سامانه راه‌آهن ویژه نابینایان؛ گامی در راستای ایجاد فرصت‌برابر

گسترش خدمات در بستر دولت الکترونیک در دنیای مدرن امروز، ضرورت ارائه خدمات را در فضای وب را دو چندان کرده است. اگرچه با افتتاح سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن ویژه نابینایان در روزهای اخیر دسترسی فیزیکی و کسب اطلاعات سفر از طریق راه‌آهن برای نابینایان فراهم شده اما از سوی دیگر، مناسب‌سازی تمامی بخش‌های سایت راه آهن برای تمام جامعه معلولان به ویژه نابینایان بیش از پیش احساس می‌شود. اگر این مهم محقق شود نابینایانی که قصد سفر دارند می‌توانند به آسانی مانند سایر مردم با مراجعه به سایت راه آهن، بلیت قطار خود را به صورت اینترنتی خریداری کنند.

امیر سرمدی، عضو هیأت مدیره انجمن نابینایان ایران در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به افتتاح سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن ویژه نابینایان در خصوص چگونگی استفاده از امکانات این سامانه گفت: نقشه ایستگاه بر روی کاغذهای مخصوص برجسته شده و تمامی امکانات موجود در ایستگاه مشخص شده است. از بخش مربوط به اطلاعات گرفته تا فروشگاه، سرویس بهداشتی، گیت‌های کنترل بار، صندوق امانات و بخش مخصوص به فروش بلیت، تمامی این بخش‌ها با علائم اختصاری بر روی نقشه مشخص شده است.

سرمدی افزود: بخش دیگر این سامانه شامل دستگاه برجسته‌نگار ورژن ۴ و نرم‌افزار سامانه اطلاع‌رسانی نابینایان ویژه راه‌آهن است. در نرم‌افزار اطلاعاتی در خصوص توصیف نقشه ایستگاه برای نابینایان، علائم اختصاری، امکان جست‌وجو در این علائم همچنین اطلاعات کلی از راه‌آهن شامل تاریخچه، امکانات و اطلاعات کاملی از قطارهای موجود در ایستگاه وجود دارد. اینکه قطارهای چهار تخته، شش تخته یا سالنی هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند.

وی با بیان اینکه تمام اطلاعات در این سامانه به صورت صوتی و بریل برای نابینایان قابل دسترس است، افزود: بخش اصلی این سامانه نمایش نوشته‌های تابلو اعلانات موجود در ایستگاه که برای افراد بینا قابل مشاهده است، به صورت صوتی و بریل نیز برای نابینایان بارگذاری شده است. تمامی اطلاعات شامل زمان ورود و خروج قطارها، شماره قطار، میزان تأخیر قطارها، ساعت رسیدن به مقصد و… برای نابینایان نیز نمایش داده می‌شود تا بحث ایجاد فرصت برابر برای معلولان جلوه واقعی پیدا کند.

سرمدی در ادامه با مروری بر برنامه‌های آیین گشایش ابن سامانه تشریح کرد: در مراسم افتتاح که روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه برگزار شد مدیرعامل و قائم مقام انجمن نابینایان ایران، معاون آموزش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، رئیس هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان پکتوس و مدیرکل ساختمان و تأسیسات و امور مسافری راه‌آهن با ایراد سخنرانی، از این رویداد ارزشمند به عنوان گام مؤثر در ایجاد فرصت‌های برابر برای نابینایان یاد کردند.

او با اشاره به ابراز خرسندی علی‌اکبر جمالی، مدیرعامل انجمن نابینایان ایران برای افتتاح سامانه راه‌آهن ویژه نابینایان، گفت: مدیرعامل انجمن تأکید کرد که طبق قانون تمامی سازمان‌ها موظف هستند خدمات خود را برای افراد نابینا دسترس‌پذیر کنند و ایجاد فرصت برابر یکی از اتفاقات مهم در سایه افتتاح این سامانه به شمار می‌آید. جمالی همچنین گفت که انجمن تمامی ابزارهای اطلاع‌رسانی خود را به کار خواهد گرفت تا افرادی که به راه‌آهن مراجعه می‌کنند، از این سامانه استفاده کنند. او اظهار امیداوری کرد که تا پایان سال، تعدادی سامانه در استان‌های پر تردد مانند اصفهان، شیراز و تبریز برای نابینایان به بهره‌برداری برسد.

عضو هیأت مدیره انجمن نابینایان ایران افزود: منصور شادکام، قائم‌مقام انجمن نابینایان ایران نیز در آیین گشایش سامانه به ضرورت مناسب‌سازی خدمات قابل ارائه تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها به نابینایان مصرح در قانون جامع معلولان اشاره کرد و گفت که اگر می‌خواهیم حال معلولان خوب باشد باید امکانات و شرایط برای آنها فراهم شود. شادکام گفت از سال‌های گذشته، مقرر شده بود که سامانه اطلاع‌رسانی ویژه نابینایان در استان‌های تهران و خراسان رضوی و یک استان دیگر به صورت طرح پایلوت اجرایی شود که دو سال به طول انجامید تا امروز شاهد افتتاح سامانه راه‌آهن تهران هستیم و امیدواریم تا پایان سال چندین ایستگاه دیگر نیز به سامانه اطلاع‌رسانی ویژه نابینایان تجهیز شود.

سرمدی ادامه داد: طبق گفته قائم مقام انجمن نابینایان کشور ۵۰ ایستگاه پر تردد در سطح کشور وجود دارد و انتظار می‌رود که تمامی این ایستگاه‌ها برای نابینایان مناسب‌سازی شده و به سامانه اطلاع‌رسانی ویژه نابینایان مجهز شوند. البته شاید نیاز باشد اعتبارات موردنیاز این طرح توسط مجموعه راه‌آهن طبق یک پروژه به عنوان دسترسی‌پذیری ایستگاه‌ها برای معلولان تهیه شده و به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شود تا اعتبارات موردنیاز طرح از سوی وزارتخانه در اختیار آنها قرار گیرد.

عضو هیأت مدیره انجمن نابینایان ایران گفت: در مراسم افتتاح سامانه معاون آموزش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور بر این موضوع تأکید کرد که علاوه بر دسترس‌پذیری ایستگاه برای نابینایان، باید طرح‌های سازمان تمام معلولان را مدنظر قرار دهد تا شرایطی فراهم شود که همه معلولان بتوانند سفر امنی را تجربه کنند.

سرمدی در مرور بخش دیگری از سخنان معاون آموزش سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: آقای برقی با اعلام آمار ۸ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموزان نابینا و کم‌بینا مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی و تلفیقی کشور، با اعتراف به فاصله بسیار زیاد امکانات سازمان تا حد ایده‌آل، بر تلاش این سازمان در راستای فراهم ساختن امکانات لازم آموزشی و توانبخشی برای این افراد تأکید کرد.

عضو هیأت مدیره انجمن نابینایان ایران با اشاره به اقدام ارزشمند شرکت دانش‌بنیان پکتوس در پروژه سامانه راه آهن ویژه نابینایان گفت: رامین فرجاد، رئیس هیأت مدیره شرکت دانش‌بنیان پکتوس در مراسم افتتاح با مروری بر سابقه آغاز پروژه، به دنبال بازدید مهندس منصوری از نمایشگاه تجهیزات، مجموعه همکاران آنها بر دسترس‌پذیری محیط فیزیکی ایستگاه متمرکز شدند، در نهایت با ارائه طرحی از سوی انجمن نابینایان ایران، این پروژه توسط کارشناسان شرکت پکتوس اجرایی شد.

سرمدی ادامه داد: تلاش‌های این شرکت دانش‌بنیان زمینه‌ای فراهم کرد که نابینایان به وسیله کاغذهای برجسته، نقشه ایستگاه و بخش‌های مختلف آن را لمس کنند و به واسطه دستگاه برجسته‌نگار و نرم‌افزار تبدیل متن به گفتار، اطلاعات را دریافت کنند.

عضو هیأت مدیره انجمن نابینایان ایران در پایان گفت: اگرچه بنا به گفته مدیرکل ساختمان و تأسیسات و امور مسافری راه‌آهن در مراسم افتتاحیه، شاید راه اندازی این سامانه توقعات را به طور کامل برآورده نکند البته در ادامه راه امیدوارم علاوه بر گسترش خطوط برجسته، تا پایان سال نیز یک ایستگاه دیگر در خطوط پرتردد بین تهران تا مشهد که در حال حاضر در این دو شهر طرح پایلوت سامانه اجرا شده، به بهره برداری برسد.

مراسم افتتاح سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن ویژه نابینایان روز چهارشنبه ۲۵ مهرماه با حضور مدیران راه‌آهن، انجمن نابینایان ایران، شرکت پکتوس، سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور و ستاد مناسب‌سازی کشور در محل راه آهن تهران برگزار شد.

سامانه راه‌آهن ویژه نابینایان؛ گامی در راستای ایجاد فرصت‌برابر

کد خبر: 75045

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =