خدمات الکترونیک، عملکرد مراکز درمانی را شفاف‌سازی می‌کند

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان فارس، ارائه خدمات الکترونیک را سبب افزایش سرعت انجام امور، ایجاد شفافیت در عملکرد مراکز و دست‌یابی به داده‌های اطلاعاتی بیان کرد که در نتیجه آن امکان ترسیم اهداف و چشم‌انداز برنامه‌های آینده برای مدیران میسر می‌شود.

رسول قوهستانی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به مهمترین خدمات حوزه آی‌تی، گفت: سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش‌های درمان مستقیم، غیرمستقیم و امور اداری از خدمات الکترونیک بهره‌مند می‌شود. براین اساس از طریق سایت‌های ارتباطی، نرم‌افزارهای خدماتی و سایر شیوه‌ها، امور بیمه‌شدگان، مراکز طرف قرارداد و کارکنان، به‌اجرا درمی‌آید.

وی افزود: در بخش درمان مستقیم، سامانه HIS (سیستم جامع بیمارستانی) در مراکز بستری و سرپایی تأمین‌اجتماعی کاربرد وسیعی دارد؛ به نحوی که تمامی عملکرد حوزه درمان در این سامانه به‌ثبت می‌رسد و نسخه الکترونیک نیز در قالب این سامانه استفاده می‌شود. در درمان غیرمستقیم نیز پرتال درمان، سامانه اسناد پزشکی و نسخه الکترونیک از جمله خدمات حوزه فناوری اطلاعات به‌شمار می‌رود.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان فارس، ادامه داد:‌ همچنین در حوزه اداری نرم‌افزارهای گوناگونی برای انجام امور طراحی شده است که از جمله آن می‌توان به اتوماسیون اداری، نرم‌افزارهای مالی، ‌ مدیریت منابع انسانی و نرم‌افزارهای آماری اشاره کرد.

قوهستانی، تاکید کرد: بی‌شک ارائه خدمات الکترونیک نه تنها سرعت انجام امور را فزونی داده، بلکه سبب ایجاد شفافیت در عملکرد مراکز شده است. در نتیجه مدیران می‌توانند با دست‌یابی به داده‌های اطلاعاتی، اهداف و چشم‌انداز برنامه‌های آینده خود را ترسیم کنند.

او دریافت نوبت غیرحضوری از مراکز درمانی را از دیگر خدمات حوزه فناوری اطلاعات برشمرد و گفت: ارائه نوبت غیرحضوری طی سال‌های اخیر، تحولی را در حوزه دسترسی بیماران به خدمات درمانی به‌وجود آورده است. پیش از این بیماران برای اخذ نوبت، به‌طور حضوری به مراکز درمانی مراجعه می‌کردند که ایجاد صف‌های طویل مقابل باجه‌های پذیرش و شلوغی مراکز را در پی داشت. اکنون می‌توانند به شیوه‌های گوناگون بدون نیاز به مراجعه حضوری، نوبت ویزیت و سایر خدمات تشخیصی را دریافت کنند. این شیوه‌ها شامل اخذ نوبت از طریق اینترنت، تلفن، کد دستوری (USSD) و اپلیکیشن موبایل است.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان فارس، ادامه داد: در استان فارس، اخذ نوبت تلفنی به دو شیوه متمرکز و داخلی انجام می‌شود. در شیوه متمرکز یک سرشماره تلفن برای کل استان در نظر گرفته شده است و در شیوه داخلی نیز هر درمانگاه سرشماره‌ اختصاصی خود را دارد که به بیماران اعلام می‌شود.

قوهستانی با بیان اینکه نسخه الکترونیک یکی از مهمترین برنامه‌های اجرایی سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه فناوری اطلاعات به‌شمار می‌رود، اعلام کرد: این نهاد در اجرای نسخه الکترونیک پیشگام بود و قبل از فراگیر شدن طرح در سطح کشور، پزشکان تأمین‌اجتماعی از طریق سامانه HIS نسخه الکترونیک صادر می‌کردند و بیماران بدون نیاز به حمل فیزیکی نسخه، می‌توانستند اقلام تجویزی خود را از داروخانه‌های مرکز درمانی محل مراجعه، دریافت کنند. آن زمان تنها برای تهیه دارو در داروخانه‌های سطح شهر، پزشکان نسخه کاغذی می‌نوشتند.

وی بیان کرد: اکنون با اجرایی شدن طرح ملی نسخه الکترونیک در سطح کشور، بسیاری از داروخانه‌ها از پذیرش نسخ کاغذی خودداری می‌کنند و این نشان‌دهنده سرعت مقبولیت خدمات الکترونیک در بین افراد جامعه است.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان فارس، گفت: اجرای طرح نسخه الکترونیک در آغاز با مسائل زیادی مواجه بود؛ اما رفته‌رفته مراحل تکوینی را طی کرده و اکنون چالش‌های آن به حداقل رسیده است. درحال حاضر برخی نسخ پزشکان تأمین‌اجتماعی در داروخانه‌های سطح شهر قابل رویت نیست و دلیل آن به عدم انطباق نرم‌افزارهای مراکز دارویی با سامانه HIS تأمین‌اجتماعی باز می‌گردد. همچنین نسخ فیزیوتراپی پزشکان تأمین‌اجتماعی قابل مشاهده در مراکز طرف قرارداد این حوزه نیست.

قوهستانی افزود: برای رفع این مشکل سازمان نرم‌افزار واسط API را به داروخانه‌های طرف قرارداد معرفی کرده است تا امکان انطباق نرم‌افزارهای شخصی‌سازی آن‌ها با سامانه HIS فراهم شود. اخیرا نرم‌افزار مذکور به نسخه جدید ارتقا یافت و تأمین‌اجتماعی اعلام کرد تا در بازه زمانی مشخص، نرم‌افزار واسط به‌روز رسانی شود؛ اما برخی داروخانه‌ها هنوز نسخه جدید را نصب نکرده‌اند.

او ادامه داد: در نتیجه برخی بیماران هنگام مراجعه به این داروخانه‌ها به دلیل عدم مشاهده نسخه با دست خالی نزد پزشک معالج باز می‌گردند و از آن‌ها می‌خواهند تا مجدد نسخه آن‌ها را صادر کنند. برای پیشگیری از چنین شرایطی از داروخانه‌ها درخواست کرده‌ایم تا با ورود به سامانه درمان تأمین‌اجتماعی به نشانی darman.tamin.ir نسخ تجویزی را مشاهده کنند. بعضا برخی مراکز از انجام این کار سرباز می‌زنند و از بیمار می‌خواهند تا هزینه دارو را آزاد پرداخت کنند.

رئیس اداره آمار و فناوری اطلاعات مدیریت درمان فارس، یکی از مهمترین مسائل حوزه فعالیت خود را مربوط به محدود بودن دسترسی به محتوای اطلاعاتی نرم‌افزارها و سیستم‌ها بیان کرد و افزود: تمامی سیستم‌های فناوری اطلاعات تأمین‌اجتماعی در ستاد مرکزی سازمان متمرکز شده است. چنانچه مشکلی در دیتاهای ما ایجاد شود، باید از شرکت پشتیبانی سازمان بخواهیم تا دسترسی ما را برای بررسی موارد باز کند. در نتیجه انتظار داریم تا این محدودیت برداشته شود.

کد خبر: 74668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =