اقتصاد ایران در بهار ۱۴۰۳ به کدام سمت رفت؟

کارنامه فعالیت‌های اقتصادی ایران در بهار ۱۴۰۳ گویای آن است که در این مدت شاخص تورم به ۳۶.۱ درصد رسیده و در عین حال میزان درآمدهای مالیاتی دولت در قیاس با مدت مشابه سال قبل رشدی ۴۲.۴ درصدی داشته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بر اساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، در فصل بهار ۱۴۰۳ نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر ۷/۷ درصد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت سال ۱۴۰۰ در فصل بهار ۱۴۰۳ به رقم ۱۸۰۱۹۷۱۶ میلیارد ریال بوده که به استناد آن می‌توان گفت در این فصل رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت به ترتیب برابر۴.۶ و ۲.۸ درصد بوده است.

شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی کل کشور در فصل بهار (بر مبنای سال ۱۴۰۰) رقم ۲۴۳.۰ بوده است که درصد تغییرات شاخص در چهار فصل منتهی به بهار ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه در سال قبل (نرخ تورم) ۳۶.۱ درصد بوده است.

وضعیت تولید و مصرف انرژی

در فصل بهار ۱۴۰۳ تولید گاز سبک ۷۳۱.۱ میلیون متر مکعب در روز بوده است که نسبت به مشابه دوره مشابه سال قبل ۰.۹ درصـد افزایش داشته و در این فصل کل مصرف گاز سبک داخلی ۶۱۳.۹ میلیون متر مکعب بوده است.

همچنین در اولین فصل ۱۴۰۳ تعداد کل انشعاب آب شرب در نقاط شهری ۱۸۸۵۶ هزار فقره و در نقاط روستایی ۶۳۵۸ هزار فقره بوده است. در این فصل حجم کل آب شرب فروش رفته ۱۵۵۱ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱.۳ درصـد افـزایش داشته است. از کل آب شرب فروش رفته در کشور ۸۲.۸ درصد در بخش خانگی و ۱۷.۲ درصد در بخش غیرخانگی مصرف شده است.

در فصل بهار ۱۴۰۳ میزان ۹۹۵۷۴ میلیون کیلو وات ساعت برق در کشور تولید شده است که ۲۰۶۴۶ میلیون کیلووات سـاعت (۲۰.۷ درصد) در نیروگاه‌های بخاری، ۷۰۷۴۳ میلیون کیلو وات ساعت( ۷۱.۱ درصد) در نیروگاه‌های گازی و چرخه ترکیبی و ۸۱۸۵ میلیـون کیلو وات ساعت (۸.۲ درصد) در نیروگاه‌های آبی، دیزلی، بادی و اتمی تولید شده است.

در این مدت ۷۴۶۹۹ میلیون کیلو وات ساعت برق در داخل کشور فروش رفته است که از ایـن میـزان ۲۸.۵ درصـد در بخـش خانگی، ۴۰.۷ درصد در بخش صنعت، ۱۴.۵ درصد در بخش کشاورزی، ۸.۵ درصد در بخش عمـومی، ۱.۳ درصـد در بخـش روشـنایی معابر و ۷.۸درصد دیگر به سایر مصارف اختصاص یافته است.

افزایش ۳۲.۲ درصدی قیمت نهاده‌های ساختمانی

بر اساس گزارش منتشره، در فصل بهار ۱۴۰۳ شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰ بـه رقـم ۲۶۴۷.۰ رسـیده که درصد تغییرات شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی در چهار فصل منتهی به بهار ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سـال قبـل ۳۲.۲ درصد بوده است.

فرار مالیاتی ثروتمندان پررنگ‌تر از قبل

در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ درآمد مالیاتی دولت ۱۹۵۳۸۱۵۱.۱میلیارد ریال بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۴۲.۴ درصد رشد داشته

است. جزئیات مالیات دریافتی دولت در جدول زیر قابل مشاهده است:

اقتصاد ایران در بهار ۱۴۰۳ به کدام سمت رفت؟

به استناد آمارهای ارائه شده در بهار امسال اگرچه در مجموع میزان مالیات بر درآمد ۱۵.۱ درصد، مالیات بر اشخاص حقوقی ۸۷.۱ درصد و مالیات بر کالا و خدمات ۳۶.۵ درصد افزایش داشته اما از سمت دیگر مالیات از ثروت تنها بخشی بوده که با رشد منفی همراه شده و ۲۸.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تسهیلات بانکی به کدام بخش‌ها رفته است؟

در پایان فصل بهار ۱۴۰۳ جمع کل منابع پایه پولی برابر ۱۱۱۴۵.۳ هزار میلیارد ریال بوده است که نسـبت بـه پایـان سـال قبـل، ۲.۱ درصد رشد داشته است. همچنین در پایان این فصل جمع کل نقدینگی کشور به ۸۳۵۳۹.۹ هزار میلیارد ریال رسیده کـه نسـبت به پایان سال ۱۴۰۲، ۶.۰ درصد رشد داشته است.

همچنین در اولین فصل سال جاری جمع کل سپرده‌های سیستم بانکی در پایان دوره برابر ۸۲۱۰۴ هزار میلیارد ریال بوده کـه ۲۳.۳ درصـد را سپرده‌های دیداری، ۴۲.۸ درصد را سپرده‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت، ۲۱.۵ درصد را سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، ۹/۹ درصد را سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و ۲.۵ درصد را سایر سپرده‌ها تشکیل می‌دهند.

در فصل بهار ۱۴۰۳ تسهیلات پرداختی بانکها و موسسات اعتباری به کل بخش‌های اقتصادی در پایـان دوره ۹۵۵۳.۷ هـزار میلیـارد ریال بوده است که از این میزان ۵.۳ درصد به بخش کشاورزی، ۳۸.۰ درصد به بخش صنعت و معدن، ۶.۲ درصد به بخش سـاختمان و مسکن، ۵۰.۵ درصد به بخش بازرگانی، خدمات و متفرقه پرداخت شده است.

وضعیت بورس و بیمه در بهار امسال

طبق گزارش منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار، در پایان فصل بهار ۱۴۰۳ شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ۶.۹ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته به ۲۰۴۳۹۸۰ واحد رسید و ارزش بازار اوراق بهادار با ۷.۵ درصد کاهش نسبت به فصل گذشته، رقم ۷۳۴۷۶۵۱۱ میلیارد ریال را ثبت کرد.

همچنین در این مدت ارزش معاملات اوراق بهادار ۳۸۱۸۸۶۰میلیارد ریال بوده که نسبت به فصل قبل ۲۸.۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در پایان بهار ۱۴۰۳ شاخص کل فرابورس ایران با ۱۳.۷ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به ۲۱۸۸۰ واحد رسیده است. در این فصل ارزش بازار فرابورس با ۷.۴درصد کاهش نسبت به فصل قبل به ۲۴۹۸۰۵۸۶ میلیارد ریال رسیده است.

در اولین فصل سال جاری در بورس کالای ایران ارزش معاملات در بازار فیزیکی با ۴.۲ درصد کاهش نسبت به فصل قبل به ۴۱۸۹۲۴۲ میلیارد ریال رسیده است.

طی این مدت در بورس انرژی در بازار فیزیکی ارزش معاملات با ۳۳.۸ درصد افزایش نسبت به فصل گذشته به ۶۱۵۵۱۴ میلیارد ریال رسیده است.

همچنین در فصل بهار ۱۴۰۳ ارزش حق بیمه تولیدی صنعت بیمه ۱۱۴۰۸۹۲ میلیارد ریال بوده که ۱۵.۳ درصد آن (۱۷۴۱۲۶ میلیارد ریال) به بخش دولتی و ۸۵.۷ درصد (۹۶۶۷۶۶ میلیارد ریال) به بخش غیر دولتی تعلق داشته است. از این تعداد بیمه‌نامه صادره ۱۱.۱ درصد (۱۲۷۱۸۷ میلیارد ریال) از نوع بیمه‌نامه زندگی و ۸۸.۹ درصد (۱۰۱۳۷۰۵ میلیارد ریال) از نوع بیمه‌نامه غیر زندگی بوده است.

کد خبر: 74944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =