یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی جذب شدند

سازمان تأمین ‌اجتماعی براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و ماده یک قانون تأمین‌اجتماعی تکلیف و وظیفه قانونی تعمیم پوشش بیمه‌ای را بر عهده‌ دارد؛ در همین راستا تدوین طرح‌های مختلف بیمه‌ای برای گروه‌های اجتماعی بدون بیمه همانند بیمه فراگیر خانواده ایرانی در بازه سه ساله گذشته در دستور کار این نهاد بزرگ بیمه‌گر قرار گرفت.

به گزارش آتیه آنلاین، اولویت رویکردی تأمین اجتماعی جهت گسترش بیمه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به سمتی پیش رفته که جذب یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی و یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در قالب دیگر بیمه‌های اختیاری، اجباری، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌های توافقی آمار جذب بیمه‌شدگان این سازمان را به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسانده است.

سازمان تأمین اجتماعی که در حال حاضر بیش از ۴۷ میلیون نفر از جمعیت کشور را در قالب ۵۳ درصد تحت پوشش دارد، جذب افراد شاغل بدون بیمه از میان ۶ تا ۸ میلیون نفر از این گروه‌های فاقد بیمه‌های اجتماعی همچنان به عنوان اولویت این نهاد بیمه‌گر است تا علاوه بر جذب منابع پایدار در توسعه فعالیت‌های مربوط به پوشش بیمه‌ای نیز برنامه‌ریزی داشته باشد.

اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده مسیری را فراهم کرده که دانشجویان، زنان و دختران خانه‌دار بتوانند با انتخاب انواع بیمه‌های موردنظر خود بتوانند از انواع خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی برخوردار شوند. این اقدام نفعی دوسویه برای سازمان تأمین اجتماعی و همه گروه‌های بدون بیمه و استفاده‌کننده از این طرح بیمه‌ای را دارد.

فراگیری خدمات براساس سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی

ابلاغ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی در فروردین سال ۱۴۰۱ همه فعالیت‌های سازمان تأمین اجتماعی در بخش‌های بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی را هم تحت تأثیر قرار داد. به همین واسطه فراگیری خدمات یکی از کلیدواژه‌های مهم در بند یک این سیاست‌ها مورد توجه سازمان قرار گرفت.

فراگیری خدمات براساس سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی تأثیر مهمی بر پایداری منابع سازمان و افزایش ضریب پشتیبانی این نهاد بیمه‌گر دارد به همین واسطه سازمان تأمین اجتماعی در سال‌های اخیر این مسیر را به عنوان یک راهبرد اساسی دنبال می‌کند.

توسعه پوشش بیمه‌ای با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی

توسعه پوشش بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای همه افراد جامعه که تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیستند منجر به این موضوع شده که تعداد بیمه‌شدگان جدید به خانواده بزرگ تأمین اجتماعی در سه سال اخیر بسیار قابل توجه بوده است.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی درباره جذب بیمه‌شدگان در سه سال گذشته گفت: در دوره اخیر، ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید به جمع خانواده بزرگ تأمین اجتماعی اضافه شده است، به این واسطه بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان منابع پایدار فقط از محل این بیمه‌شدگان جدید، منابع تازه وارد سازمان شده است.

موسوی ادامه داد: با وجود چنین اقدامات اثربخشی اما هنوز حدود ۶ میلیون نفر بیمه‌نشده در کشور داریم که باید برای جذب آن‌ها در نظام بیمه‌ای تلاش کنیم. اتفاق بسیار مهم دیگر سال‌های اخیر افزایش سرمایه کم‌نظیر در نظام بانکی در قالب ۶۲ هزار میلیارد تومان برای بانک رفاه کارگران بود. نکته دیگر در حوزه پایداری صندوق موضوع پوشش بیمه‌ای است که تعداد بیمه شده جدید در این دوره به جمع افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی اضافه شده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر نرخ جایگزینی یا همان نسبت پشتیبانی حدود ۴ است و در این سال‌ها از روند کاهش آن پیشگیری شده است. براساس برآوردها ۶ تا ۹ میلیون بیمه شده در کشور وجود دارد که تأمین‌اجتماعی باید در راستای جذب آنان اقدامات لازم را انجام دهد.

مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی گفت: بالغ بر ۴ میلیون نفر اتباع خارجی در کشور حضور دارند که طبق قانون باید پوشش بیمه‌ای این افراد صورت گیرد و بر اساس برنامه سال‌جاری حداقل یک میلیون نفر از این افراد باید جذب سازمان شوند. افراد بدون بیمه فرصت دست نخورده‌ای برای جذب ورودی‌های جدید در حوزه فعالیت سازمان تأمین ‌اجتماعی به شمار می‌روند.

تحولات بیمه‌ای در بخش بیمه فراگیر خانواده ایرانی

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی در محدوده زمانی مهرماه ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموع تعداد یک میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه شده جدید از طریق اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی جذب سازمان تأمین اجتماعی شدند.

جدیدترین آمارهای این طرح بیمه‌ای نیز بیانگر پوشش بیش از ۷۳ هزار دانشجو و بالغ بر ۵۱۲ هزار نفر از زنان خانه‌دار در قالب اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی است.

همچنین داده‌های آماری حاکی است بالغ بر یک میلیون و ۹۹۸ هزار نفر در بخش‌های بیمه‌شدگان بیمه حرَف و مشاغل آزاد، بیش از ۸۰۵ هزار نفر در بخش رانندگان، بالغ بر ۲۰۳ هزار نفرکارفرمای صنفی، بیش از ۳۱ هزار نفر از باربران، بیشتر از ۲۲ هزار خادم مسجد، حدود ۲ هزار و ۵۷۰ زنبوردار و در مجموع بالغ بر چهار میلیون و ۶۳۰ هزار و ۹۱۹ نفر از بیمه‌شدگان خاص و برخورداران کمک دولت، تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند.

همینطور آمارهای حدود سه سال گذشته نشان می‌دهد که در این مدت ۳۵۴ هزار زن خانه‌دار، ۲۰ هزار کارفرمای صنفی، ۷۷ هزار و ۹۰۰ دانشجو و یک میلیون و ۱۵۲ هزار نفر در قالب بیمه صاحبان حرَف و مشاغل آزاد به جمع خانواده بزرگ تأمین اجتماعی اضافه شده‌اند.

جبران کسری بودجه با گسترش پوشش بیمه‌ای

براساس اطلاعات موجود با اجرای برنامه تحولی گسترش پوشش بیمه‌ای با اجرایی شدن طرح‌هایی همچون بیمه فراگیر خانواده ایرانی و از محل وصول حق بیمه با این طرح کسری بودجه چهار هزار و ۴۲۶ میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰ در سال ۱۴۰۱ برطرف شده و با تداوم این روند در سال ۱۴۰۲مازاد منابعی با میزان ۲۷.۵ هزار میلیارد تومان ایجاد شد.

جوان‌تر شدن تأمین اجتماعی با گسترش خدمات بیمه‌ای

اجرای طرح‌های پوشش بیمه‌ای در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و ورود بیمه‌شدگان جدید میانگین سنی بیمه‌شدگان از حدود ۴۱ سال در سال ۱۴۰۰ به حدود ۳۹ سال در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است که به معنای جوان‌تر شدن سن بیمه‌شدگان سازمان و کُند شدن سرعت بلوغ این سازمان است.

این موضوع جوان‌تر شدن تأمین اجتماعی در کنار اصلاحات ساختاری و اصلاحات بیمه‌ای «پارامتریک» می‌تواند در بهبود وضعیت تعادل مالی سازمان تأمین اجتماعی نقش موثری ایفا کند.

کد خبر: 74691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =