به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، «مصطفی سالاری» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در مراسم گرامیداشت روز پرستار و تقدیر از پرستاران نمونه کشوری بیان کرد: اگر پرستاران از شغل و فعالیت خود راضی باشند، این رضایت به بخش عمدهای از مردم که به مراکز درمانی مراجعه میکنند؛ منتقل میشود و از این رو رضایت پرستاران برای همه همکاران ما در سازمان تأمین اجتماعی مهم است.
وی افزود: در سالهایی که کشور درگیر کرونا بود، یکی از سختترین ایام عمرمان را با همکاران پرستار و کادر درمان سپری کردیم. پرستاران در صف مقدم و در معرض تهدید بودند، سختی کشیدند و شهید دادند ولی خطرات را به جان خریدند و در سنگر دفاع از سلامت مردم ماندند، به ویژه در چند ماه اول همهگیری که واقعاً محیط ترسناکی بود و در کنار مردم ماندن، شجاعت میخواست و فداکاری نیاز داشت، اما پرستاران فداکار ما در آن روزها در کنار افراد نیازمند به درمان ماندند. آن ایام را همه مردم به یاد دارند. در میان کادر درمان، پرستاران از پیشگامان بودند و همیشه در کنار مردم بودند. امیدواریم آن ایام برای ما و مردم دنیا تکرار نشود، ولی در آن سختیها پرستاران آزمون خود را به خوبی پس دادند و سرافراز بیرون آمدند.
وی ادامه داد: بیش از دو سوم کارکنان سازمان تأمین اجتماعی، در بخش درمان مشغول فعالیت و در روزهایی که مردم احوال خوشی ندارند به شکل مستقیم درمانگر آنان هستند. در روزهایی که مراجعان احوال خوب و خوشی ندارند، تسکیندهنده دردها بودن آسان نیست. همه در شرایط عادی رفتاری خوب و منطقی دارند ولی در گرفتاری و سختی و ناخوشیها، به خوبی ظاهر شدن و خوب رفتار کردن، کار کردن و تسکین دادن، کار سختتری است. پرستاران غالباً با افرادی که در این وضعیت هستند؛ سروکار دارند و این وضعیت، کار پرستاران را سخت و حساس میکند.
وا بیان کرد: خرید درمان هم کار مهمی است و اگر نتوانیم به موقع تعهداتمان را انجام بدهیم، درمانگران دیگر در مراکز دانشگاهی و بخش خصوصی با مشکل مواجه میشوند. بنابراین سازمان تأمین اجتماعی هم در قبال پرستارانی که مستقیم افتخار همکاری با آنها را دارد، کارکردش مهم است و هم برای پرستارانی که در مراکز درمانی دیگر کار میکنند.
سالاری با اشاره به وضعیت منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی افزود: اگر بخواهیم در چند ماه باقی مانده سالجاری همه خدماتمان، از جمله هزینههای درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم را به موقع بپردازیم و البته مستمریها و سایر تعهدات را پرداخت کنیم، با وجود متناسبسازی که انشالله از این ماه اجرایی میشود و با معوقههایی که به مراکز درمانی و به همکاران خودمان داریم و باید پرداخت شود، باید ماهانه ۹۰ هزار میلیارد تومان تأمین مالی کنیم. یعنی اگر بخواهیم در آخر امسال بدون بدهکاری وارد سال آینده شویم، ماهانه ۹۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم. برای تأمین این منابع علاوه بر وصول حق بیمه، باید سود سهام شرکتهای بخش اقتصادی را وصول کنیم و روی وصول مطالباتمان از دولت هم حساب کنیم که البته آن هم غیرنقدی است و باید تبدیل به نقدینگی شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: از طرف دیگر، طی سه سال گذشته حدوداً یک میلیون نفر به بازنشستگان سازمان اضافه شده و از سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیدهایم. یعنی غیر از افزایش سنواتی پرداختیها، که طبیعتاً به حقوق و مستمریها اضافه شده، به تعداد افراد مستمریبگیر هم افزوده شده است. در پرداخت مستمری، فقط موضوع حقوق و مستمری خود بازنشستگان و مستمری بگیران نیست، مسأله زندگی و معیشت چهار میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار است که ماهانه اگر حق و حقوقشان را به موقع نپردازیم زندگی و معیشتشان با مشکل مواجه میشود. در بخش خرید خدمات درمانی هم اگر تعهدات پرداخت نشود یا با تأخیر انجام شود؛ مراکز درمانی کشور، با مشکل مواجه میشوند. بنابراین هزینههای سازمان هیچکدام تأخیربردار نیست و همه مهم است که به موقع پرداخت شوند.
جامعه پرستاری، ستوان ارزشمند نظام سلامت
«مهدی اسلامی» معاون درمان سازمان تامین اجتماعی نیز در این مراسم بیان کرد: بدون اغراق جامعه پرستاری و زیرگروه آن، از ستونهای ارزشمند نظام سلامت و سنگ صبور نظام سلامت است.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: به عنوان یک پزشک، افتخاری بزرگ برای جامعه پزشکان است که در دوران کرونا پا به پای پرستاران در صف خدمت، بارها و بارها به چشم خودمان شاهد بودیم که این افراد حتی فرزندان بیمارشان را در منزل میگذاشتند و در کشیکهای شبانهروزی، به ویژه کشیکهای سخت شبانه، برای سلامتی مردم و مراجعان از سلامتی خودشان و حتی اعضای خانواده خودشان میگذشتند. اجر این فداکاریها را فقط خداوند متعال میتواند بدهد و زبان انسان قاصر است از این که بتواند آن صحنههای ایثار و فدارکاری عزیزان پرستار را بیان کند.
وی ادامه داد: کادر نظام سلامت در تمام دنیا دچار کمبود زیادی در همه ردهها است، از جمله در کشور ما هم این مشکل وجود دارد و قطعا این پیام را برای ما دارد که در جذب و نگهداشت این نیروهای ارزشمند و حیاتی، هر چه بیشتر و بهتر بکوشیم. با این همه باید به پرستاران و کادر درمان تأمین اجتماعی تبریک گفت که مطابق سالنامه منتشر شده توسط وزارت بهداشت، در تمام شاخصها، مراکز درمانی تأمین اجتماعی حتی از مراکز دانشگاهی شرایط بهتری دارند.
اسلامی اضافه کرد: در کشور ما از حدود ۲۸۰ هزار نفر زیرمجموعه پرستاری، ۲۰۰ هزار نفر فعال و مشغول به کارند که ۱۶۰ هزار نفر در حوزه دانشگاهی و ۴۰ هزار نفر در خارج از حوزه دانشگاهی مشغول خدمت هستند. مطابق آمارها از مجموعه ۵۰ هزار نفر کادر درمان سازمان تأمین اجتماعی، یک سوم کادر پرستاران هستند، ولی با توجه به کمبود پرستار در کشور، نسبت به سرانه و تخت فعال، اگر قیاس کنیم این کمبود در سازمان تأمین اجتماعی مقداری بیشتر است. از این رو پرستاران در حوزه تأمین اجتماعی از نظر خدمتی، بار بیشتری از مجموعه پرستاران خارج از حوزه تأمین اجتماعی تحمل میکنند که این جای قدردانی بیشتری دارد.
معاون درمان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در مراکز ملکی تأمین اجتماعی بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی اعم از بیمارستان، دیکلینیک، کلینیک، درمانگاه و پلیکلینیک فعال داریم که ۱۷ هزار کادر پرستاری ما در این ۴۰۰ مرکز مشغول خدمت هستند.
تقدیر از ۱۱۹ پرستار نمونه کشوری
«مهدی ناقوسی» مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی نیز در ادامه این مراسم گفت: امروز در این مراسم از ۱۱۹ نفر از بهترینهای پرستاری نمونه کشوری تقدیر و تشکر خواهیم کرد که ۱۰۰ نفر از مراکز درمانی ملکی تامین اجتماعی و ۹ نفر از جامعه بسیج پزشکی تامین اجتماعی هستند. اما امسال برای اولین بار از پرستاران چهار بیمارستان تأمین اجتماعی که در حوزه اعتباربخشی حائز رتبه شدند نیز تقدیر میشود.
وی افزود: در سالجاری بیمارستان فاطمه زهرا (س) نجف آباد، حائز درجه عالی و بیمارستان میلاد تهران، بیمارستان شهدای یزد و بیمارستان پیامبر اعظم کرمان درجه یک برتر را کسب کردند و به خاطر همین سهمیه ویژهای برای آنها در نظر گرفته شد و ۱۰ نفر به طور اختصاصی از این چهار بیمارستان تقدیر میشوند. همچنین طی مراسمی ۵۶۰ نفر از پرستاران نمونه، در سراسر کشور در مدیریت درمان استانها مورد تقدیر قرار گرفتهاند.
مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمیناجتماعی ادامه داد: امسال بیش از ۹۰ درصد بیمارستانهای ما درجه یک اعتباربخشی را کسب کردند که از این جهت پرستاران تأمین اجتماعی در اعتباربخشی به مراکز درمانی ما نقش ویژهای داشتند. از جهت عملکردی هم بر اساس سالنامه وزارت بهداشت، مراکز ملکی ما در مقایسه با مراکز درمانی دانشگاهی و سایر مراکز، بر اساس شاخصهای درمانی رتبه برتر را کسب کردهاند که در این مورد هم پرستاران نقش بسیار مهمی داشتند.
نظر شما