به گزارش آتیه آنلاین، محدوده جغرافیایی گسترده تحت پوشش، وجود شهرکتهای صنعتی بزرگ، پوشش بیش از ۱۵۱ هزار بیمه شده اصلی و تبعی، ارائه خدمات به بالغ بر ۶۴ هزار مستمریبگیر و خانواده آنان و پوشش بیمهای حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کارگاه فعال در محدوده شهری تحت پوشش شعبه ۵ تأمین اجتماعی تهران، بخشی از عملکرد و ظرفیتهای این شعبه را نشان میدهد.
رییس شعبه ۵ تأمین اجتماعی تهران با اشاره به ظرفیتهای موجود جغرافیایی، کارگاهی و بیمهای منطقه تحت پوشش و تأکید بر امکان بهرهمندی از فرصتهای موجود در راستای توسعه پوشش بیمهای، ظرفیت افزایش وصول حق بیمه و گسترش فضای تعاملی با شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی، مجموعهای از عملکرد و چشمانداز این شعبه را در پاسخ به سئوالات آتیه آنلاین تشریح کرده است.
چه ویژگیهای متمایزکننده خاصی در حوزه تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی از نظر بیمهشدگان، کارگاهها، بازنشستگان، کارفرمایان و نوع فعالیت وجود دارد؟
شعبه ۵ تأمین اجتماعی از نظر جغرافیای بافت منطقه تحت پوشش، شعبهای مسکونی محسوب میشود و اغلب اینگونه شعب در قالبهای تعهدی شناخته میشوند. با توجه به جغرافیایی بزرگ تحت پوشش این شعبه، چند شهرک صنعتی بزرگ در این محدوده قرار دارند. محدوده غربی تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی از میدان خراسان، آغاز و از سمت شرق تا حدود قیامدشت ادامه پیدا میکند. همچنین کارگاههای تولیدی بسیاری از صنایع تهران در حدود عملکردی این شعبه تأمین اجتماعی قرار گرفتهاند.
در حال حاضر چه تعداد بیمهشده تحت پوشش این شعبه قرار دارند و تفکیک انواع بیمهها را اعلام کنید. چه مقایسه آماری در حوزه بیمهشدگان در ۲ سال اخیر قابل ارائه است؟
براساس آمار مربوط به مردادماه سالجاری ۵۸ هزار و ۸۷۶ بیمهشده اصلی، ۹۲ هزار و ۳۹۴ بیمهشده تبعی و در مجموع ۱۵۱ هزار و ۲۷۰ نفر بیمهشده تحت پوشش شعبه ۵ تأمین اجتماعی تهران قرار دارند.
همچنین در مجموع ۲۱۵ هزار و ۲۸۶ نفر بیمهشده و مستمریبگیر اصلی و تبعی در محدوده پوششی این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارند. در مقایسه آماری مرداد امسال نسبت به ماه مشابه در سال گذشته یکهزار و ۴۷۳ نفر بیمهشده اصلی و ۵۳۸ بیمهشده تبعی به جمع افراد تحت پوشش این شعبه اضافه شدهاند.
در مجموع ۵ هزار و ۵۴۵ نفر بیمه شده و مستمریبگیر اصلی و تبعی از مرداد سال قبل تا مردادماه امسال به جمع افراد تحت پوشش شعبه اضافه شدهاند. به عبارتی در این مدت در تعداد بیمهشدگان و مستمریبگیران روند افزایشی در یک سال اخیر به ثبت رسیده است.
اکنون تعداد ۳۱ هزار و ۳۳۴ بیمه شده اجباری، ۱۰ هزار و ۱۵۵ بیمه شده اختیاری، ۷ هزار و ۹۵۴ نفر فرد بیمه شده حرَف و مشاغل آزاد، ۴ هزار و ۹۱ راننده، ۱۹۳ بافنده، ۲ هزار و ۸۴۵ نفر کارگر ساختمانی دارای کارت مهارت از سازمان آموزش فنی و حرفهای، یکهزار و ۷۴۲ کارفرمای صنفی، ۵ نفر باربر انفرادی، ۲۵ نفر از خادمان مساجد، ۱۲ نفر بیمه شده توافقی تحت پوشش شعبه قرار دارند.
چه رویکردی را در حوزه رشد بیمهشدگان در شعبه دنبال میکنید؟ در این راستا از چه ظرفیتهایی بهرهمند هستید؟
افراد ساکن در محدوده عملکرد شعبه ۵ تأمین اجتماعی تهران، نسبت به حضور در ساختمان شعبه اطمینان و اعتماد بیشتری دارند؛ به این واسطه سال قبل با تعبیه باجهای در شعبه نسبت به جذب بیمهشدگان خاص استفاده کردیم. به واسطه اقدامات و پاسخگویی تخصصی همکاران حاضر در این باجه، فعالیتهای مربوط به تشریح مسائل فنی حوزه پوشش بیمه و حتی نامنویسی و تنظیم قرارداد بیمهای افراد انجام میشد. رویکرد اشاره شده در سالجاری نیز توسط همکاران متخصص ما در این شعبه دنبال شد.
همچنین برپایی میز خدمت در کارگاههای بزرگ منطقه بهویژه بیمارستانها و مراکز درمانی و تبیین قوانین و مقررات بیمهای و تسهیلات این حوزه برای تشویق و ترغیب کارکنان این مراکز برای بهرهمندی از پوشش بیمهای خانواده آنان در دستور کار شعبه قرار داشته است. تلاش ما در این مدت تشریح خدمات سازمان تأمین اجتماعی جدای از سرویسهای گسترده درمانی این نهاد بیمهگر بوده و در واقع هدف ما در این راستا معطوف کردن نگاه این افراد به آینده و خدماتی نظیر مستمری و دیگر موارد مرتبط است. نسبت به چندین سال گذشته شاهد تغییر رویکرد گروههای مختلف مردمی در حوزه استفاده از مزایای پوشش بیمهای هستیم و افراد با سابقه بیمهای کم نیز در این جمع جای دارند. این نگاه و رویکرد باید بیشتر در بین مردم مورد اقبال قرار گیرد.
همینطور چند مرتبه با برپایی میز خدمت در فرهنگسرای خاوران از ظرفیت خانوادهها و افراد حاضر در این مکان برای جذب بیمهشدگان جدید استفاده کردهایم. همچنین جهت رشد تعداد بیمهشدگان و ادامه روند افزایشی جذب افراد جدید، برپایی میز خدمت در مراکز دیگر نظیر دانشگاهها را پیگیری میکنیم.
چه تعداد بازنشسته و مستمریبگیر تحت پوشش این شعبه قرار دارند؟ به تفکیک اعلام کنید. در سالهای اخیر چه تغییراتی در حوزه آماری بازنشستگان در شعبه اتفاق افتاده است؟ در مجموع چه میزان حقوق به جامعه بازنشستگان و مستمریبگیران شعبه به صورت ماهانه و سالانه پرداخت میشود؟
در حال حاضر تعداد ۳۷ هزار و ۲۶۹ مستمریبگیر اصلی، ۲۶ هزار و ۷۴۷ مستمریبگیر تبعی و در مجموع ۶۴ هزار و ۱۶ نفر مستمریبگیر اصلی و تبعی از مزایای پوششی این شعبه تأمین اجتماعی بهرهمندند. در این بین ۲۱ هزار و ۳۸۴ بازنشسته در مردادماه سالجاری تحت پوشش شعبه قرار داشتهاند؛ همینطور ۶۸ نفر ازکارافتاده کلی ناشی از کار، ۵۳ ازکارافتاده جزئی ناشی از کار، ۸۰۷ ازکارافتاده کلی غیرناشی از کار، ۱۶۲ فوتی ناشی از کار(عمدتاً در شهرکهای صنعتی)، ۱۱ هزار و ۱۳ فوتی ناشی از غیرکار و ۱۴ هزار و ۹۵۷ بازمانده در این جمع قرار دارند.
همینطور ۲۵ هزار و ۵۷۶ نفر افراد تبعی بازنشستگان و یکهزار و ۱۷۱ نفر تبعی ازکارافتاده از خدمات سازمان تأمین اجتماعی در این شعبه بهرهمندند. همچنین تعداد یکهزار و ۶۹۳ مستمریبگیر اصلی و یکهزار و ۸۴۱ مستمریبگیر تبعی در مقایسه آماری مرداد امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل به جمع افراد تحت پوشش این شعبه افزوده شدهاند. نسبت به سال گذشته نیز افزایش یکهزار و ۲۹۷ نفری بازنشستگان تحت پوشش این شعبه اتفاق افتاده است.
در حال حاضر مبلغ ۳۷۶ میلیارد تومان مستمری ماهانه به بازنشستگان و مستمریبگیران تحت پوشش شعبه ۵ پرداخت میشود؛ با توجه به تعهدی بودن این شعبه، میزان پرداختی نسبت به وصولی حق بیمه، عدد بسیار بیشتری را نشان میدهد.
چه تعداد کارگاه تحت پوشش شعبه ۵ تأمین اجتماعی قرار دارد. در حوزه کارگاههای کشفی چه اقداماتی در شعبه انجام و چه برنامهای برای آینده این بخش پیشبینی میکنید؟
محدوده تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی با وجود ظرفیتهای کارگاهی و تولیدی، شاهد تأسیس شهرکهای صنعتی جدید است؛ این شهرکها در آینده دارای کارگاههای فعالی خواهند شد. ما در شعبه این ظرفیت را داریم که از افزایش کارگاهها در راستای رشد تعداد بیمهشدگان استفاده کنیم.
گستردگی محدوده تحت پوشش این شعبه علاوه بر مزایای مختلف، معایبی نظیر سختی کار بازرسی کشفی کارگاه را به همراه دارد. همچنین عدم همکاری کارفرمایانی که از نیروی کار اتباع استفاده میکنند نیز از دیگر مشکلات حوزه بازرسی مربوط به کارگاههای کشفی است؛ این کارگاهها امکان انجام بازرسی کشفی را برای کارکنان شعبه فراهم نمیکنند. در این راستا باید ظرفیتهای قانونی برای بازرسان تأمین اجتماعی مهیا شود. همچنان ما در برنامههای شعبه، فعالیتهای مربوط به بازرسی کشفی را در اولویت داریم و در این راستا اقدامات و برنامهریزیهای لازم را انجام میدهیم.
در حال حاضر ۱۴ کارگاه پیمانکاری، یکهزار و ۸۴۲ کارگاه یک نفره، یکهزار و ۴۱۳ کارگاه دو نفره، ۹۸۰ کارگاه سه نفره، ۶۱۲ کارگاه چهار نفره، ۴۱۱ کارگاه پنج نفره و ۷۳۱ کارگاه ۶ تا ۱۰ نفره تحت پوشش شعبه پنج تأمین اجتماعی قرار دارند. در مجموع ۶ هزار و ۴۷۱ کارگاه تحت پوشش این شعبه قرار دارند. همینطور تعداد ۴۲۱ کارگاه ۱۱ تا ۵۰ نفره و ۴۷ کارگاه بالای ۵۰ نفر نیز از مزایای پوششی این شعبه تأمین اجتماعی بهرهمندند.
بسیاری از دفاتر مرکزی کارگاههای تحت پوشش این شعبه در دیگر مناطق تهران، با تعداد نفرات بالا تحت پوشش شعب دیگر تأمین اجتماعی قرار دارند.
رویکرد شعبه در گسترش تعامل با شرکای اجتماعی بهویژه جامعه کارفرمایی چگونه است؟ چه اقداماتی در حوزه رضایتمندی ذینفعان در حوزه پوششی این شعبه در دستور کار دارید؟
ما در شعب سازمان تأمین اجتماعی با سه گروه بیمهشدگان، بازنشستگان و مستمریبگیران و کارفرمایان تعامل داریم؛ به این واسطه باید تا حدامکان و مطابق قوانین و مقررات جاری، تسهیلگر حوزه ارائه خدمات به جامعه شرکای اجتماعی باشیم. حتی در صورت عدم وجود شرایط برای انجام کارهای درخواستی برخی ذینفعان و افراد تحت پوشش باید توضیحات لازم مبتنی بر قانون را در راستای تعامل با آنان در دستور کار داشته باشیم.
در حوزه بیمهشدگان و مستمریبگیران نیز نحوه برخورد کارکنان شعب، نوعی تبلیغی برای جذب دیگر گروههای اجتماعی به عنوان بیمهشدگان جدید محسوب میشود؛ این در حالی است که توسعه بیمهای و رشد تعداد بیمهشدگان جدید در اولویت سیاستهای سازمان تأمین اجتماعی قرار دارد.
چه مبلغی به عنوان مصوب وصولی سالجاری به شعبه اعلام شده و چه تغییری نسبت به سال قبل دارد؟ آمار مقایسهای حوزه وصول حق بیمه شعبه را در سالهای اخیر تشریح کنید.
مصوب وصولی شعبه ۵ تأمین اجتماعی در سالجاری ۱۵۰ میلیارد تومان است، در حالی که این میزان در سال گذشته ۱۱۴ میلیارد تومان اعلام شد. در مجموع اینکه سالجاری شاهد رشد ۳۲.۲ درصدی مصوب وصولی این شعبه نسبت به مصوب سال قبل هستیم.
در حوزه وصول حق بیمه، ارائه خدماتی نظیر توسعه هوشمندسازی بهویژه در ارتباط با لیست هوشمند حق بیمه بستر مناسبی برای تسریع و تسهیل وصول جاری ایجاد کرده است.
در ماههای اخیر به مصوب وصولی اعلام شده نزدیک بودیم و در ماه گذشته نیز موفق به محقق کردن میزان وصولی حق بیمه شدهایم. اگر در حوزه وصول مطالبات معوق که دارای چالشهایی است، اقدامات تاثیرگذارتری داشته باشیم، حتماً تا پایان سال موفق به تحقق کامل مصوب وصولی خواهیم شد.
چه آماری در ارتباط با مشاغل سخت و زیانآور و تغییرات آن در سالهای اخیر در حوزه عملکردی شعبه قابل ارائه است؟
مطابق دادههای مربوط به برقراریهای مستمری بازنشستگی سخت و زیانآور شعبه ۵ تأمین اجتماعی، سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۱۲ نفر، سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۳ مورد، سال گذشته ۱۰۰ نفر و در سالجاری تا ۱۵ آبانماه ۲۹ نفر مشمول این نوع بازنشستگی شدهاند.
البته طبق روال سالهای گذشته بیشترین تعداد آمار بازنشستگیها از جمله حوزه سخت و زیانآور در ماههای پایانی سال افزایشی خواهد بود.
چه تعداد مقرریبگیران بیمه بیکاری تحت پوشش شعبه قرار دارند و چه میزان مقرری به این افراد پرداخت میشود؟
براساس آمارها تعداد مقرریبگیران بیمه بیکاری تحت پوشش این شعبه در مهرماه سال قبل ۶۲۷ نفر اعلام شده و در ماه مشابه سالجاری این تعداد به ۴۵۳ نفر رسیده است. در حوزه نظارت بر پرداخت بیمه بیکاری در این شعبه عملکرد بسیار خوبی به ثبت رسیده است؛ این خروجی با تلاش همکاران و با استفاده از ظرفیت ۲ کارگزاری تحت پوشش شعبه محقق شده است.
روند کاهشی حوزه پرداخت مقرری بیمه بیکاری نیز تأییدکننده توفیق این فعالیتها است؛ البته این کاهشی به منزله تلاش در عدم پرداخت نیست و در واقع پرداخت به بیکار واقعی را نشان میدهد. به عبارتی اقدامات در راستای پیشگیری از پرداخت به افراد دارای اشتغال پنهان و در نقطه مقابل، تسهیل پرداخت به افراد بیکار دارای استحقاق انجام شده است. در این ارتباط تا ماه گذشته بیشترین میزان قطع مقرری بیکاری «منغیرحق» توسط شعبه ۵ تهران صورت گرفته است.
سال ۱۴۰۲ میزان ماهانه چهار میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری توسط این شعبه پرداخت شد که این مبلغ به ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده که این افزایش ناشی از حداقل مستمری این حوزه از ۵ میلیون سال قبل به ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.
به عقیده شما راهکار کاهش مشمولان قانون مشاغل سخت و زیانآور چیست؟ اساساً رشد یا کاهش آمار این حوزه چه تأثیری در منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی خواهد داشت؟
با توجه به گذشت بیش از ۲ دهه از تصویب قانون سخت و زیانآور، قطعاً بازنگری در این ارتباط باید صورت گیرد؛ این در حالی است که قوانین و مقررات پس از ۱۰ سال نیاز به بازنگری دارند. البته در این سالها شاید تغییراتی در ارتباط با قانون سخت و زیانآور هم اجرایی شده اما این اقدامات به صورت اساسی انجام نشده است.
بخشی از قوانین حوزه سخت و زیانآور نظیر فرصت دوساله رفع شرایط سخت و زیانآوری و آلایندگی نیز در مجموع نادیده گرفته شده و این مهم نظارت بر حوزه اجرای قوانین باید در اولویت قرار گیرد. وزارتخانههای کار و بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی، نهادهای کارگری و کارفرمایی و نهادهای بالادستی باید در حوزه نظارت بر اجرای صحیح قوانین موجود، نقشآفرینی کنند. البته میپذیریم که برخی مشاغل به طور واقعی مشمول حوزه بازنشستگی سخت و زیانآوری هستند؛ در واقع فشارهای روحی، جسمی و دیگر موارد سختی کار باید در ارتباط با شاغلان این حوزه لحاظ شود.
اهمیت هوشمندسازی و توسعه خدمات الکترونیک تأمین اجتماعی در چه شاخصهایی است و توسعه این روند چه تاثیری در راهبری سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه اجتماعی کشور دارد؟
سالهای نهچندان دور در حوزه فعالیت شعب تأمین اجتماعی، بسیاری خدمات به صورت کاملاً دستی و با استفاده از توان نیروی انسانی و به صورت حضوری صورت میگرفت. در این سالها همچنین مواردی نظیر صدور دفترچه درمانی هزینههای بسیار سنگینی به تأمین اجتماعی تحمیل میکرد که هوشمندسازی و توسعه خدمات الکترونیک به عنوان مانعی در برابر این روند قرار گرفت.
به طور ویژه تجربه دوره فعالیت تأمین اجتماعی در سالهای همهگیری بیماری کرونا و آغاز تحول در حوزه فرایندهای دیجیتال و توسعه خدمات غیرحضوری، آغازگر دورهای تحولی در این ارتباط محسوب میشود.
اکنون بسیاری از خدمات نظیر برقراری بیمه بیکاری، خدمات درمانی، برقراری انواع مستمری، دریافت هدیه ازدواج، ارسال لیست کارفرمایان و در مجموع تعداد بالایی از خدمات و سرویسهای تأمین اجتماعی در چارچوب الکترونیک و غیرحضوری به ذینفعان ارائه میشود. البته برخی موارد مانند درخواست برقراری مستمری مشاغل سخت و زیانآور نیز میتواند به خدمات غیرحضوری اضافه شود. به هر میزان توسعه خدمات الکترونیک را داشته باشیم، رشد رضایتمندی جامعه تحت پوشش محقق میشود.
استفاده از خدمات غیرحضوری به صورت کلی برای تأمین اجتماعی و شرکای اجتماعی این سازمان جنبه تسهیلگری خواهد داشت.
اساساً چه سازوکارهایی برای توسعه بیمهای در سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد میکنید؟ چه راهکارهایی برای جذب جمعیت چند میلیون نفری بدون بیمه شامل اقشار مختلف، بهویژه شاغلان بدون پوشش بیمهای وجود دارد؟
در حال حاضر اقبال بیشتر گروههای مختلف مردمی نسبت به استفاده از مزایای پوشش بیمهای در این سازمان دیده میشود؛ در این شرایط باید از ظرفیتهای قانونی موجود استفاده کنیم و در کنار آن، ظرفیتهای دیگری را ایجاد کنیم. به عنوان مثال نهادهای بالادستی باید ظرفیت قانونی عدم بهرهگیری و اشتغال نیروی کار اتباع در راستای جذب نیروی کار داخلی و الزام پوشش بیمهای آنان را مورد توجه قرار دهند. به این واسطه هزینههای بهکارگیری اتباع خارجی غیرمجاز باید برای کارفرمایان افزایش یابد؛ در این شرایط کارفرما مجبور به استفاده از ظرفیتهای مجاز میشود.
به عبارتی جامعه کارفرمایی باید با مخاطرات و تبعات بیتوجهی به قوانین و مقررات حوزه بیمه روبرو باشد؛ در این وضعیت کارفرما از اولین روز بهکارگیری نیروی کار به انجام کارهای مربوط به پوشش بیمهای افراد اقدام میکند. در این زمینه ظرفیت یا بستر اظهار و درخواست بازرسی و برقراری پوشش بیمهای، تسهیلگر است.
نظر شما