به گزارش آتیه آنلاین، اجرای ۲۰ طرح تحولی در سازمان تأمین اجتماعی در دوره جدید مدیریتی در دستور کار قرار گرفته که یکی از این طرحهای تحولی بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب بیمهای است تا با اجرای این طرح همه اطلاعات حوزه بیمه به صورت متمرکز و یکپارچه شود.
مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیز در این باره گفت: طرحهای تحولی فراتر از رویههای معمول و با استفاده از خرد جمعی تعریف شده و با مدیریت صحیح و تحمل سختیها و دشواریها میتوان همه این طرحها را محقق کرد. روزی که این ۲۰ طرح با موفقیت اجرا شود، تأمین اجتماعی یک سازمان بسیار متفاوت از امروز خواهد بود.
وی افزود: سازمان تأمین اجتماعی مانند هر مجموعه دیگر، دارای ساختار معمول و متداولی است که بر اساس آن هر واحد شرح وظایف مشخصی دارد. اما در برههها مختلف میتوان اولویتهایی را تعیین کرد که فراتر از روال معمول به صورت خاص و پروژهای دنبال شود و هدف از طرحهای بیستگانه سازمان تأمین اجتماعی نیز ایجاد همین تحول است.
سالاری با اشاره به طرح «بیمه متمرکز و یکپارچهسازی شعب بیمهای» تأکید کرد: این طرح از جهت دسترسی متمرکز به دادهها حائز اهمیت است. در حال حاضر هر کدام از شعب ما سرورهای مستقلی دارند که اطلاعات در آنجا ذخیره میشود و این موضوع سازمان را برای تصمیمگیری و مدیریت اطلاعات و اعمال اصلاحات و تغییرات دچار چالش میکند.
قائم موهبتی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استانهای سازمان تأمین اجتماعی نیز درباره طرحهای بیمهای نیز گفت: ۶ طرح تحولی در دستور کار قرار دارد که شامل یکپارچهسازی شعب تأمین اجتماعی، تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات بیمهای و ایجاد نظام پاسخگویی کارآمد برای افزایش رضایت بیمهشدگان است.
موهبتی با تأکید بر اهمیت تحول دیجیتال و هوش مصنوعی در فرآیند خدماترسانی، افزود: تلاش ما این است که درب هیچیک از شعب استان به روی مردم بسته نباشد تا تکریم واقعی بیمهشدگان محقق شود.
۴۵۵ شعبه تأمین اجتماعی با ۴۹ میلیون بیمه شده
سازمان تأمین اجتماعی که خانوادهای به وسعت ۴۹ میلیون نفر را تحت پوشش دارد در حال حاضر در ۴۵۵ شعبه خدمات گستردهای را به همه افراد بیمه شده و مستمریبگیر ارائه میدهد، خدماتی که در سالهای اخیر بیشتر به سمت هوشمندسازی پیش رفته تا افراد ذینفع و مخاطب تأمین اجتماعی بتوانند دسترسی تسهیلتری به انواع خدمات داشته باشند.
براساس آمارهای موجود اکنون ۶۲ خدمت سازمان تأمین اجتماعی در حوزه بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان به صورت غیرحضوری به این گروهها ارائه میشود اما در صورتی که خدمات در شعب سازمان تأمین اجتماعی نیز به صورت یکپارچه و منسجم برای دسترسی بهتر ذینفعان و مخاطبان انجام شود، بخشی دیگر از این خدمات به شکل گستردهتری در اختیار همه مشمولان قرار میگیرد.
با توجه به اینکه بالغ بر ۴۰ میلیون خانواده بیمهشدگان و حدود ۹ میلیون خانواده مستمریبگیران به خدمات سازمان تأمین اجتماعی دسترسی دارند، در صورت یکپارچگی فعالیت در شعب بیمهای امکان دسترسی بهتر این گروهها به خدمات هم بیشتر میشود. البته در حوزه کارفرمایی نیز با وجود یک میلیون و ۴۰۰ هزار کارگاه فعال و ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی نیازمند چنین موضوعی هستند.
یکپارچهسازی درگاههای بیمهای یکی از برنامههای تأمین اجتماعی هوشمند
دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اهمیت پروسه هوشمندسازی در این سازمان گفت: یکی از برنامهها در راستای اجرای طرح تأمین اجتماعی هوشمند، بخش یکپارچهسازی درگاههای بیمهای و سازمان مالیاتی است.
خدابنده پیشتر در گفتوگو با آتیه آنلاین با اشاره به یکی از پروژههای کوتاهمدت تأمین اجتماعی افزود: این موضوع به یکپارچهسازی درگاههای بیمهای و سازمان مالیاتی برمیگردد زیرا تا به امروز هیچ ارتباطی بین سازمان مالیاتی و تأمین اجتماعی نبوده است. اگر قرار است خدمات موثرتری به ذینفعان و مخاطبان این سازمان ارائه شود باید این ارتباط و یکپارچگی صورت گیرد که براساس برنامهریزیها و زمانبندی انجام شده در یک یا دو ماه آینده این موضوع به نتیجه میرسد.
وی با اشاره به رویکرد سازمان تأمین اجتماعی در این دوره به مقوله هوشمندسازی افزود: هوشمندسازی یک فرآیند نیست بلکه یک پروسه است تا بتوان در این پروسه شاهد رضایتمندی افراد تحت پوشش سازمان به ویژه بیمهشدگان و مستمریبگیران باشیم. در دوره مدیریت گذشته سازمان تأمین اجتماعی تلاش کرده است با اجرای سامانه ۳۰۷۰ خدمات غیرحضوری را برای همه جامعه تحت پوشش و ذینفعان ایجاد کند که در آن مقطع زمانی به عنوان یکی از فعالیتهای مهم و اساسی برای ارائه خدمت به جامعه هدف در سازمان محسوب میشد.
خدابنده افزود: با راهاندازی و اجرای این سامانه شرایطی فراهم شد تا بیمهشدگان و مستمریبگیران به صورت غیرحضوری به برخی از خدمات موردنیاز خود دسترسی پیدا کنند و از مراجعه آنها به شعب تأمین اجتماعی و مراکز درمانی جلوگیری شد.
یکپارچگی و تهیه انبار دادههای سازمان تأمین اجتماعی
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی گفت: در دوره جدید اجرای طرح تأمین اجتماعی هوشمند تلاش شد نواقص این پروسه برطرف و مسیر جدیدی برای ارائه خدمات در قالب هوشمندسازی تعریف شود تا بتوانیم علاوه بر رفع نواقص شرایط بهتری را در راستای خدماترسانی مطلوبتر ایجاد شود.
خدابنده بیان کرد: استفاده از دادههای تأمین اجتماعی یکی دیگر از موضوعات در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی است تا بتوان دادههای انبارهای این سازمان ایجاد شود زیرا این موضوع در مسیر هوشمندسازی خدمات غیرحضوری به بیمهشدگان موثر است.
او با اشاره به یکپارچگی و تهیه انبار دادههای سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: این موضوع به عنوان یکی از مهمترین پروژهها در راستای اجرای پروسه ویژه هوشمندسازی محسوب میشود زیرا برای ارائه خدمات مناسب غیرحضوری به ایجاد انبار دادهها در تأمین اجتماعی نیازمند هستیم.
سازمان تأمین اجتماعی با ارائه خدمات گسترده به ۵۳ درصد جمعیت کشور با اقدام یکپارچهسازی شعب بیمهای تسهیل ارائه خدمات غیرحضوری به همه ذینفعان و مخاطبان را دنبال خواهد کرد و اکنون که این موضوع به عنوان یکی از ۲۰ طرح تحولی در سازمان مدنظر است، به طور یقین در مسیر درست خود در راستای خدماترسانی مطلوب به ویژه در بخش تأمین اجتماعی هوشمند حرکت خواهد کرد.
نظر شما