به گزارش آتیهآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سالاری در جلسه شورای هماهنگی معاونان توسعه مدیریت دستگاههای تابعه وزارت کار به تشریح اقدامات و برنامههای تحولآفرین این سازمان پرداخت و با تاکید بر اهمیت بهرهوری نیروی انسانی و مدیریت منابع مالی بیان کرد: در سازمان تأمین اجتماعی، بهرهوری کارکنان و مدیریت مصارف از اولویتهای اصلی است. ما تلاش کردهایم با شفافسازی مقررات و تجمیع بخشنامهها، سردرگمی را کاهش داده و رضایت شرکای اجتماعی را جلب کنیم.
اصلاح و تنقیح قوانین
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در این جلسه با اشاره به پیچیدگی مقررات حاکم بر تأمین اجتماعی، افزود: در دهههای گذشته بیش از ۲۰۰ بخشنامه و مقرره در حوزه درآمد تدوین شده بود. ما این مقررات را در یک بخشنامه واحد تجمیع کردیم تا شفافیت افزایش یابد و روابط با شرکای اجتماعی بهبود پیدا کند. این اقدام بازخوردهای مثبتی داشته و رضایت شرکای اجتماعی را افزایش داده و موجب تسهیل امور شده است.
وی با بیان اینکه شرکای اجتماعی، تأمینکننده اصلی منابع مالی سازمان هستند تاکید کرد: کارفرمایان، کارگران و بیمهشدگان شرکای اجتماعی ما هستند که بخش اصلی منابع مالی سازمان را تأمین میکنند. بنابراین، نظر و رضایت آنها برای ما بسیار مهم است. ما تلاش کردهایم با خرد جمعی و همفکری با آنها ضوابط خود را تدوین کنیم.
تدوین ۲۰ طرح تحولآفرین
سالاری همچنین از تدوین ۲۰ طرح مهم در این سازمان خبر داد و گفت: با مشورت همکاران و شرکای اجتماعی، حدود ۳۷ تا ۳۸ مورد از جزئیات تا کلیات مسائل را اولویتبندی کردیم و در نهایت به ۲۰ طرح مهم رسیدیم. این طرحها شامل ۲۰ پروژه اصلی و زیرپروژههای متعدد است که اگر با موفقیت اجرا شوند، سازمان تأمین اجتماعی را به طور چشمگیری متحول خواهند کرد.
وی اضافه کرد: شاید به نظر برسد که هدفگذاری ما بلندپروازانه است، اما حتی اگر در برخی موارد به بخشی از اهداف خود برسیم، تحول بزرگی در سازمان ایجاد خواهد شد. یکی از این طرحها، نظام ارجاع و پزشک خانواده است که با کاهش مراجعات غیرضروری به بیمارستانها، هزینههای درمانی را به طور قابل توجهی کاهش میدهد.
تحول دیجیتال و هوشمندسازی خدمات
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تحول دیجیتال در این سازمان گفت: در دوره قبلی مدیریتی تلاش کردیم که موضوعات تحول دیجیتال را در طرحهای خود پیش ببریم. به عنوان مثال، نسخه الکترونیک را اجرا کردیم و امروز نزدیک به ۹۰ درصد نسخهنویسیها در سامانه نسخه الکترونیک انجام میشود و در نتیجه آن سهم کاغذ به حدود یک و نیم درصد کاهش یافته است. همچنین سامانه اسناد پزشکی مربوط به بستری در بیمارستانها را آماده کردیم و از فروردین ۱۴۰۰ اسناد بیمارستانی را فقط در بستر الکترونیکی میپذیریم. این اقدامات به بهبود ساختار اداری و مدیریتی درمان کمک کردهاست.
ابلاغ طرح شناسایی استعدادهای درون سازمان و جذب نخبگان
سالاری اضافه کرد: با توجه به نقش کلیدی منابع انسانی در دستیابی به اهداف بلند مدت سازمان، اهمیت تحقق شایسته سالاری در مناسبات سازمان و توانمندسازی یکایک همکاران سازمان برای ارائه خدمات شایسته و با کیفیت به عموم بیمهشدگان و شرکای اجتماعی سازمان، آزمونی به عنوان فرصتی موثر در توسعه فردی، پیشرفت شغلی و ارتقای بهرهوری و کارآمدی در سازمان طراحی گردیده است که بزودی برگزار میشود.
وی ادامه داد: این فرآیند شامل آزمون توسط سازمان سنجش آموزش کشور، مصاحبهها و تستهای استاندارد روانشناسی و هوش است. همچنین نظام انتصابات ما بر مبنای شایستهسالاری است و برای هر سمت، ۱۰ نفر که بیش از ۲ سطح با آن سمت فاصله ندارند، انتخاب میشوند. کمیته انتصابات بر اساس نمره آزمون، تجربه قبلی و نتیجه ارزیابی، نفرات برتر را انتخاب میکند که مشروح آن نیز با عنوان آزمون شایستهیابی و شناسایی استعدادها ابلاغ شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در ادامه به طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد کارکنان اشاره کرد و افزود: ما همچنین طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد را برای بهبود پرداخت به کارکنان در دست اقدام داریم. این طرح به بهبود عملکرد کارکنان کمک میکند و مزایای انگیزشی را بر اساس عملکرد افراد محاسبه میکند. این امر باعث میشود که کارکنان با انگیزه بیشتری کار کنند و مجموع عملکرد سازمان بهبود یابد.
نظر شما