مقطع ابتدایی، آغاز یادگیری راه و رسم زندگی

یک دکترای مدیریت آموزشی و عضو هیأت علمی دانشگاه گفت: دیوار راستی که در مقطع ابتدایی به ویژه پایه اول دبستان چیده می‌شود نقش اساسی در بنیان ساختار عملکرد آموزشی و مهارت‌های زندگی دانش‌آموزان ایفا می‌کند بنابراین باید نسبت به این مقطع تحصیلی توجه ویژه‌ای معطوف شود.

زینب طولابی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با تأکید بر اهمیت آموزش در دوره ابتدایی‌گفت: مقطع ابتدایی گام اساسی در راستای آماده‌سازی کودکان برای یادگیری‌های بعدی و به طورکلی راه و رسم زندگی است. آموزش ابتدایی پایه‌ای برای آموزش و پرورش آینده است و به کودکان کمک می‌کند که به آرامی به تحصیلات متوسطه و عالی منتقل شوند. میانگین سالانه میزان یادگیری دانش‌آموزان در مهدکودک تا کلاس دوم بیش از هر زمان دیگری در طول سال‌های تحصیل کودک است و توانایی خواندن ماهرانه تا کلاس چهارم به قدری اهمیت دارد که مهارت اندک بچه‌ها در این حوزه، آنها را در مسیر ترک تحصیل قرار می‌دهد.

طولابی با اشاره به اینکه دانش‌آموز کلاس اول مشتاق پرسشگری و کنجکاوی است، گفت: مهارت‌های به سرعت در حال رشد به کلاس اولی این فرصت را می‌دهد که به کاوش مستقل و مشارکتی در داخل و خارج از کلاس بپردازد. آنها عاشق داشتن یک «دوست صمیمی» هستند و گاه ممکن است رفتارهای افراطی مانند عصبانیت، تمسخر، شکایت و ناله کردن داشته‌باشند که باید درک شوند، اما همیشه تحمل نمی‌شوند.

این دکترای مدیریت آموزشی مؤثرترین راهکار روان‌خوانی برای کلاس اولی‌ها استفاده از رویکرد سوادآموزی متعادل - ترکیبی دانست و افزود: رویکرد موردنظر تلفیقی از خواندن مشترک، بلندخوانی، خواندن هدایت‌شده و خواندن مستقل - در طول روزاست، همچنین با پروژه‌های کلاسی یا گروهی، دانش‌آموز یاد می‌گیرد که به چه نحوه با همکلاسی‌های خود یک پروژه بزرگ را تعریف و هدایت کند.

او افزود: کودکان‌ کار گروهی را از طریق اشتراک‌گذاری می‌آموزند و می‌توانند موضوع را از چشم سایر اعضای گروه ببینند. علاوه‌ بر این، با حضور در فعالیت گروهی درک مفاهیم دشوار برای دانش‌آموزان آسان‌تر می‌شود.

این دکترای مدیریت آموزشی بر لزوم به کارگیری راهبردهای آموزشی جدید توسط مربیان تأکید کرد و افزود: روش‌های نوین آموزشی و آماده‌سازی سرفصل‌های درسی در قالبی جذاب نه تنها دانش‌آموزان را به مشارکت در فعالیت‌های‌کلاسی ترغیب می‌سازد بلکه از بروز خستگی آنها نیز جلوگیری به عمل می‌آورد. مربیان و معلمان با تشکیل گروه‌های همتای سه تا پنج نفره، یادگیری از یکدیگر را برای دانش‌آموزان لذت‌بخش‌تر می‌کنند و آنها را به ارائه راه‌حل و مشارکت در پرسش و پاسخ‌ها مشتاق‌تر می‌سازند.

طولابی در ادامه در پاسخ به پرسشی در خصوص مزیت و معایب آموزش‌آنلاین گفت: در ایام کرونا سیستم آموزشی کشور به صورت مستقیم ناگزیر به استفاده از فضای مجازی برای آموزش رسمی شد. از امتیازات برجسته یادگیری آنلاین راحتی و سهولت شرکت و امکان تعامل دانش‌آموزان به صورت ناهمزمان است.

وی ادامه داد: برخی از دانش‌آموزان اغلب به دلیل برنامه‌های فشرده و جدول زمانی سخت در تنظیمات فیزیکی، نمی‌توانند به آسانی با اساتید خود ارتباط برقرار کنند. برخی حتی ممکن است بسیار خجالتی باشند نتوانند آشکارا سؤال بپرسند. دانش‌آموزان در سیستم آموزش آنلاین، می‌توانند بلافاصله با ارسال یک پیام مستقیم به اساتید در پلتفرم آموزشی تعیین شده خود، با آنها ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، در صورت داشتن پنجره مناسب بین سخنرانی‌ها، می‌توانند با همتایان خود در پروژه‌های گروهی همکاری کنند.

این کارشناس حوزه مدیریت آموزشی در خصوص معایب آموزش آنلاین گفت: مدرسه دیجیتال به دخل و تصرف مهارت‌های ارتباطی دانش‌آموزان منجر شد. استراتژی‌های آموزش آنلاین در تقویت درک تحصیلی دانش‌آموزان بسیار موثر است اما از سوی دیگر روند توسعه مهارت‌های ارتباطی آنها را کند کرد. در حال حاضر نیاز به تأمل، تنهایی و محدودیت ارتباط‌گیری به دلیل محیط یادگیری دیجیتال بسیار رایج شده است و به همین دلیل علائم انزوای اجتماعی احتمالاً به دلیل ساعات طولانی یادگیری آنلاین ظاهر می‌شود.

طولابی چالش‌های فنی را یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی آموزش آنلاین خواند و افزود: همچنین آموزش‌آنلاین ممکن است به علت دسترسی ناکافی به اینترنت، خرابی سخت‌افزار دستگاه و برق نامطمئن مختل شود.

او در پایان تأکید کرد: به دلیل معایب و خلاء‌های موجود در آموزش مجازی و براساس نتایج تحقیقات و بررسی‌های معلمان و اولیا و مشاهده ضعف عملکردی پس از ایام کرونا، بازآموزی دانش‌آموزان اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رس بنابراین نظام آموزشی کشور باید به منظور رفع افت تحصیلی تدبیری عاجل بیندیشد.

کد خبر: 74514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =