدگان باید نسبت به ارسال بهموقع لیست و پرداخت حقبیمه کارگاه خود اقدام نمایید.
با توجه به فرصت پیش آمده در بستر الکترونیک و خدمات غیرحضوری کارفرمایان میتوانند در هر ساعت از شبانه روز فرآیندهای ارسال لیست و پرداخت حقبیمه همه فعالان جامعه کارگری در کارگاه خود را تکمیل کنند.
همچنین کارفرمایان با تکمیل اطلاعات، ارسال لیست و پرداخت به موقع حقبیمه و موکول نکردن آن به پایان ماه، به طور قطع تجربه کاربری بهتری با سامانه خدمات غیرحضوری خواهند داشت.
کارفرمایان با توجه به هوشمندسازی فرآیندهای «ارسال لیست» و «پرداخت حقبیمه» میتوانند لیست و حقبیمه کارگاه خود را ارسال و پرداخت کنند البته این فرآیند از طریق سامانه خدمات غیرحضوری es.tamin.ir امکانپذیر است از همینرو کارفرما نباید این موضوع را به روزهای پایانی ماه موکول کنند.
برخی نکات کاربردی در راستای تسهیل در بهرهمندی از سامانه متمرکز لیست هوشمند در حوزه کارفرمایی نیازمند توجه است که باید از سوی همه کارفرمایان مورد توجه قرار گیرد.
اینکه کارفرمایان باید به ترافیک پایان هر ماه در راستای ارائه لیست حقبیمههای همه مشمولان توجه جدی داشته باشند، همچنین در بخش بهروز کردن مرورگر خود برای دریافت بهتر خدمات توجه داشته باشند. این اقدامات میتواند فرآیند ارائه لیست هوشمند را تسهیل کند.
همچنین از آنجا که حوزه کارفرمایی با دریافت خدمات به صورت غیرحضوری از مراجعه حضوری به شعب و مراکز بیمهای بینیاز میشوند باید در بهترین زمان ممکن نسبت به ارسال لیست همه فعال در کارگاههای مختلف تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی اقدام کنند.
امکان رفع اشکال در زمان ارسال لیست
سازمان تأمین اجتماعی با توجه به اینکه احتمال اشکال یا خطا در ارائه یا ارسال لیست حقبیمههای کارگران به صورت را داده به همین منظور از طریق مرکز نظارت و ارتباطات مردمی این سازمان با شماره تلفن ۱۴۲۰ برای رفع ابهام برنامهریزی لازم را انجام داده است تا از این روش اشکالات و مشکلات موجود برطرف شود.
براساس برنامهریزیهای انجام شده از سوی سازمان تأمین اجتماعی حتی امکان اعمال تغییرات قبل از ارسال لیست و تکمیل تعهدنامه خدمات غیرحضوری نیز فراهم شده تا کارفرمایان بتوانند از این فرصت نیز استفاده کنند و با اطمینان بیشتر لیست حقبیمهها را به صورت هوشمند ارسال کنند.
سازمان تأمین اجتماعی که ۴۹ میلیون نفر از خانوادههای بیمهشدگان و مستمریبگیران را تحت پوشش دارد برای تأمین منابع پایدار خود نیازمند دریافت حقبیمههای پرداختی از سوی کارفرمایان است زیرا ۸۶ درصد منابع این سازمان از این طریق تأمین میشود، بنابراین پرداخت بهموقع این حقبیمهها این نهاد بزرگ بیمهگر را در راستای اجرای تعهدات و مصارف ماهانه خود همراهی و همکاری میکند.
تأمین اجتماعی که در حال حاضر ۵۳ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش دارد به صورت ماهانه ۹۰ هزار میلیارد تومان هزینه در بخش تعهدات و مصارف خود در قبال این جامعه بزرگ به عهده دارد.
نظر شما