نقش سازمان تأمین اجتماعی پس از حوادث کاری

آمارهای مرتبط با حوادث کاری حاکی از آن است که سالانه حدود ۳۹ هزار حادثه ناشی از کار در بخش‌های مختلف تولید، صنعتی و حتی معدنی رخ می‌دهد که سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد حمایت‌کننده از نیروهای کاری از این گروه‌ها حمایت جدی می‌کند. آخرین حادثه کاری نیز مربوط به معدن معدنجوی در طبس است.

به گزارش آتیه آنلاین، سالانه حدود ۷۰۰ نفر به دلیل حوادث ناشی از کار جان خود را از دست می‌دهند، حوادث معدنی نیز در چندین سال اخیر به نوعی می‌توان گفت روند صعودی داشته به طوری که در حوادث مرتبط با معادن در ۶ ماه گذشته ۱۲ حادثه با ۵۲ مورد فوتی تاکنون به ثبت رسیده است.

مهمترین حوادث منجر به فوت در معادن در سال ۱۴۰۳ شامل حادثه در معدن زغال‌سنگ هشونی با مرگ یک کارگر در ۱۵ اردیبهشت سال جاری، ریزش معدن شن و ماسه دهاقان اصفهان در ۲۰ اردیبهشت با فوت یک کارگر، ریزش معدن زغال‌سنگ طفرالجرد کوهبانان در ۲۹ اردیبهشت با مرگ یک کارگر، ‌ ریزش معدن زغال‌سنگ آبنیل در ۱۰ خرداد با یک مورد فوتی، برق‌گرفتگی در معدن زغال‌سنگ ممرادکو در ۲۱ خرداد و یک مورد مرگ و ریزش معدن شن و ماسه شازند اراک در ۲۷ خرداد با چهار کشته بوده است.

همچنین حادثه در معدن زغال‌سنگ داربیدخون در ۱۲ مرداد با یک مورد فوتی، حادثه معدن قلعه شاهین کرمانشاه در ۱۰ مرداد و یک مورد مرگ، حادثه معدن پابدانا جنوبی کرمان در دهم تیرماه با یک مورد فوت، حادثه معدن گل‌گهر سیرجان در ۲۶ مرداد ماه با یک مورد فوتی، حادثه معدن زغال‌سنگ پروده طبس و تصاعد گاز متان در هشتم شهریور و انفجار در معدن زغال‌سنگ معدنجوی طبس تاکنون با ۳۹ مورد فوتی و ۱۴ مورد مفقودی در سال جاری رخ داده است.

حادثه انفجار ۲ معدن شرکت معدنجوی طبس ساعت ۲۱ شامگاه شنبه ۳۱ شهریورماه رخ داد و تصاعد آنی گاز متان سبب شد بنا بر اعلام مسئولان ۶۹ کارگر در این معادن محبوس شوند. با ادامه عملیات امدادی و جستجو اکنون تعداد متوفیان این حادثه در مجموع به ۳۶ نفر (تا لحظه تنظیم این گزارش) رسیده همچنین کماکان ۱۳ کارگر در این معدن محبوس هستند و تیم‌های تخصصی HSE به صورت مستمر در حال تخلیه گاز، آواربرداری و جستجوی سایر مفقودان هستند.

حوادث این چنینی که نمونه آن را می‌توان به حادثه معدن در یورت گلستان با ۴۶ کشته اشاره کرد به عنوان حوادث کاری است که از سوی سازمان تأمین اجتماعی برای بازماندگان و مصدومان این حوادث اقدامات و برنامه‌هایی برای پرداخت مستمری و تحت پوشش قرار دادن افراد بازمانده و حمایت ازکارافتادگان آن نیز در دستور کار قرار می‌گیرد.

وقوع ۴۸ هزار حادثه ناشی از کار

براساس جدیدترین آمارهای سازمان تأمین اجتماعی ۴۸ هزار و ۸۶۸ مورد حادثه ناشی از کار در سال ۱۴۰۲ در کشور رخ داده که به دلیل وقوع این حوادث فوت ناشی از کار سه درصد و فوت ناشی از غیرناشی از کار ۹۷ درصد این آمارها را به خود اختصاص داده است.

همچنین ازکارافتادگان ناشی از کار ۱۱ درصد، جزیی ناشی از کار ۱۰ درصد و ازکارافتاده کلی ناشی از کار ۷۹ درصد کل افراد ازکارافتاده در سال ۱۴۰۲ در سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند.

تأمین اجتماعی حامی حادثه‌دیدگان ناشی از کار

در طول سالیان سال هر اتفاق و رخدادی ناشی از کار برای افراد بیمه شده تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی رخ داده، این نهاد بیمه‌ای در سریع‌ترین زمان ممکن به دنبال پرداخت مستمری به بازماندگان و برقراری ازکارافتادگی حادثه‌دیدگان بوده که در حادثه معدن معدنجوی طبس نیز همین رویه پیش گرفته شده است.

با توجه به آمارهای مربوط به فوت تعداد ۳۹ نفر فوتی نیز با قید فوریت از سوی سازمان تأمین اجتماعی مورد بررسی قرارگرفته به طوری که میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستورات ویژه‌ای برای رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان و افراد فوت شده صادر کردند.

سازمان تأمین ‌اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه ای کشور، در بروز حوادث و سوانح برای نیروهای کار و تولید، با ارائه تمامی حمایت‌های قانونی به بیمه‌شدگان آسیب دیده و خانواده‌های جانباختگان، از جمله ارائه خدمات درمانی رایگان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، بیکاری و برقراری مستمری از کارافتادگی و مستمری بازماندگان، همواره در کنار جامعه تحت پوشش بوده و از همه ظرفیت‌های قانونی ممکن برای ارائه خدمات به افراد متأثر از این گونه حوادث استفاده می‌کند.

اجرای فوری تعهدات بیمه‌ای برای همه حادثه‌دیدگان و خانواده جانباختگان

میرهاشم موسوی، ‌مدیرعامل سازمان تأمین ‌اجتماعی پس از وقوع این حادثه در تماس با مدیران بیمه و درمان تأمین ‌اجتماعی استان خراسان جنوبی، ضمن ابراز تسلیت به عموم مردم ایران اسلامی و خانواده‌های افراد درگذشته این حادثه، بر لزوم آماده‌باش کامل مراکز درمانی و ارائه خدمات درمانی به مجروحان و همچنین لزوم پیگیری و اجرای فوری تعهدات بیمه‌ای برای همه حادثه‌دیدگان و خانواده جانباختگان این حادثه تلخ تأکید و دستورهای لازم را صادر کرد.

همچنین محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین ‌اجتماعی نیز پس از این حادثه معدن معدنجوی طبس در مکاتبه‌ای با مدیرکل تأمین ‌اجتماعی استان خراسان جنوبی، ضمن ابراز تأسف از وقوع این حادثه تلخ، بر اهمیت خدمت‌رسانی به موقع و تسریع در ارائه همه حمایت‌های قانونی به بیمه‌شدگان آسیب دیده و خانواده جانباختگان تأکید کرد و خواستار تعامل لازم با اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور پیگیری ایمن‌سازی و ارتقای شرایط کارگاه‌های مشابه و جلوگیری از تکرار این حوادث شد.

سازمان تأمین ‌اجتماعی همچنین به آماده‌باش کامل در مراکز درمانی و بیمه‌ای استان خراسان جنوبی اشاره کرد و این سازمان در پی وقوع حادثه در معدن زغال‌سنگ طبس با همه ظرفیت‌های خود در کنار آسیب‌دیدگان این حادثه قرار دارد و حمایت‌های قانونی خود را از حادثه‌دیدگان و خانواده‌های افراد جان‌باخته با فوریت انجام خواهد داد.

وظایف قانونی تأمین اجتماعی در قبال حادثه‌دیدگان ناشی از کار

میثم حمزه، رئیس اداره نظارت فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی نیز به وظایف این سازمان در زمان وقوع حادثه و اقدامات برای حادثه‌دیدگان و خانواده‌های جان‌باخته اشاره کرد و گفت: مسئولیت کارفرما تنها محدود به آموزش و نظارت پیش از حادثه نیست؛ به استناد ماده ۶۵ قانون تأمین اجتماعی، در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضع فرد حادثه‌دیده به عمل آورد و مراتب را ظرف سه روز اداری به سازمان تأمین اجتماعی اعلام کند.

وی ادامه داد: علاوه بر اعلام گزارش حوادث ناشی از کار به صورت حضوری، اخیراً نیز امکان انعکاس گزارش حادثه به صورت غیرحضوری از طریق سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی (www.es.tamin.ir) فراهم شده است.

حمزه افزود: در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، فرد حادثه‌دیده یا خانواده وی از همه تعهدات قانونی شامل خدمات درمانی، معالجه شخص بیمه‌شده، تحویل پروتز و اروتز، غرامت دستمزد ایام بیماری، غرامت نقص عضو، ازکارافتادگی جزیی و کلی و فوت، حسب مورد بهره‌مند می‌شوند.

او بیان کرد: سازمان تأمین اجتماعی با استناد به مواد ۷۱، ۷۳ و بند ۳ ذیل تبصره ۳ ماده ۸۰ قانون تأمین اجتماعی موظف است زمانی که بیمه‌شده در اثر حوادث ناشی از کار یا بیماری حرفه‌ای ازکارافتاده جزیی و کلی شود یا فوت کند، بدون در نظر گرفتن مدت سابقه پرداخت حق بیمه، مستمری مربوطه را برای وی یا بازماندگان واجد شرایط برقرار کند.

آمارهایی از حوادث کاری

رئیس اداره نظارت فنی بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی همچنین به آمارهایی از حوادث کاری اشاره کرد و گفت: طبق بررسی‌های سازمان تأمین اجتماعی، طی سنوات اخیر یعنی در سال‌های «۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲» سالانه بین ۴۰ تا ۴۵ هزار حادثه ناشی از کار در خصوص بیمه‌شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی به شعب این سازمان اعلام می‌شود که حدود ۹۵ درصد از حادثه‌دیدگان بعد از طی دوره استراحت پزشکی و دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری، بهبود یافته‌اند.

او ادامه داد: اما به طور میانگین در هر سال حدود ۶۵۰ نفر از بیمه‌شدگان دچار حادثه منجر به فوت می‌شوند. این آمار در حالی رقم می‌خورد که در سال حدود یک هزار و ۵۰۰ مورد حادثه رخ می‌دهد که در آن افراد دچار ازکارافتادگی (اعم از جزیی، کلی و نقص عضو) می‌شوند.

وی اضافه کرد: آمارهای سنوات اخیر بیانگر آن است که حدود ۷۵ درصد از حوادث شغلی کشور در ۲ بخش ساختمان و صنعت اتفاق افتاده است و سایر حوزه‌ها ۲۵ درصد از حوادث شغلی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بررسی‌های به عمل آمده از آمار فوتی‌های حوادث ناشی از کار نشان‌دهنده این است که بیشترین میزان شدت حادثه در بخش ساختمانی بوده و عمدتاً ناشی از سقوط از ارتفاع است.

حمزه به برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی برای کاهش حوادث کاری اشاره کرد و افزود: در سنوات گذشته پویش جهانی چشم‌انداز صفر با هدف متعالی به صفر رساندن حوادث و بیماری‌های شغلی در محیط کار، توسط اتحادیه بین‌المللی تأمین اجتماعی (ایسا) در دستور کار قرار گرفت و با استقبال بسیاری از شرکت‌ها در سراسر جهان روبه‌رو شد.

او بیان کرد: این پویش دربرگیرنده اصول، استانداردها و توصیه‌هایی است که به کار بردن آن می‌تواند در کاهش حوادث و حفظ سلامت نیروی کار مؤثر باشد. به همین دلیل سازمان تأمین اجتماعی با اطلاع‌رسانی، هماهنگی و بهره‌گیری از ظرفیت سایر دستگاه‌ها و مراجع ذیصلاح در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش کشوری به منظور عملیاتی کردن پویش چشم‌انداز صفر در سطح کشور و برگزاری کارگاه‌های آموزشی لازم در این ارتباط است.

کد خبر: 74280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =