مردم از انتظار طولانی در برخی ایستگاه‌های اتوبوس شکایت دارند

دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی که تیرماه ۱۴۰۳ منتشر کرده با مروری بر مزایای سامانه‌های اتوبوس‌رانی، مسأله کمبود و فرسودگی اتوبوس‌های شهری را مورد بررسی قرار داده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، گزارش «مسأله کمبود و فرسودگی اتوبوس‌های شهری؛ نیازسنجی و تأمین اعتبار» مرکز پژوهش های مجلس به سرمایه نسبتاً کم برای راه‌اندازی و عدم وابستگی به مسیرهای خاص این سامانه به عنوان مزایای مهم این سامانه اشاره دارد و از سوی دیگر، کمبود ناوگان فعال و با کیفیت اتوبوس‌رانی را از جدی‌ترین معضلات حوزه حمل ونقل عمومی شهری برشمرده است.

آتیه‌آنلاین در گزارش پیش‌رو با مروری بر نتایج این پژوهش آماری، در گفت‌وگوهایی با شماری از شهروندان تهرانی وضعیت کمی و کیفی ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران را مورد سوال قرار داده است که در ادامه می‌خوانید.

بررسی روند ناوگان اتوبوس‌رانی شهر تهران در پژوهش مسأله کمبود و فرسودگی اتوبوس‌های شهری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بیانگر آن است که تعداد اتوبوس‌های فعال از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵‌ تقریباً روند ثابتی داشته و سیر نزولی آنها از سال ۱۳۹۵ با شیب بسیار تندی آغاز شده است؛ به‌طوری‌که تعداد ناوگان فعال در سال ۱۴۰۱ با ۵۵ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۵ به ۲۷۸۴ دستگاه رسیده است.

همچنین یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد به‌جز در برخی مقاطع زمانی محدود که خرید ناوگان‌ به‌صورت‌کامل با سرمایه بخش خصوصی در مشهد و تهران انجام شده، در سایر شهرها چنین اتفاقی رقم نخورده است.‌

بررسی بودجه مصوب سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ شهرداری چندین‌ کلان‌شهر کشور در این مطالعه نشان داده که اعتبار پیش‌بینی شده‌ ازسوی اغلب شهرداری‌ها برای نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی شهرها کفایت نیازهای شهر را نمی‌کند. به‌طوری‌که سهم حمل‌ونقل عمومی غیرریلی (شامل اتوبوس، مینی‌بوس و ون) از اعتبارات بخش حمل‌ونقل شهرداری‌ها به‌طور متوسط حدود ۱۰ درصد است.

این گزارش همچنین به این موضوع اشاره دارد که در راستای ایفای وظایف دولت در کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی شهری، در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱، در مجموع نزدیک به ۱۶ هزار اتوبوس با مشارکت حداکثری دولت (پرداخت حدود ۸۰ درصد از هزینه خرید اتوبوس نو) برای شهرها تأمین شده است.‌ با وجود این، دولت در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ جهت تأمین ناوگان اتوبوس‌رانی شهرها کمک قابل‌توجه و مؤثری به شهرداری‌ها نکرده است موضوعی که در گزارش پیش‌رو روابط عمومی شرکت اتوبوس رانی شهر تهران در پیگیری خبرنگار آتیه‌نو بر آن صحه می‌گذارد.

شکایت مردم از انتظار طولانی در برخی ایستگاه‌ها

یک شهروند تهرانی که برای رفت‌وآمد روزانه خود از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می‌کند در گفت‌وگو با آتیه‌ آنلاین با اشاره به طولانی‌شدن زمان انتظار در برخی ایستگاه‌ها می‌گوید: مسافران از اینکه بعضاً نیم ساعت و یا بیشتر در ایستگاهی منتظر اتوبوس می‌مانند طبیعتاً خسته، کلافه و شاکی می‌شوند بنابراین لحظه سوار شدن نسبت به این موضوع اعتراض می‌کنند. بارها پیش آمده که معترضان مورد بدرفتاری و بددهنی راننده قرار گرفتند.

سمانه یزدانی در ادامه با اشاره به کثیفی بسیاری از اتوبوس‌های فعال این شهر می‌گوید: صندلی‌های برخی اتوبوس‌ها به قدری چرک و کثیف است که ترجیح می‌دهم مسیر طولانی تا مقصد را بایستم.

او ادامه می‌دهد: به لحاظ نظافت وضعیت تاکسی‌های خطی زردرنگ تا حدودی مناسب‌تر از اتوبوس‌ها هستند اگرچه شماری از آنها نه تنها فرسوده و از رده خارج شده‌اند بلکه نشیمن فرورفته، خشک و پرلکه آنها اذیت‌کننده و چندش‌آور است.

چرک‌بودن صندلی و راهروی اتوبوس‌ها

م. داوودی یکی دیگر از شهروندان تهرانی با اشاره به کثیفی و دودآلودی برخی اتوبوس‌ها در خطوط میانی، حاشیه و جنوب شهر تأکید می‌کند که دودزایی اتوبوس‌ها نه تنها شهر را در غباری از دود فرو می‌برد بلکه از طرفی سیاهی و دوده نشسته بر صندلی‌ها بهداشت و سلامت مسافران را به خطر می‌اندازد.

اصلاح فرهنگ شهروندی در استفاده از حمل‌ونقل عمومی

ستار محبوبی یکی دیگر از شهروندان تهرانی در گفت‌وگو با آتیه‌ آنلاین می‌گوید: اگرچه به نظر می‌رسد نظارت دقیق و درستی بر بهداشت و پاکیزگی ناوگان حمل و نقل عمومی وجود ندارد اما مردم نیز بعضاً بی‌ملاحظه هستند و در حفظ و نظافت اتوبوس‌های شهری و حتی مترو حساسیت چندانی به خرج نمی‌دهند.

او بر تأثیر بی‌تفاوتی مردم در تشدید آلودگی‌ها تأکید کرده و در این خصوص می‌گوید: فرهنگ نریختن آشغال و ضرورت حفظ اموال عمومی و عدم تخریب آنها هنوز در جامعه ما نهادینه نشده است.

محبوبی می‌افزاید: به تکرار می‌بینیم که کودکان دست‌های آغشته به شکلات و انواع خوراکی را به صندلی اتوبوس می‌مالند و یا با کفش‌های گل‌آلود بر صندلی اتوبوس‌ها راه می‌روند. والدین آنها بعضاً نیز با بی‌تفاوتی، خود نیز نسبت به نیانداختن آشغال‌های ریز و درشت خود بر کف اتوبوس و یا ایستگاه‌ها حساس و مقید نیستند. این شهروند تهرانی در پایان بر ضرورت اصلاح فرهنگ شهروندی در استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی تأکید می‌کند.

مردم مسایل ناوگان شهری را با ۱۳۷ در میان بگذارند

آتیه‌آنلاین به منظور انعکاس مشکلات مردم به شرکت اتوبوس‌رانی شهر تهران و دریافت پاسخ‌های این شرکت، ضمن برقراری تماس با اداره کل روابط عمومی، مسایل و چالش های مردم را با آن اداره کل در میان گذاشت.

اداره کل روابط عمومی شرکت اتوبوس رانی شهر تهران در پاسخ به اینکه « دلیل اینکه بعضاً مردم از تمیز نبودن، کهنگی، فرورفتگی و شکستگی صندلی‌ اتوبوس‌ها شکایت دارند چیست؟» گفت: با عنایت به اینکه اتوبوس‌ها به صورت مستمر در حال بازدید موارد ظاهری هستند، موارد اشاره شده به صورت مستمر در حال رفع عیب هستند و در صورت رؤیت توسط شهروندان، می‌توان با شماره‌گیری خط ۱۳۷ موارد را اعلام تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن پیگیری و رفع عیب شود.

این واحد شرکت اتوبوس رانی شهر تهران در خصوص مأموریت این شرکت در راستای پاکیزگی و نظافت اتوبوس‌های شهری افزود: در مناطق اتوبوسرانی کارواش برای پاکیزگی و نظافت اتوبوس‌ها به صورت مستمر در حال فعالیت است، همچنین در صورت بازدید و رؤیت موارد اضطراری یا دریافت گزارش، ضمن اعزام به کارواش در خصوص نظافت آن خودرو اقدام لازم به عمل می‌آید.

روابط عمومی شرکت انوسرانی شهر تهران در پاسخ به دلایل و چرایی کاهشی‌شدن تعداد اتوبوس‌های فعال تهران از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۵ به استناد نتایج گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: با توجه به اینکه از سال۱۳۹۰ تا سال ۱۴۰۰ هیچ اتوبوسی از سوی دولت به اتوبوسرانی تهران تحویل نشده است نظر به فرسودگی تدریجی ناوگان و خروج ناوگان فرسوده از چرخه خدمات رسانی، تعداد اتوبوس فعال روند کاهشی داشته است.

روابط عمومی شرکت اتوبوس‌رانی شهر تهران میانگین طول عمر ناوگان اتوبوسرانی تهران ۱۳ سال اعلام کرد و در خصوص تعداد اتوبوس و ایستگاه‌های شهری فعال در جابه‌جایی مسافران توضیح داد که« بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران فعال هستند و در خطوط اتوبوسرانی تهران شاغل شده که این تعداد بیش از یک میلیون نفر از شهروندان تهرانی را در سطح شهر و بین ۴ هزار و ۵۵۵ ایستگاه خطوط جابجا می‌کنند.»

این واحد شرکت اتوبوس رانی شهر تهران در پاسخ به اینکه شهرداری‌ برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی به منظور سرمایه‌گذاری در خرید ناوگان چه تدابیری اندیشیده است؟، تأکید که« شهرداری تهران در راستای حمایت از بخش خصوصی به منظور سرویس‌رسانی به شهروندان محترم اقدام به خرید خدمت متناسب با سرمایه‌گذاری و سرویس رسانی می‌کنند.»

گزارش: مهین داوری

کد خبر: 75561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =