ماهانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در بخش اورژانس پذیرش می‌شوند

رئیس بیمارستان تأمین‌اجتماعی شبیه‌خوانی کاشان، استقبال از خدمات این مجموعه درمانی را بسیار چشمگیر توصیف کرد، به‌نحوی که ماهانه بیش از ۱۰۰۰ مراجعه به بخش اورژانس انجام می‌شود و ضمن تشریح خدمات این مرکز، ارتقای زمینه فعالیت بیمارستان از تک تخصصی زنان و زایمان به یک مرکز جنرال، به‌روزرسانی تجهیزات و دستگاه‌های درمانی را مهمترین دستاوردی دانست که در راستای پاسخگویی شایسته به بیماران انجام شده است.

دکتر طاهره فهیمی‌نژاد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در تشریح فضای فیزیکی و خدمات این مرکز درمانی گفت: بیمارستان در مساحتی به وسعت ۵ هزار متر مربع و زیربنای حدود ۵ هزار متر مربع در سال ۱۳۵۳ احداث شده است. این مرکز در سال ۱۳۸۵ به دانشگاه علوم‌پزشکی واگذار شد و اکنون با دارا بودن ۸۰ تخت بستری به‌صورت استیجاری در اختیار تأمین‌اجتماعی قرار دارد و به عنوان یک مرکز آموزشی خدمت‌رسانی می‌کند.

وی افزود:‌ بیمارستان به عنوان یک مرکز تک تخصصی زنان و زایمان فعالیت خود را آغاز کرد، اما به دلیل ضرورت بهره‌مندی بیماران؛ به‌ویژه مادران از سایر درمان‌های تخصصی، دامنه فعالیت آن در سال‌های اخیر با همت رؤسای پیشین و فعلی توسعه یافت.

متخصص زنان و زایمان ادامه داد: اکنون این مرکز علاوه بر اورژانس زنان و زایمان و خدمات تخصصی و جراحی این رشته، دارای متخصص غدد، داخلی، جراحان عمومی، متخصص اطفال و فوق‌تخصص نوزادان است. در بخش پاراکلینیک، تجهیزات و دستگاه‌های پیشرفته‌ای وجود دارد و در بخش سرپایی نیز بیماران می‌توانند از خدمات تخصصی در رشته‌های گوناگون بهره‌مند شوند.

فهیمی‌نژاد تأکید کرد: با توجه به راهبرد کلان کشوری در راستای فرزندآوری، در این مرکز درمانی، ما اتاق‌های LDR تعبیه کرده‌ایم تا مادران باردار بتوانند در فضایی خصوصی با حضور همراه آموزش‌دیده، همسر و سایر اعضای خانواده، فرزند خود را به‌دنیا آورند. همچنین امکان به‌تصویر کشیدن لحظات شیرین از لحظه ابتدای تولد وجود دارد.

او اعلام کرد: ما برای خوشایندسازی زایمان از روش‌های بی‌درد متنوعی مانند اسپاینال (بی‌حسی نخاعی)، اپیدورال (بی‌حسی اندامی) و گاز انتونوکس (گاز ضددرد) استفاده می‌کنیم. برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان از دیگر امکانات ما را تشکیل می‌دهد. همچنین برای ارتقای این خدمات، درصدد هسیم تا کلینیک بی‌دردی را در آینده راه‌اندازی کنیم.

رئیس بیمارستان شبیه‌خوانی کاشان با اشاره به خرید دستگاه‌های پیشرفته برای تکمیل خدمات پاراکلینیک، گفت: به‌منظور پاسخگویی شایسته به نیازهای درمانی بیماران، ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات پاراکلینیک وجود داشت و با پیگیری‌های صورت گرفته، موفق به خرید سه دستگاه پیشرفته شامل «لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی»، دستگاه «اکوی قلب بزرگسال با پروب اکوی قلب نوزاد» و دستگاه «ABI» شدیم که ماه گذشته با حضور مسئولان استان، شهرستان و مدیران تأمین‌اجتماعی افتتاح شد.

فهیمی‌نژاد افزود: دستگاه لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی از برند معتبر خریداری شده است. از طریق دستگاه لاپارسکوپ، اقدامات تشخیصی و جراحی‌های کم‌تهاجمی ناحیه لگن و دستگاه هیستروسکوپ، جراحی کم‌تهاجمی ناحیه رحم انجام می‌شود. علاوه بر این، اعمال جراحی «کوله‌سیستکتومی» (کیسه صفرا) و سایر جراحی‌ها نیز میسر است.

وی ادامه داد: دستگاه اکوی قلب خریداری شده دارای دو کارایی اکوی قلب بزرگسال و نوزادان است که با توجه به بالا بودن آمار زایمان در بیمارستان، برخورداری از این دستگاه بسیار ضروری بود.

رئیس بیمارستان شبیه‌خوانی کاشان، اعلام کرد: دستگاه سوم، ABI است. از آنجایی که در کاشان، ابتلا به بیماری‌های دیابت و فشارخون شیوع دارد، استفاده از این دستگاه کمک می‌کند تا وضعیت و میزان تنگی عروق افراد مبتلا به این بیماری‌ها برای پیشگیری از عوارض ثانویه بررسی شود.

فهیمی‌نژاد در بیان خدمات بیمارستان از منظر آماری، گفت: در مدت محدود خرید دستگاه قلب، ماهانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ مورد اکوی قلب بزرگسال و حدود ۵۰ تا ۶۰ اکوی قلب نوزاد انجام شده است. همچنین در بخش اورژانس بیش از ۱۰۰۰ مراجعه در ماه به‌ثبت می‌رسد. این بخش دارای تریاژ فعال است و بیماران برای برخورداری از خدمات، اولویت‌بندی می‌شوند تا افراد بدحال در فوریت رسیدگی قرار گیرند.

او ادامه داد: در بخش اورژانس، خدمات تست NST (بررسی وضعیت جنین در سه ماهه سوم بارداری) نیز ارائه می‌شود، به‌نحوی که تأمین‌اجتماعی، بار ارائه خدمات مذکور به مردم شهر را بردوش دارد. در نتیجه ما اختصاص واحد جداگانه در این حوزه و تفکیک آن از بخش اورژانس را در برنامه کاری خود داریم تا رسیدگی به بیماران و مادران به‌نحو احسن انجام شود.

رئیس بیمارستان شبیه‌خوانی کاشان درباره طرح‌های توسعه این مجموعه درمانی، افزود: برای ارتقای خدمات بیمارستان، طرح‌های متنوعی را نیز در دست اقدام داریم که از جمله آن می‌توان به احداث بخش NICU اشاره کرد که عملیات عمرانی آن به‌پایان رسیده و به‌زودی بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.

فهیمی‌نژاد اعلام کرد: احداث بخش‌های ICU، اطفال، خرید دستگاه ارولوژی و خرید دستگاه پاتولوژی و تأمین متخصصان مربوطه، برنامه‌های بعدی ما را تشکیل می‌دهد. در حال حاضر برای اقدامات پاتولوژی با مراکز خارج از سازمان قرارداد منعقد کرده‌ایم که بسیار پرهزینه است. این در حالی است که توسعه این خدمت می‌تواند در کاهش هزینه‌های درمان بیمارستان مؤثر واقع شود.

کد خبر: 74444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =