به گزارش آتیهآنلاین، رضا جزندری دارای مدرک تحصیلی کارشناس مکانیک تاسیسات از دانشگاه علمیکاربردی است و در سال ۱۳۹۹ موفق به اختراع «پیشرانه الکتریک» شده است. اختراع مذکور، نوعی موتور الکترومغناطیس بهشمار میرود که برخلاف موتورهای دیگر دوار نیست و بهروش خطی ضربهای حرکت میکند. چنین طرحی تاکنون در دنیا ارائه نشده و دستاورد او به دلیل عدم نیاز به سوختهای فسیلی، میتواند انقلاب صنعتی جدیدی را در عرصه حملونقل ایجاد کند.
وی همچنین در مسابقات بینالمللی «کمفست» که اسفند سال گذشته در وان ترکیه برگزار شد، مدال نقره این مسابقات را در حوزه فناوریهای مترو و قطارهای برقی دریافت کرد.
تکنسین تاسیسات بیمارستان آیتالله کاشانی تهران در شرح ویژگیهای اختراع خود برای وسیله نقلیه فضایی، گفت: پیشرانه الکتریک، طرحی کاملا جدید برای کپسولهای فضایی است که نیازی به موتور جت یا تعامل با آیرودینامیک، هیدرودینامیک و حتی اصطکاک ندارد. این پیشرانه از مکانیزم حرکت خطی ضربهای بهره میبرد که با استفاده از ترکیب مشخصی از مگنتها و سیمپیچها، نیروی حرکتی تولید میکند. در این فناوری نیروی حرکتی بدون نیاز به خروجی و ورودیهای متداول مانند سوخت فسیلی یا پیشرانههای شیمیایی ایجاد میشود و به همین دلیل در محیطهای بسته و بدون هوا نیز عملکرد بهینهای دارد.
جزندری، افزود: در این طراحی، کپسول فضایی به چهار پیشرانه الکتریک مجهز شده است که در قسمت پایینی کپسول قرار میگیرد و وسیله را قادر میسازد تا در تمامی محورهای مختلف فضایی، بالا، پایین، جلو، عقب، چپ و راست به صورت مستقل با ترکیبی حرکت کند.
او در شرح کاربرد اختراع خود در وسایل نقلیه دریایی، گفت: برای حرکت وسایل نقلیه دریایی معمولا از موتورهای دیزلی یا گازی استفاده میشود که آلودگی زیادی تولید میکنند. پیشرانه الکتریک جدید میتواند جایگزین این موتورها شود و با استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی، نیروی لازم برای حرکت کشتیها و زیردریاییها را فراهم کند.
کارشناس تاسیسات با بیان اینکه اختراع جدید او میتواند مزایای متعددی داشته باشد، اعلام کرد: کاهش وزن و هزینه سوخت، عملکرد در شرایط فضایی و استفاده از منابع پایدار انرژی از جمله این مزایا بهشمار میرود.
جزندری ادامه داد: طرح مذکور در صنعت دریایی و زیردریایی، کشتیرانی، هوایی، رباتیک و صنعت حملونقل زمینی از جمله مترو، آسانسور، درهای کشویی و صنایع پمپ میتواند کاربرد داشته باشد و حتی در حوزه پزشکی و ساخت اندامهای مصنوعی کارآمد است.
وی همچنین با اشاره به یکی دیگر از اختراعات خود با عنوان ربات استخر آبزیان، افزود: این طرح نیز شامل یک پیشرانه الکتریک نوین برای رباتهای استخر آبزیان است که با مکانیزم حرکت خطی- ضربهای کار میکند. این پیشرانه نیز بدون نیاز به پروانه حرکت میکند. در سیستمهای سنتی از وسایل دارای پروانه برای حرکت در آب استفاده میشود که میتواند منجر به تخریب محیط زیست طبیعی و ایجاد آسیب و مرگ آبزیان کوچک شود.
کارشناس تاسیسات، ادامه داد: این ربات مجهز به چهار پیشرانه الکتریک است که بدون ایجاد اصطکاک با محیط خارج از ربات، نیروی جلوبرنده تولید میکند. علاوه بر آن، ربات به یک دوربین ۳۶۰ درجه مجهز شده که به شناسایی و پایش دقیق محیط اطراف کمک میکند.
جزندری با اشاره به روند ثبت اختراع خود، گفت: ثبت این اختراع از سوی «مرکز مالکیت معنوی» سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای بازبینی و بررسی به دانشگاه امیرکبیر ارسال شده است و در مرحله داوری قرار دارد که امید است روند آن بهزودی طی شود.
او با بیان اینکه موتور پیشران اختراع وی قابلیت بسیار گستردهای دارد، افزود: تکنولوژی این طرح در دنیا وجود ندارد و بهرهمندی از آن میتواند انقلاب صنعتی جدیدی را در حوزه حملونقل دنیا ایجاد کند.
کارشناس تاسیسات درباره انگیزه خود برای ارائه طرح جدید پیشرانه، بیان کرد: در دوره نوجوانی به دلیل علاقه زیادی که به هواپیماهای جنگنده داشتم، درباره نحوه پرواز آنها مطالعات خود را شروع کردم و سپس حرکت قطارهای سریعالسیر مغناطیسی را مورد توجه قرار دادم. در دوره دانشجویی آستانه مطالعاتم را گسترش داده و درصدد برآمدم تا موتور جدیدی را طراحی کنم.
جزندری ادامه داد: از سال ۱۳۹۶ تلاش خود را برای اختراع موتور جدید، آغاز کردم و در سال ۱۳۹۹ موفق به ارائه «پیشرانه الکتریک» شدم؛ اما از آن سال تاکنون موفق به ثبت اختراع خود نشدهام.
وی فعالیت در مجموعه تأمیناجتماعی را از افتخارات خود بیان کرد و افزود: از اینکه فرآیند خدمترسانی ما در سازمان تأمیناجتماعی به نفع جامعه کارگر تمام میشود، بسیار خوشنودم و موفقیت خود را مدیون تأمیناجتماعی، رئیس و مدیران بیمارستان آیتالله کاشانی میدانم که فرصت انجام تحقیقات را در اختیارم گذاشتند.
نظر شما