ارائه ۹۹ درصد لیست حق‌بیمه کارفرمایان به صورت هوشمند

توسعه خدمات غیرحضوری یکی از راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی در راستای تسهیل ارائه خدمت به کارفرمایان، شرکای اجتماعی، بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به صورت جدی دنبال می‌شود. اکنون نیز ارائه حدود ۲ میلیون لیست حق‌بیمه جامعه کارگری معادل ۹۹ درصد در قالب هوشمندسازی لیست حق‌بیمه‌ها، از مهمترین خدمات در حوزه غیرحضوری محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر برای ارائه لیست هوشمند از سوی کارفرمایان اقدامات و برنامه‌ریزی موثری را انجام داده که براساس برخی آمارهای موجود بیش از ۹۹ درصد لیست حق‌بیمه کارگران از سوی جامعه کارفرمایی به صورت هوشمند ارائه می‌شود.

داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی نیز حاکی از آن است که بیش از یک میلیون و ۸۵ هزار و ۸۱۹ لیست حق بیمه از سوی کارفرمایان در سال گذشته نیز به صورت غیرحضوری ارائه شده این موضوع نشان می‌دهد علاوه بر سازمان تأمین اجتماعی که نقش تسهیل‌گری در ارائه خدمات به حوزه کارفرمایی دارد، کارفرمایان نیز برای دریافت راحت‌تر خدمات به سمت فعالیت در حوزه غیرحضوری حرکت کرده‌اند.

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین ‌اجتماعی نیز چندی پیش با اعلام اجرای سراسری طرح لیست هوشمند حق‌بیمه و فراهم شدن امکان ارسال لیست هوشمند و پرداخت حق‌بیمه در هر ساعت از شبانه‌روز در سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین ‌اجتماعی، اجرای این طرح را موجب پیشگیری از ایجاد و انباشت بدهی‌های بیمه‌ای برای کارفرمایان دانست.

محمدی در ادامه از همه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌ اجتماعی خواست با توجه به افزایش حجم تراکنش‌های بانکی در روزهای پایانی ماه و به ‌منظور ارسال روان‌تر لیست و پرداخت حق بیمه، از موکول کردن آماده‌سازی و ارسال لیست و پرداخت حق بیمه به روزهای پایانی ماه جدا خودداری کنند.

وی اضافه کرد: پس از اجرای آزمایشی پروژه لیست هوشمند حق بیمه در چند استان، از خرداد ماه سال ۱۴۰۳ همه کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین ‌اجتماعی که ملزم به تنظیم و ارائه ماهانه لیست حق بیمه به سازمان تأمین ‌اجتماعی هستند، باید لیست حق بیمه کارکنان کارگاه را در قالب لیست هوشمند تنظیم و به این سازمان ارسال کنند و پرداخت حق بیمه را هم در همین قالب انجام دهند.

مزایای هوشمندسازی لیست حق بیمه

هوشمندسازی لیست حق‌بیمه مزایای فراوانی برای حوزه کارفرمایی دارد که تأثیر آن در کاهش اختلافات بین سازمان تأمین ‌اجتماعی و کارفرمایان در زمینه مبالغ حق بیمه و جرایم مربوط به آن و کنترل‌های برخط شامل ۳۳ مورد کنترل مختلف بیمه‌ای از مزیت‌های این طرح است. انجام کنترل برخط و لحظه‌ای باعث می‌شود که در صورت وجود اشکال یا مغایرتی در لیست حق بیمه، در همان زمان خطای احتمالی به کارفرما اعلام شده و کارفرمایان نیز امکان اصلاح آن را خواهند داشت.

با توجه به اینکه در حال حاضر لیست به صورت هوشمند از سوی کارفرمایان ارائه می‌شود، با استفاده از این خدمت، کارفرما می‌تواند فرآیند ارسال لیست کارکنان شاغل در کارگاه و پرداخت حق‌بیمه را به راحتی و در هر ساعت از شبانه‌روز با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین ‌اجتماعی به نشانی es.tamin.ir انجام دهد. این موضوع نیز سبب کاهش اختلافات بین سازمان و کارفرمایان با جلوگیری از بستانکاری کاذب و انباشت بدهی و جریمه می‌شود.

با اجرای طرح لیست هوشمند حق بیمه در حوزه کارفرمایی، همه پردازش‌های فهرست حق‌بیمه کارفرمایان به‌صورت متمرکز، هوشمند و هم‌زمان با تکمیل لیست انجام می‌شود و کارفرما نیز فرصت دارد نواقص احتمالی لیست را پیش از ارسال لیست و پرداخت حق بیمه رفع کند.

پرداخت برخط و آسان حق‌بیمه، جلوگیری از تضییع حقوق بیمه‌شدگان ناشی از خطای کاربری احتمالی، انجام برخط پردازش‌های لیست و مطلع شدن برخط کارفرمایان از نتیجه پردازش‌ها و کاهش ازدحام در شعب و پیشگیری از معطل شدن مراجعان، ایجاد نشدن بستانکاری‌های کاذب، جلوگیری از انباشت بدهی‌ها و جرایم پرداخت لیست، کنترل عناوین شغلی و ریزدستمزدها، کنترل میزان رشد دستمزدها و مزایای مشمول کسر حق‌بیمه و جلوگیری از بروز خطا و اعتراض کارفرمایان بخش دیگری از مزایای اجرای لیست هوشمند حق‌بیمه به حساب می‌آید.

اقدامات سازمان تأمین اجتماعی در مسیر خدمات غیرحضوری به شیوه‌ای دنبال می‌شود که در حال حاضر فرآیند ارسال لیست هوشمند حق بیمه، در کل کشور از طریق سامانه es.tamin.ir قابل بهره‌برداری است و امکان ارسال لیست به‌صورت ۲۴ ساعته مهیا شده است و کارفرمایان در چنین شرایطی به صورت شبانه‌روزی می‌توانند اقدام به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه لیست کنند.

موضوعی که در بخش خدمات سازمان تأمین اجتماعی به ویژه ارسال لیست هوشمند توسط کارفرمایان مهم است، موکول نکردن این فرایند از سوی کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون تأمین ‌اجتماعی در روزهای پایانی ماه است. همچنین در راستای رفع مشکلات موجود حوزه کارفرمایی در راستای ارسال لیست حق‌بیمه‌ها، مرکز ارتباطات و نظارت مردمی سازمان تأمین ‌اجتماعی با شماره تماس ۱۴۲۰ نیز به‌ صورت ۲۴ ساعته و در همه ایام هفته بدون تعطیلی، آماده پاسخگویی به مخاطبان به ویژه کارفرمایان است.

۳۰ کنترل هوشمند در حوزه ارائه لیست حق‌بیمه‌ها

دامون خدابنده، رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمین ‌اجتماعی نیز در این باره گفت: ما در گذشته چیزی به نام سرویس‌های دریافت هوشمند خدمات بیمه‌ای نداشتیم. امروز فقط در حوزه لیست هوشمند حق‌بیمه کارفرمایان حدود ۳۰ کنترل هوشمند در حال اتفاق است. این فرایند به‌روز شدن معوقات سازمان تأمین‌اجتماعی، پیشگیری از تقلب‌های بیمه‌ای، افزایش ۱۸‌درصدی منابع و بسیاری مزایای دیگر را به دنبال خواهد داشت.

خدابنده افزود: در سازمان تأمین‌اجتماعی در ۱.۵ سال آینده تحول اساسی و بنیانی در حوزه سیستم‌های مورد استفاده خواهیم داشت. اولین برداشت مرتبط با تحول اشاره شده در حوزه بهره‌مندی در لیست هوشمند حق‌بیمه کارفرمایان نمود پیدا کرده است. به این واسطه یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه و کارخانه بزرگ و کوچک کشور به‌ صورت کاملاً کنترل‌شده و هوشمند هزینه‌های بیمه خود را به سازمان تأمین ‌اجتماعی پرداخت می‌کنند. این فرایند کنترلی در واقع جلوی بسیاری از خطاهای این بخش را می‌گیرد. فرایندهای هوشمندسازی در بخش‌های بیمه و درمان باید ادامه پیدا کند.

لیست هوشمند با بهترین کیفیت

اجرای لیست هوشمند حق بیمه از سوی جامعه کارفرمایان با بهترین کیفیت و بالاترین میزان پوشش در سطح کشور اکنون در حال اجرا است تا حوزه کارفرمایی بتواند به صورت شبانه‌روزی بهترین خدمات را از این سازمان بزرگ بیمه‌ای دریافت کند. تأمین اجتماعی نیز در مسیر اجرای سامانه لیست هوشمند حق بیمه، همه نیازمندی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و برنامه‌ریزی‌های استقرار پروژه را انجام داده است.

با توجه به اینکه جامعه کارفرمایان و ذینفعان سازمان از خدمات لیست هوشمند حق بیمه بهره‌مند می‌شوند بنابراین باید این گروه‌ها در راستای ارائه لیست در زمان تعیین شده اقدام کنند تا همه منافع سازمان در راستای وصول حق بیمه تأمین شود و هم کارگران به موقع حق بیمه آنها پرداخت شود.

لیست هوشمند کارفرمایان دارای اولویتهایی است که نکات کاربردی برای تسهیل در بهره‌مندی از سامانه متمرکز لیست هوشمند نیاز است که باید ترافیک آخر ماه را در نظر داشته باشند و این موضوع را به روزهای پایانی ماه موکول نکنند. از آنجا که با ارائه لیست هوشمند کارفرمایان از حضور در مراکز و شعب بیمه‌ای این سازمان بی‌نیاز می‌شوند این نوع خدمت گسترده برای این گروه‌ها، می‌تواند توسعه خدمات همه‌جانبه این نهاد بیمه‌گر را به دنبال داشته باشد.

کد خبر: 75729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =