کاهش 41 درصدی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

اشتغال- تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری طی بازه سه ساله به میزان 41.7 درصد با کاهش روبه‌رو شده‌ است. به بیانی دیگر، از نیمه سال 1400 تا انتهای نیمه سال جاری به این اندازه تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری با کاهش مواجه شده است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، بر این اساس، تعداد آنها از 240 هزار نفر در انتهای تابستان 1400 به 140 هزار نفر در پایان شهریور امسال رسید. این آمار وقتی مثبت و خوشایند است که گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود دو سوم از این افراد که از چرخه دریافت بیمه بیکاری خارج شده‌اند، به کار بازگشته‌اند.

روند نزولی تعدیل نیروی انسانی
موارد مذکور نشان می‌دهد روند بهبود محیط کسب و کار باعث شده تا میزان تقاضا برای استخدام بیکاران افزایش یابد. نشان به آن نشان که در همین شهریورماه سال جاری براساس شاخص مدیران خرید به بالای 51 درصد رسیده است. به زبانی دیگر، هر چه این میزان از 50 درصد بیشتر باشد، به معنای بهبود اوضاع است. از طرفی دیگر کاهش 100 هزار نفری از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نشانه‌ای از راهبرد موفقیت‌آمیز مهارت‌آموزی و ارتقای این نوع مهارت‌ها بوده است.
افزایش اشتغال فرصت‌های ارزان قیمت و خانگی از دیگر دلایل کاهش تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری بوده است. نکته مهم‌تر آنکه طبق ارزیابی‌های مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روند تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری سه سال اخیر کاهشی بوده است. محض نمونه، میزان تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در انتهای سال 1401 نسبت به شهریورماه سال 1400 به 175 هزار نفر کاهش یافت و در انتهای سال 1402 به 158 هزار نفر رسید.
بر این اساس با کاهش تعداد مقرری‌بگیران بیمه ‌بیکاری، هزار و 20 میلیارد تومان از این محل در سه سال منتهی به شهریور 1403 صرفه‌جویی شد و در منابع سازمان تأمین اجتماعی باقی ماند. همچنین افت تعداد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در این بازه زمانی علاوه بر پایداری منابع صندوق تأمین اجتماعی، از بهبود فضای کسب و کار و کاهش تعدیل نیروی انسانی در واحدهای تولیدی خبر می‌دهد.

راهبردی برای بازگشت
آرمین خوشوقتی، کارشناس حقوق و روابط کار، اشتغال دوباره بیش از یک سوم مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، یک اتفاق بسیار مثبت دانست. خوشوقتی گفت: حالت ایده‌آل این است که بیش از ۵۰ درصد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری پیش از انقضای مدت قانونی مقرری‌بگیری، شغل جدید پیدا کنند و دوباره مشغول به کار شوند.
این کارشناس روابط کار تصریح کرد: موافقتنامه جدید صندوق بیمه بیکاری و سازمان فنی و حرفه‌ای کشور برای مهارت‌آموزی مقرری‌بگیران، گام مؤثری در راستای آموزش مهارت‌های لازم به مقرری‌بگیران بیمه بیکاری است و در صورت تطبیق آموزش‌ها با نیازمندی‌های بازار کار، در مسیر یافتن شغل تأثیر مثبت بسیار دارد.
وی اظهار داشت: برای تداوم این روند، باید به دوره‌های آموزشی و سرفصل‌هایی که در قالب مهارت‌آموزی اجباری به بیکارشدگان غیراختیاری آموزش داده می‌شود، توجه کرد؛ بر این اساس رونق شاخص مهارت باید به افزایش اشتغال منجر شود.

الزام قانونی قابل تأمل
براساس این گزارش،در چهارچوب تفاهمنامه سه‌جانبه اخیر میان وزارت کار، سازمان آموزش فنی حرفه‌ای و سازمان تأمین اجتماعی، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری ملزم به حضور در دوره‌های مهارت‌آموزی هستند. همچنین استان‌ها ملزم شده‌اند مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را که حداقل ۶ ماه از مدت دریافت مقرری بیکاری آنان باقی مانده بر اساس جنس، سن، رشته تحصیلی، نوع مهارت و شغل قبلی طبقه‌بندی کنند و متناسب با نیاز بازار کار و تقاضای کارفرما آنها را برای گذراندن دوره‌های آموزش مهارتی به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی کنند.

کد خبر: 75147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =