بورس در آستانه از دست دادن حمایت مهم دو میلیون واحدی

 روز دوشنبه (۳۰ مهرماه) شاخص کل بورس با افت ۱۳ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۷ هزار واحدی قرار گرفت و در آستانه از دست دادن حمایت مهم دو میلیون واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه‌آنلاین»، در سومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۱۳.۸۸۴ واحدی در محدوده دو میلیون و ۷ هزار واحدی قرار گرفت. همچنین امروز شاخص کل هموزن نیز با کاهش ۳.۸۸۴ واحدی در محدوده ۶۶۵ هزار واحدی ایستاد. این درحالیست، امروز دامنه بورس با محدودیت منفی و مثبت سه درصدی روبرو شد.

در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۸ میلیارد ورقه سهم طی ۲۰۲ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۵.۹ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای صنایع‌ مس‌ ایران، پتروشیمی نوری، پالایش نفت اصفهان، بانک ملت، صنعتی و معدنی چادر ملو، گسترش نفت و گاز پارسیان و سرمایه گذاری غدیر ملی‌ بانک ملت، کشتیرانی جمهوری اسلامی، توسعه معادن و فلزات و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین تاثیر منفی و نمادهای مبین انرژی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه گذاری صدرتامین بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با افت ۱۳۵ واحدی در محدوده ۲۱ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۹.۴ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۹۹ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۳.۱ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پلیمر آریا ساسول، پویا زرکان آق دره، سرمایه گذاری مالی سپهرصادرات، صبا فولاد خلیج فارس، بهمن دیزل و سیمان ساوه بیشترین تاثیر منفی و نمادهای بانک سامان و توسعه معادن کرومیت کاوندگان بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که روند کوتاه مدت شاخص کل و هم‌وزن نزولی است. امروز نمادهای شاخص‌ساز عرضه بیشتری به نسبت نمادهای کوچک و متوسط داشته‌اند. ارزش معاملات خرد عدد ۲۷۰۹ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، ۱۳ درصد افزایش داشته، اما نسبت به میانگین ماهانه، با افزایش قابل توجهی روبرو نبود.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۱۹۷۳ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای هفتمین روز متوالی با ثبت رقم ۱۰۳ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. این درحالی است که در یک هفته گذشته از شدت خروج نسبت به میانگین ماهانه کاسته شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۶۱۴ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها است. خروج نقدینگی از این صندوق‌ می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد. صندوق‌های درآمد ثابت امروز نیز شاهد ۵۸۰ میلیارد تومان خروج نقدینگی بوده‌اند. این سومین روز متوالی است که نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها خارج می‌گردد.

ارزش صف‌های خرید ۱۳۰ میلیارد تومان است که کاهش ۲۴ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش هم با کاهش ۱۶۳ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی همراه بوده و در محدوده ۱۲۸۳ میلیارد تومان قرار دارد.

بیشترین ارزش معاملات را گروه بانکی با ثبت رقم ۳۴۲ میلیارد تومان (۱.۱ برابر میانگین هفتگی) به خود اختصاص داده است. پس از آن گروه‌های فلزات اساسی با ارزش معاملات ۲۳۴ میلیارد تومان (۰.۹ برابر میانگین هفتگی) و شیمیایی با ارزش معاملات ۱۹۶ میلیارد تومان (۱.۱ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

گروه اطلاعات و ارتباطات با ارزش معاملات ۸ میلیارد تومان (۱.۷ برابر میانگین هفتگی) بیشترین ارزش معاملات را نسب به میانگین هفتگی داشته است. پس از آن گروه نهادهای مالی واسط با ارزش معاملات ۳۷ میلیارد تومان (۱.۴ برابر میانگین هفتگی) و گروه بیمه با ارزش معاملات ۷۶ میلیارد تومان (۱.۳ برابر میانگین هفتگی) قرار دارند.

کارشناسان بازار سهام معتقدند، به‌واسطه ریزش بورس، شاهد استقبال خریداران از گواهی سکه بورسی، صندوق‌های طلا و همچنین خرید طلای فیزیکی (سکه) بودیم که با افزایش نرخ نیز همراه شده است. علاوه بر تنش‌های منطقه‌ای، می‌توان بودجه‌بندی سال آینده، افزایش فاصله نرخ نیما با نرخ بازار، نرخ بهره و همچنین گزارش‌های ۶ ماه نخست را نیز در وضعیت این روزهای بازار دخیل دانست.

در شرایط فعلی سازمان بورس باید حمایت بیشتری از سهم‌های مختلف داشته باشد و با تزریق پول به بازار بخشی از مشکلات بورس را حل کند. از طرفی طلا تحت تأثیر قیمت‌های جهانی و رشد دلار کماکان مقصد اصلی سرمایه‌گذارانی است که از تورم و بحران ترس دارند و نرخ بهره بالا هم نتوانسته جلوی حرکت سرمایه‌های خرد به سمت طلا را بگیرد و شکسته‌شدن رکورد ورود پول به بازار طلا اتفاقی تکراری است.

صندوق‌های طلا از ابتدای مهرماه به‌استثنای امروز ۷ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان پول حقیقی جذب کرده‌اند و ارزش دارایی‌های تحت تملک صندوق‌های طلا نیز تا دیروز به بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

با توجه به دستورات روز گذشته رئیس جمهوری برای بهبود وضعیت بازار سرمایه و طبق نظر بسیاری از کارشناسان، با کاهش تنش‌ها روند نوسانات منفی موجود در بازار سرمایه به تدریج اصلاح و به حالت ثبات برمی‌گردد.

حمایت دولت از بورس

در این راستا، روز گذشته در جلسه‌ ستاد اقتصادی دولت که با حضور رئیس جمهور، معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر اعضای ستاد اقتصادی دولت برگزار شد، حجت اله صیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، طی گزارشی چالش‌های پیش رو، انتظارات موجود، پیشنهادها و برنامه‌های سازمان بورس را در حوزه اصلاح روندهای بازار سرمایه به این ستاد ارائه داد.

صیدی در این جلسه، با برشمردن برخی مشکلات موجود در بازار سرمایه، پیشنهادهای هفت‌گانه‌ای از جمله توقف اختلال در بازارها و قیمت‌گذاری دستوری، نزدیک‌شدن تدریجی قیمت ارز نیمایی و نرخ ارز در بازار آزاد، ایجاد هماهنگی کامل بین سیاست‌های پولی و مالی و بازار سرمایه، به‌ویژه در حوزه نرخ سود سپرده‌ها و را مطرح کرد.

در ادامه این جلسه، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری، نیز پس از شنیدن گزارش و راهکارهای ارائه‌شده از سوی سازمان بورس، دستورات لازم را به دستگاه‌های مختلف برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، صادر کرد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان، بازار سرمایه علی رغم اینکه تمایل و پتانسیل رشد را داشت، به علت وجود تنش‌های سیاسی اخیر، وارد فاز و مرحله رکودی شده و به اصطلاحی، اصلاح را در پیش گرفته است. با این حال، با کاهش تنش‌ها و به مروز زمان وضعیت نوسان روبه پایین شاخص‌ها در بازار سرمایه به حالت قبل باز می‌گردد.

کد خبر: 75171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =