منابع وصولی تأمین اجتماعی در چه مسیرهایی هزینه می‌شود؟

حق بیمه‌های پرداختی ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۸۶ درصد منابع این سازمان را تأمین می‌کند که این منابع وصولی صرف هزینه‌ها و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران این نهاد بیمه‌گر می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان بزرگ تأمین اجتماعی با جامعه هدف ۴۸ میلیون نفر شامل ۴۰ میلیون خانواده بیمه‌شدگان و هشت میلیون خانواده مستمری‌بگیران و بازنشستگان نیاز به تأمین منابع پایدار دارد تا بتواند تعهدات خود را در قبال همه این گروه‌های مشمول انجام دهد. به همین واسطه باید در راستای جذب بیمه‌شدگان جدید البته در مشاغل رسمی با بیمه شده اجباری، مسیر تأمین منابع پایدار خود را فراهم کند.

با توجه به اینکه وصول درآمدهای حاصل از بیمه‌پردازی افراد بیمه‌شده بخش عمده‏ای از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را اجرایی می‌کند بنابراین باید برای جلوگیری از ناترازی منابع و مصارف اقداماتی انجام شود تا این نهاد بزرگ بیمه‌گر بتواند در بخش تعهدات به همه نیازهای گروه‌های مشمول پاسخ دهد.

براساس آمارهای موجود اگرچه بخش عمده‏ای از منابع سازمان تأمین اجتماعی در بخش وصول حق بیمه‌های پرداختی تأمین می‌شود اما از طرفی دیگر ماهانه ۶۰ تا ۶۵ هزار میلیارد تومان به عنوان تعهدات همه ذینفعان سازمان هزینه می‌شود که باید با برقراری تعادل در منابع و مصارف، به همه تعهدات افراد تحت پوشش به هنگام عمل کرد.

صددرصد منابع تأمین اجتماعی صرف خدمات به ذینفعان می‌شود

قائم موهبتی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین اجتماعی گفت: مهمترین اولویت فعلی سازمان تأمین اجتماعی ایجاد توازن بین منابع و مصارف است و از آنجایی که صددرصد منابع این سازمان صرف خدمت به بیمه‌شدگان و بازنشستگان می‌شود و کیفیت ارائه خدمات به بیمه‌شدگان ارتباط مستقیمی با کیفیت و زمان مناسب تأمین منابع دارد، به دنبال تحقق منابع حداکثری هستیم.

موهبتی افزود: بیش از نیمی از جمعیت کشور به عنوان بیمه شده تأمین اجتماعی محسوب می‌شوند. اکنون امانت بزرگ نیمی از افراد کشور در دستان ماست، از این رو تمامی کارکنان تأمین اجتماعی وظیفه دارند امانتدار خوبی برای مردم باشند. حل سریع مشکلات بیمه‌شدگان از اولویت‌های این سازمان در دولت چهاردهم است. ۲۰ طرح تحولی نیز در دوره جدید مدیریت سازمان تأمین اجتماعی تهیه و مدیرانی هم برای هر یک از این طرح‌ها تعیین شده است که به زودی دستورالعمل‌ این طرح‌ها نیز به استان‌ها ابلاغ می‌شود.

ابراهیم کشاورز، سرپرست اداره‌کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی نیز گفت: تأمین اجتماعی یک صندوق بین‌نسلی است و ما باید با امانتداری، آن را به طور شایسته به آیندگان تحویل دهیم و در تمام برنامه‌ریزی‌ها به سمتی برویم که از میزان فشارها بر روی این صندوق بکاهیم و خدمات مناسبی به بیمه‌شدگان خود ارائه دهیم.

کشاورز ادامه داد: در حال حاضر گردش مالی سازمان تأمین اجتماعی برای انجام تعهدات ماهانه افزون بر ۷۰۰ هزار میلیارد ریال است و تمامی کارکنان باید امانتدار این دارایی ارزشمند بیش از ۴۹ میلیون ایرانی باشند.

سرپرست اداره‌کل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی خاطرنشان کرد: از هفته پیش بحث تحول در وصول حق بیمه به اجرا گذشته شد و در این طرح حرکت به سمت شفاف‌سازی که می‌تواند رضایت کارفرمایان را به دنبال داشته باشد، پیگیری می‌شود. کارفرمایان، بزرگترین شریک تأمین اجتماعی هستند و دو سوم هزینه‌های این سازمان از حق بیمه پرداختی آنها تامین می‌شود.

تعادل در منابع و مصارف نیاز هر صندوق بازنشستگی

رویکرد تأمین منابع و هزینه‌کرد آن برای بازنشستگان و مستمری‌بگیران یکی از اصولی‌ترین برنامه‌های همه صندوق‌های بازنشستگی به حساب می‌آید تا بتوانند به همه نیازهای گروه‌های مشمول و جامعه هدف پاسخ دهند که سازمان تأمین اجتماعی در این مسیر برنامه‌های تحولی در دستور کار دارد.

در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن چهار میلیون و ۳۰۰ هزار مستمری‌بگیر و بازنشسته باید در راستای هزینه‌کرد مصارف خود برنامه‌ریزی داشته باشد تا پس از تأمین منابع نسبت به صرف مصارف خود اقدام کند زیرا در صورت ناترازی در این موضوعات امکان ارائه بهتر خدمات وجود ندارد.

تعادل منابع و مصارف نیاز به اولویت‌های سازنده دارد

غلامحسین عابدی‌روش، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: تعادل منابع و مصارف در صندوق‌های بیمه‌ای و بازنشستگی می‌تواند مسیری را فراهم کند که بتوانند به عنوان یک بازوی کمک‌کننده به این نهادهای بیمه‌گر در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های آنها تأثیرگذار باشد.

عابدی‌روش در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: ساختار سازمان تأمین اجتماعی به شیوه‌ای نیست که برنامه‌های اجرایی آن بتواند در بخش تعادل منابع و مصارف راهبری کند. به همین واسطه واحد بالاتری همچون هیأت امنای این سازمان را باید هدف قرار داد زیرا هیأت امنا باید با مصوب کردن برنامه‌های راهبردی پنج ساله قدم به قدم درباره تعادل‌بخشی و تکلیف به مدیریت سازمان داشته باشد تا بتواند در قالب یک برنامه چهار یا پنج ساله تعادل‌بخشی به سمت بالاتر حرکت کند.

وی ادامه داد: همچنین باید به سرمایه‌های این نهاد بیمه‌ای که بخش عمده‌ای از دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود نگاه ویژه‌ای شود زیرا در حال حاضر این نهاد بزرگ بیمه‌گر از نظر دغدغه دارایی مشکلی ندارد بلکه مشکل به نقدینگی برمی‌گردد و فاصله نقدینگی در این سازمان با فاصله زیادی در حال اتفاق افتادن است.

وی اضافه کرد: سازمان تأمین اجتماعی باید برای تعهدات همه‌جانبه در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به صورت نقدی ایفای تعهدات داشته باشد و از طرفی دیگر برای تبدیل دارایی به نقدینگی نیز باید برنامه‌ریزی درستی انجام دهد زیرا در برخی مواقع با مشکلاتی مواجه می‌شود. بنابراین با این وجود دوران نقدینگی در هر صندوق بیمه‌ای به عنوان یک اصل مهم به شمار می‌رود.

کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: برای رسیدن به تراز مالی و بیمه‌ای مناسب و تعادل منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی به صورت همزمان باید اولویت‌های پیش‌برنده و سازنده مدنظر باشد.

عوامل پیش‌برنده و بازدارنده برای تعادل‌بخشی به منابع و مصارف

عابدی‌روش شناسایی عوامل پیش‌برنده و بازدارنده مرتبط با تعادل‌بخشی به منابع و مصارف بیمه‌های اجتماعی را دارای اولویت برشمرد و گفت: به واسطه تاثیرپذیری فعالیت‌ها و مجموعه راهبری بیمه‌های اجتماعی از عوامل پیش‌برنده و بازدارنده، در راستای تعادل‌بخشی به حوزه منابع و مصارف سازمان‌های بیمه‌گر، شناسایی موارد اشاره شده باید در اولویت قرار گیرد.

وی ادامه داد: افزایش بیمه‌شدگان برای صندوق‌های بیمه‌ای از جمله عوامل پیش‌برنده و کاهش این شاخص آماری در قالب بازدارنده محسوب می‌شود. همینطور افزایش دستمزدها و متعاقب آن رشد سطح رفاه در جامعه را باید عامل پیش‌برنده و در نقطه مقابل آن سرکوب دستمزدها و عدم تعادل بین مزد نیروی کار و شاخص نرخ تورم را می‌توان عامل بازدارنده دانست.

این کارشناس حوزه تأمین اجتماعی اضافه کرد: رشد سود سرمایه‌گذاری سازمان‌های بیمه‌ای در شرایط تعادل و رونق بازار از عوامل پیش‌برنده به‌شمار می‌رود. افزایش سن تعهدات نیز به معنای اولویت محاسبات بیمه‌ای در تناسب با افزایش سن امید به‌زندگی است. افزایش هزینه‌های ناشی از مسائل مدیریتی و عدم استفاده از امکانات حوزه فناوری نیز در حوزه عوامل بازدارنده جای می‌گیرد.

وی بیان کرد: همینطور رعایت علم محاسبات بیمه‌ای و در نقطه مقابل آن، دخالت‌ها در قالب تصمیم‌سازی به‌دور از فضای علم بیمه‌ای نیز در حوزه موضوعات پیش‌برنده و بازدارنده دسته‌بندی می‌شوند.

عابدی‌روش ادامه داد: شفافیت مالی در سازمان‌های بیمه‌گر نیز از جمله مواردی الزامی در حوزه راهبری این نهادها محسوب می‌شود؛ در این حوزه به ‌ویژه عدم اطلاع‌رسانی دقیق و قابل اتکا در حوزه مالی این سازمان‌ها نیز قابل اشاره است. همچنین افزایش مشارکت اقتصادی و نقطه مقابل آن به معنای کاهش نرخ این شاخص در شرایط مشارکت پایین، عامل پیش‌برنده در حوزه راهبری صندوق‌های بیمه‌ای و در صورت رشد مشارکت نیز از بازدارنده محسوب می‌شود.

از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی با ارائه خدمات به ۵۳ درصد جمعیت کشور، مسیر توسعه و گسترش خدمات همه‌جانبه به همه گروه‌های مشمول را دنبال می‌کند باید در تعادل‌بخشی منابع و مصارف نیز برنامه‌ریزی درستی داشته باشد تا بتواند همه تعهدات خود را در بخش افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر اجرایی کند.

کد خبر: 77327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =