به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، سالاری در این نشست بر اهمیت پایش و کنترل فعالیتهای تأمین اجتماعی از طریق داشبوردهای مدیریتی تأکید کرد و افزود: موضوع پایش و کنترل فعالیتها بخشی از برنامههای در دست اجرای تأمین اجتماعی است و حتماً باید با بازنگریهای تخصصی، فرایندهای ارائه خدمت بهینه شود.
وی افزود: تحول دیجیتال پروژه مهم دیگری است که فراتر از صرف الکترونیک کردن خدمات است و در حال بازنگری و تکمیل فرایندهای ارائه خدمات غیرحضوری هستیم و البته در این موضوع بخشی از فرایندهای مرتبط برای تحقق تأمین اجتماعی هوشمند به واسطه نیاز برای تبادل داده با پایگاههای داده، در تعامل با سایر نهادها باید انجام شود و به همین جهت ارتباط خوبی با نهادهای مرتبط برقرار شده است.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در خصوص دیگر پروژههای تأمین اجتماعی گفت: طرح پزشک خانواده و نظاع ارجاع که ناظر به تحقق درمان رایگان است؛ یکی از پروژههای مهم تحول دیجیتال خواهد بود که به نسبت طرح نسخه الکترونیک بزرگتر و سنگینتر است. این طرح، برای رسیدگی به اسناد پزشکی و برای ایجاد پرونده جامع سلامت است تا بعد از نهایی شدن، دیگر اسناد پزشکی را نه به صورت فیزیکی که دیتای اصلی به شکل برخط مراکز ارائه دهنده خدمات دریافت شود و در مسیر اجرای آن نحوه مدیریت مراکز ملکی نیز متحول خواهد شد.
او با اشاره به ضرورت آموزش کارکنان و پایش برخط عملکرد نیروی انسانی، بر ضرورت پاسخگویی جهت رضایت مراجعان تأکید کرد و افزود: ارتباط با روسای شعب با مراجعهکنندگان تسهیل شده تا اگر مراجعان به مشکلی برخورد کردند بتوانند مستقیم با روسای شعب دیدار و گفتوگو کنند. کارهای رسانهای هم به ویژه در طرحهای تحولی، برای زمینه سازیهای اجتماعی باید به صورت جدی تقویت شود و قصد داریم از ظرفیت کارفرمایان هم کمک بگیریم تا جامعه هدف در اجرای طرحهای راهبردی را اقناع شده و مسیر و جهت حرکت اقدامات برای مخاطبان به صورت شفاف مشخص شود.
سالاری ادامه داد: نگاه صرف درآمدزایی به کارفرمایان نیازمند اصلاح است و میتوان درآمد سازمان را از محل توسعه چتر حمایتی افزایش داد. رویکرد واقعی کردن نرخ دستمزد و حق بیمههای ناشی از آن نیز از جمله سازوکارهایی است که در اولویت ما قرار دارد.
ماموریت هرکدام از حوزههای بخش خصوصی
«حمیدرضا سیفی» رئیس کانون عالی کارفرمایی کشور نیز با طرح برخی پیشنهادات و مطالبات گفت: طبق قانون، بخش خصوصی کشور دارای ۵ رأس شامل کانون عالی کارفرمایی، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، اتاق تعاون و خانه صنعت و معدن است. برای هرکدام از این بخشها، ماموریتی تعریف شده و ماموریت حوزه روابط کار، حوزه حفاظت فنی و حوزه سازمان تأمین اجتماعی، با کانون عالی کارفرمایی کشور است. اگر قرار باشد جلساتی برای کارفرمایان گذاشته و تصمیمگیری شود، باید از دریچه کانون عالی کارفرمایی شکل گیرد.
رئیس کانون عالی کارفرمایی کشور افزود: در علم مدیریت مبحثی تحت عنوان «مهندسی و معماری سازمان» وجود دارد که با برنامه استراتژیک تبدیل به داشبورد مدیریتی میشود. امروزه در سیستمهای مدیریتی اگر نتوان چیزی را اندازه گرفت و کنترل کرد، مدیریت معنی ندارد. از این رو تأمین اجتماعی نیاز به داشبورد مدیریتی پویایی دارد تا بتواند فرایندها و امور را اندازهگیری و کنترل کند. وقتی چنین نگاهی وجود داشته باشد از هر سازمانی، فقط فرایندها میماند. در تأمین اجتماعی فرایندهایی نظیر پیمان، درمان، آموزش، مشاغل سخت و زیانآور و غیره وجود دارد که این فرایندها را میتوان از این منظر که الان در چه وضعیتی هستند و باید به چه سمتی بروند مدیریت کرد.
رئیس کانون عالی کارفرمایی کشور افزود: بخش خصوصی اقتصادی کشور همانند یک گروه ارکستر است و اگر کسی بخش مربوط به خودش را به درستی اجرا نکند آن هدف نهایی شکل نمیگیرد و ناهماهنگی این سمفونی مطلوب نیست. شریک تامین اجتماعی در حوزه کارفرمایی، کانون عالی کارفرمایی است و با توجه به اهمیت تحولخواهی در سازمان تأمین اجتماعی که یک ابرسازمان است، نمیتوان این موضوع را بدون یک برنامه استراتژیک و پویا پیش برد و ما برای ارائه پیشنهادات اجرایی ابراز آمادگی میکنیم.
سیفی اضافه کرد: امروز کانون عالی کارفرمایی در کنار تأمین اجتماعی است چراکه شرکای اجتماعی خود را واقعاً شریک در این سازمان میدانند. ما در حوزههای بیرونی مشارکت میکنیم برای این که به تأمین اجتماعی ضربه نخورد و بتواند کارش را ادامه بدهد؛ با این همه بدون برنامه مدون، نمیتوان کاری کرد.
نظر شما