خدابنده در گفتوگو با آتیه آنلاین افزود: در همین راستا خدمات سازمان تأمین اجتماعی به جامعه هدف شامل بیمهشدگان، مستمریبگیران و کارفرمایان به صورت غیرحضوری در سامانه es.tamin.ir در دسترس همه قرار دارد. البته با این اقدام کاهش حجم مراجعان به شعب تأمین اجتماعی نیز زمینه اجرایی پیدا کرده است.
وی ادامه داد: همچنین با توجه به اینکه برخی از مخاطبان و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی از طریق برنامه کاربردی «تأمین من» خدمات موردنیاز خود را دریافت میکنند، در حال حاضر ۵۳ خدمت نیز در این برنامه کاربردی در دسترس همه گروههای تحت پوشش این سازمان قرار دارد.
۱۱ خدمت در حوزه مستمریبگیران
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه خدمات غیرحضوری در بخشهای مستمریبگیران، بیمهشدگان، کارفرمایان و همه ذینفعان تفکیک شده است، گفت: برای افراد مستمریبگیر و بازنشسته تحت پوشش این نهاد بیمهای اکنون ۱۱ خدمت به صورت غیرحضوری ارائه میشود.
وی اضافه کرد: این خدمات شامل برقراری مستمریبگیران برای سه گروه بازنشستگان، بازماندگان، ازکارافتادگان، ثبتنام یا انصراف از بیمه تکمیلی درمان و بیمه عمر مستمریبگیران، تعهدنامه فرزندان، نوادگان و فرزنده خوانده دختر، مشاهده فیش حقوقی و مشاهده حکم مستمری است.
به گفته وی، همچنین صدور گواهی حقوق مستمریبگیران، درخواست گواهی کسر اقساط افراد مستمریبگیر، استعلام وضعیت مستمری و دریافت تسهیلات از سوی افراد مستمریبگیر و بازنشسته از دیگر خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به این گروهها از جامعه هدف به شمار میرود.
۲۰ خدمت در بخش کارفرمایان
خدابنده همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰ خدمت غیرحضوری به کارفرمایان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی ارائه میشود، گفت: تعهدنامه بازرسی دفاتر قانونی، تکمیل فرمهای بازرسی از این دفاتر، مشاهده جزییات محاسبات و گردش حساب بدهی کارگاه، دریافت و رسیدگی اعتراض به بدهی کارگاه و درخواست رسیدگی به بدهی قطعی کارگاه (موضوع ماده ۱۶ آییننامه هیاتها) بخشی از خدمات غیرحضوری به حوزه کارفرمایی محسوب میشود.
وی ثبت درخواست تقسیط بدهی کارگاه، ابلاغ مفاصاحساب به واگذارنده و پیمانکار، مشاهده مکاتبات و ابلاغهای انجام شده توسط سازمان تأمین اجتماعی، مکاتبات الکترونیک، اخذ الکترونیکی درخواست و صدور ابلاغ مفاصاحساب ماده ۳۸ و دریافت گواهی پرداخت حق بیمه پروانه ساختمانی و ارتباط با شهرداریها را از دیگر خدمات غیرحضوری ارائه شده به کارفرمایان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بیان کرد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی افزود: ارائه لیست هوشمند حق بیمه، معرفی ناظران اشخاص حقوقی برای مشاهده لیست حق بیمه، معرفی نمایندگان اشخاص حقوقی (تفویض اختیار مشاهده و انجام امور مرتبط با کارفرما)، اوراق خزانه اسلامی، واریز نقدی، درخواست استفاده از خدمات غیرحضوری کارفرمایان و تکمیل اطلاعات کارفرمایی اشخاص حقیقی و حقوقی از دیگر خدمات غیرحضوری به حوزه کارفرمایی کارگاههای تحت پوشش این سازمان به حساب میآید.
۲۹ خدمت غیرحضوری در بخش بیمهشدگان و ۲ خدمت دیگر برای همه ذینفعان
خدابنده به حوزه بیمهشدگان و ارائه خدمات غیرحضوری به همه این گروههای تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: ۲۹ خدمات در سازمانه خدمات غیرحضوری و برنامه کاربردی تأمین من به بیمهشدگان این نهاد بیمهای اختصاص دارد تا این گروهها بتوانند بدون حضور در شعب و مراکز نسبت به دریافت خدمات خود اقدام کنند.
وی انعقاد قرارداد و دریافت برخط حق بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد، انعقاد قرارداد زنان خانهدار و دختران و پرداخت حق بیمه، انعقاد قرارداد دانشجویی و پرداخت حق بیمه، انعقاد قرارداد گروهی، انعقاد قرارداد بیمه اختیاری و پرداخت حق بیمه و انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه کسری از ماه را بخشی از خدمات غیرحضوری به جامعه بیمهشدگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک هزینه مراسم تحریم، کمک هزینه اروتز و پروتز، کمک هزینه بارداری، درخواست کفالت، درخواست کمیسیون پزشکی، اعلام حوادث ناشی از کار، احتساب سوابق دوران خدمت سربازی، برقراری بیمه بیکاری، بیمهشدگان بیمه شده به درخواست کارفرما و بیمهشدگان افراد تبعی توسط بیمه شده اصلی به عنوان بخش دیگری از این خدمات غیرحضوری است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: اعلام کد مجوز استعلام اشتغال به تحصیل، استعلام رابطه بیمهپردازی، استعلام برخورداری از حمایت درمانی، پرداخت سهم کارفرمایی ۲۰ درصد توسط کارگران ساختمانی، پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی، ارائه خدمات سابقه، اعلام سابقه به موسسات، اعتراض به سابقه دارای کسری کارکرد یا اشکال، اعتراض به سوابق ناموجود، واکشی عکس از سامانه ثبت احوال و اعلام شماره حساب بانکی دیگر خدمات غیرحضوری به بیمهشدگان تحت پوشش به شمار میرود.
خدابنده افزود: البته ۲ خدمت دیگر برای همه ذینفعان به صورت غیرحضوری ارائه میشود که شامل پرونده الکترونیک من و مدیریت حساب کاربری مخاطب است.
هوشمندسازی تأمین اجتماعی در دستور کار است
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی افزود: در راستای هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی باید تا حد امکان کاهش هزینهها و افزایش درآمدها در دستور کار داشته باشد. اگر با کمترین هزینه بیشترین آورده را برای سازمان داشته باشیم، هوشمند عمل کردهایم.
وی ادامه داد: سازمان تأمین اجتماعی از سالهای گذشته برنامه تأمین اجتماعی هوشمند را برنامهریزی و سیاستگذاری کرده است. البته زمانی که ما خدمات حوزه غیرحضوری و هوشمند این سازمان را تحویل گرفتیم، تنها طرح ۳۰۷۰ یعنی ۳۰ خدمت و ۷۰ میلیون بار کاهش مراجعه به مراکز و شعب بیمهای اجرایی شده بود.
خدابنده افزود: با انجام اقدامات مربوط به طرحهای مختلف حوزه هوشمندسازی در بستر الکترونیک، در حال حاضر تعداد خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی به ۶۲ مورد افزایش یافته است. در واقع اکنون تعداد ۶۲ خدمت الکترونیک با بیش از ۱۰۰ میلیون بار مراجعه بدون حضور در مراکز و شعب این سازمان به ذینفعان و مخاطبان ارائه میشود.
به گفته وی، سیاست و راهبرد اصلی سازمان تأمین اجتماعی گسترش این نوع خدمات در بستر الکترونیک و فضای مجازی است تا بیمهشدگان و مستمریبگیران بتوانند این مجموعه سرویسها و خدمات متنوع را در سریعترین زمان دریافت کنند. این مسئله علاوه بر کاهش رفتوآمد ذینفعان و شرکای اجتماعی به مراکز دریافت خدمات نظیر شعب و مراکز درمانی، منجر به ارائه مطلوبتر خدمات با کاهش خطای انسانی میشود.
رئیس مرکز فناوری، آمار و محاسبات سازمان تأمین اجتماعی گفت: با توجه به اهمیت حوزه هوشمندسازی خدمات، در برنامهریزیهای تأمین اجتماعی حرکت بهسوی اقدامات الکترونیک و گسترش سرویسهای غیرحضوری است. افزایش خدماتدهی غیرحضوری در برنامه کاربردی «تأمین من» و «سامانه خدمات غیرحضوری» سازمان تأمین اجتماعی به بیمهشدگان، مستمریبگیران، کارفرمایان و شرکای اجتماعی در اولویت قرار دارد.
وی تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی با جامعه آماری حدود ۴۷ میلیون نفر از میان افراد بیمهشده و مستمریبگیر با افراد تبعی آنان، بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند حرکت بهسمت اقدامات غیرحضوری و توسعه خدمات هوشمند است. در حال حاضر، یکسان شدن تعداد سرویسها و خدمات ارائه شده در هر دو برنامه کاربردی تأمین من و سامانه خدمات غیرحضوری بهعنوان یکی از اولویتهای حوزه هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی مطرح است.
نظر شما